نگاهی به زندگی و خدمات مادر علم زنان و مامایی ایران ویدئو | فراخوان ثبت نام بیمه اجتماعی رایگان ویژه مادران صادر شد + لینک ثبت نام سرطان تخمدان؛ یکی از علل شایع مرگ و میر زنان نقش مهم ماما در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان ویدئو | گفتگوی آزاد با دختران در خودرو ون پلیس زنان با ورزش در میانسالی می‌توانند سال‌های بدون فعالیت خود را جبران کنند چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟ گذری بر تاریخ مامایی در ایران | قصه قابله روسی در مشهدِ یک قرن پیش ۱۵ هزار زوج مشهدی امسال در طرح «باهم» ثبت‌نام می‌شوند حواشی یک بازی و توهین به زنان کام همه را تلخ کرد | روز سیاه فوتبال سابقه شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه ۴۰ برمی‌گردد شاخصه‌های سبک زندگی مشترک از منظر امام صادق (ع) معرفی کتاب | حسنیه در دربار هارون، شرح مناظرات بانویی از شاگردان امام صادق(ع) بهره‌مندی بانوان زائر و مجاور از کارگاه‌های مشاوره آموزشی قرائت قرآن کریم چه کار کنیم فرزندمان چاق نشود؟ ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان فرانسوی در المپیک پاریس چرا زنان بعد از یائسگی دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند؟ دست‌هایی که بوی خیر می‌دهند موقوفات زنان از صفویه تا قاجار در مشهد ویدئو | زنان و دختران، قربانی‌های روابط بی حد و مرز آزادی جنسی
سرخط خبرها
شوک روانی زنان در تصادفات رانندگی بیش از مردان است

شوک روانی زنان در تصادفات رانندگی بیش از مردان است

  • کد خبر: ۲۲۱۹۰۹
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۸
زنان به دلیل روحیه لطیف و ملایمی که دارند در حوادث رانندگی بیشتر مورد ترس و استرس و اضطراب می شوند البته زنانی که تجربه بیشتری هم در این زمینه دارند بهتر می توانند عوارض ناشی از تصادف را مدیریت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق گزارشی که ویستا به نقل از روزنامه جوان منتشر کرده است به زعم مردان، زنان در مدیریت بحران ضعیف عمل می‌کنند و تصادف رانندگی حتی در سطحی‌ترین شکل آن یکی از زمان‌های پر تنش برای افراد محسوب می‌شود. اگرچه فشار روانی ناشی از تصادفات رانندگی به صورت غالب در زنان بیشتر است اما مردان نیز ممکن است به دلیل ضعف سلامت روانی دچار شوک ناشی از تصادفات شوند.

آسیب پذیری زنان در تصادفات طبق نظر کارشناسان یک دانشگاه پزشکی صرفا روانی نیست بلکه جنبه جسمانی هم دارد. این کارشناسان دریافته‌اند که بدن زنان در تصادفات رانندگی نسبت به بدن مردان آسیب‌پذیری بیشتری دارد از این رو زنان بیش از مردان با نشانه‌های شوک ناشی از تصادف به اورژانس مراجعه می‌کنند. 

شاید یکی از دلایل تسلط کمتر زنان حین رانندگی به نحوه ساخت ماشین‌ها برگردد همانطور که گفته شده و مسلم است تجهیزات ایمنی خودرو مطابق با آناتومی مردان طراحی می‌شود. به این معنی که زنانی که در ردیف جلوی خودرو می‌نشینند، در صورت تصادف بیشتر از مردان در معرض آسیب‌های شدید یا کشنده قرار دارند. همچنین هنگام تصادف زنان بیشتر دچار گیرافتادن در خودرو می‌شوند. این را کارشناسان دانشگاه پزشکی «ویسکانسین» بر اساس جدیدترین مطالعه بیان کردند. 

کارشناسان این دانشگاه در مطالعه خود، شاخص شوک را در دو جنس زن و مرد بررسی کردند. شاخص شوک از تقسیم تعداد نبض بر فشارخون سیستولیک به‌دست می‌آید که در حالت طبیعی بین ۰.۵ تا ۰.۷ است. آنان دریافتند زنان بیشتر از مردان با نشانه‌های شوک ناشی از تصادف به اورژانس مراجعه می‌کنند.

