عزیزجمهور ویدئو | تجمع بانوان مشهدی درفراق خادم الرضا (ع) و یاران شهیدش مادرانه‌های بانوان مشهدی در فراق شهادت خادم الرضا (ع) و یارانش + تصاویر خانم پرستار مشهدی از تجربه‌ شیرین مادر چهار فرزند بودن می‌گوید آخرین سخنان شهید آیت الله رئیسی درباره بانوان + فیلم و عکس خزعلی: آیت‌الله رئیسی بر تحکیم خانواده و پیگیری امور بانوان تاکید داشتند هشت چکاپ مهم برای بانوان فیلم «زنانی که با گرگها دویده‌اند» اکران می‌شود؟ خزعلی: به دنبال افزایش دورکاری برای مادران شاغل هستیم بازارچه محصولات بانوان کارآفرین در دهه کرامت به صورت کشوری برگزار شد تصاویری بی‌مانند از جلوه‌های هنر در حرم بو می‌کشم طراوت این چشمه‌سار را ندا شهسواری برای سومین بار المپیکی شد گپ‌وگفت با نویسنده‌ای که ۴ کتاب امام‌رضایی دارد | هیچ‌وقت به تکرار نرسیدم گوهرشاد خاتون گزارشی از حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در منازل خانواده شهدا | مهمانِ مامان در آستانه تاریخ رند (۰۳/۰۳/۰۳) وزارت بهداشت برای متقاضیان سزارین‌های تقویمی خط‌ونشان کشید درباره خبرنگار شهیر فلسطینی که مهمان جشنواره «صبح» است | خون دلی که لعل شد‌ تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن
سرخط خبرها
چراغ سبز هورمون زنانه به سیگار

چراغ سبز هورمون زنانه به سیگار

  • کد خبر: ۲۲۰۶۱۲
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهند که استروژن، هورمون جنسی زنانه، می‌تواند مغز افراد را نسبت به اثرات نیکوتین موجود در سیگار حساس‌تر کند و در نتیجه احتمال بیشتری برای اعتیاد به سیگار در زنان وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، دانشمندان آمریکایی به تازگی کشف کرده اند که با وجود اینکه تعداد مردان سیگاری در آمریکا بیشتر از زنان است، اما زنان بیشتر از مردان به سیگار کشیدن اعتیاد پیدا می‌کنند.

طبق گزارش سی‌دی‌سی، تقریباً از هر ۱۰۰ مرد بالغ ۱۳ نفر سیگار می‌کشد؛ این تعداد در هر ۱۰۰ زن بالغ حدود ۱۰ نفر است.

بر اساس گفته‌های سالی پاوس، دانشجوی دکترای زیست‌شناسی مولکولی در کالج پزشکی کنتاکی در لکسینگتون، حتمال اعتیاد به نیکوتین در زنان بیشتر از مردان بوده و معمولاً زنان در ترک سیگار موفقیت کمتری دارند. این دانشجو که در مطالعات خود به دلیل وجود این اختلاف جنسیتی پی برده است.

به عقیده او هورمون استروژن که در بدن هر دو جنس یافت میشود علت این اختلاف جنسیتی است، این هورمون به مقدار کم در بدن مردان و در سطوح بالاتر در بدن زنان وجود دارد که میزان ترشح آن هر ۲۸ روز در طول مراحل چرخه قاعدگی تغییر می‌کند.

هورمون استروژن بر افزایش اثر پروتئین‌هایی به نام اولفکتومدین‌ها که بر پاسخ لذت مغز به نیکوتین تاثیرگذار است. استروژن این پروتئین را که بخشی از مغز را که به اعتیاد و پاداش مرتبط است، فعال کرده و باعث میل به مصرف نیکوتین در زنان می‌شوند.

هرچند که با گذر زمان مصرف نیکوتین منجر به کاهش مقدار اولفاکتومدین‌ها می‌شود و این اثر ممکن است با کاهش مقدار استروژن همراه باشد، اما ژنی که اولفاکتومدین‌ها می‌سازند بر روی شیمی مغز اثر خود را می‌گذارد.

به گفته پاوس، دانشمندان می‌توانند دارو‌هایی بسازند که این پروتئین‌ها را هدف قرار داده، اثرات آنها را مسدود کرده و به افراد کمک کنند که سیگار را ترک کنند. او امیدوار است که اگر بتوان اثبات کرد که استروژن از طریق الفکتومدین‌ها روی مصرف نیکوتین تاثیرگذار است، می‌توان دارو‌هایی ساخت که از این اثر جلوگیری کنند.

منبع: فرارو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.