به گفته کارشناسان، شاخص شوک در زنان گاهی حتی از یک هم فراتر می‌رود. این امر حتی برای زنانی که آسیب‌های جسمی کمتری نسبت به مردان دارند نیز صادق است. شاخص شوک بالا می‌تواند یک علامت هشداردهنده اولیه ناشی از افزایش حجم خونریزی باشد همچنین می‌تواند پیش‌بینی کننده مرگ فرد قربانی باشد.

این مطالعه همچنین به بررسی این موضوع پرداخت که آیا هنگام تصادف خودرو تفاوتی در میزان آسیب‌دیدگی میان مرد و زن وجود دارد یا خیر؟

کارشناسان از داده‌های بیش از ۵۶ هزار قربانی تصادفات با اتومبیل استفاده کردند که نیمی از آنها زن بودند. آنان دریافتند که اگرچه مردان به طور کلی صدمات بیشتری داشتند، اما زنان در ناحیه کبد و لگن آسیب بیشتری دیده بودند؛ آسیب‌هایی که تهدیدکننده زندگی است.

کارشناسان می‌گویند که این یافته‌ها ممکن است به این معنا باشد که بدن زنان هنگام بروز تغییرات فیزیولوژیک مقاومت کمتری دارد و برخی از آسیب‌ها تأثیر بیشتری بر بدن زنان می‌گذارند.

به گزارش مدیکال اکسپرس که ایسنا منتشر کرده است کارشناسان امیدوارند که با روشن شدن این موضوع نحوه کمک‌های اولیه و برخورد پزشکان نسبت به بیماران تغییر کند همچنین طراحی ایمنی خودروها، تفاوت‌های بدن زنان و مردان را در نظر بگیرد.

همچنین طبق پژوهشی که مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال ۱۳۹۱ منتشر کرده است تصادفات جاده‌ای یکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن، جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. این مطالعه که بر روی بیماران ترومایی که به علت تصادفات رانندگی در بیمارستان شهید‌بهشتی شهرستان بابل بستری شدند، نشان می‌دهد ابعاد متفاوتی از انسان در تصادفات رانندگی مورد هجمه قرار می‌گیرد و عوامل متعددی نیز بر افزایش یا کاهش تصادفات از جمله مکان وقوع‌حادثه، روز حادثه، فصول مختلف سال، ساعات حادثه و زمان رسیدن به محل درمان موثر است و فصل تابستان بیشترین تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین از سویی دیگر براساس نتایج یک تحقیق جامع به گزارش دیجیاتو، در تصادف‌های رانندگی مشابه، رانندگان مرد ۷۳ درصد کمتر از زنان آسیب جدی می‌بینند و ۱۷ درصد کمتر از زنان جان خود را از دست می‌دهند.

محققان می‌گویند دلیل آن فقط به خاطر تفاوت‌های آناتومیکی بدن آنها نیست. به عبارت دیگر، تصادفات جاده‌ای برای زنان بسیار خطرناک‌تر از مردان است و این مساله در نوع خود بسیار عجیب به نظر می‌رسد. بخشی از این شرایط به خودرو‌های کوچک و ذاتا نا ایمن انتخابی زنان و نوع رانندگی خاص آن‌ها مربوط می‌شود که صندلی را در فاصله بسیار کمی نسبت به فرمان خودرو تنظیم می‌نمایند.

با وجود اینکه رانندگی زنان ایمن‌تر از مردان است و قوانین راهنمایی رانندگی را بیشتر رعایت می‌کنند اما طبق تحقیقاتی که در این گزارش آمده، زنان به دلیل فطرت وجودی و روحیه لطیفی که دارند و تفاوت فیزیکی که با مردان دارند در تصادفات رانندگی آسیب پذیرترند؛ البته با مهارت و تمرین، می‌توان از میزان این آسیب‌ها همزمان با حفظ نظم و دقت در رانندگی کم کرد. 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.