بررسی مشارکت سیاسی زنان | مسائل زنان ایرانی متفاوت با سایر کشورهاست چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟ «روشنگری» مهم‌ترین نقش زنان در جامعه است دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است عنبر بسای و عود بسوزان و گل بریز* از کدام بانوان ورزشکار خراسانی در نخستین دوره اعطای نشان «کاوه»، تقدیر شد؟ میهن مثل مادر است آیا روتین‌های پوستی معجزه می‌کنند؟ تحقق الگوی سوم زن مسلمان، مطالبه جدی جامعه زنان از رئیس‌جمهور آینده است جشن مادر دختری «غدیر، عید هم عهدی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید
سرخط خبرها
پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته

پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته

  • کد خبر: ۲۳۵۰۹۵
  • ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
طبق گزارش‌ها در دولت سیزدهم مجوز بیش از ۹۵ درصد رشته‌های مشاغل خانگی به شکل آنی صادر و ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی اختصاص داده شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در حال حاضر اشتغال خانگی به عنوان یکی از بستر‌های اشتغالزایی و کارآفرینی، سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی کشور‌ها داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در کشور‌های توسعه یافته از درون خانه‌ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحد‌های بزرگ و متوسط تولیدی جریان می‌یابد.

با گسترش کسب و کار‌های خانگی افراد در کنار دیگر اعضای خانواده در درون خانه ضمن ایجاد کسب و کار و درآمد، به افزایش رفاه و معیشت خانواده نیز کمک می‌کنند.

صدور آنی مجوز برای بیش از ۹۵ درصد رشته‌های مشاغل خانگی برای نخستین بار در دولت سیزدهم صورت گرفته و در این راستا ۱۱۵ همت تسهیلات به کسب و کار‌های خانگی اختصاص یافته است.

بر اساس آمار‌ها ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشور‌های توسعه یافته در حوزه مشاغل خانگی است. در کشور ما نیز طی چند سال گذشته برای ارتقای سهم مشاغل خانگی در اقتصاد تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است. در دولت سیزدهم با هدف تقویت و توسعه هرچه بیشتر مشاغل خانگی مدت زمان صدور مجوز‌های مشاغل خانگی به ۳ روز کاهش یافت و بیش از ۹۵ درصد مجوز‌ها به شکل ثبت‌محور صادر شد تا علاوه بر حل موانع تولید در این زمینه، صاحبان کسب و کار‌های خانگی با انگیزه بیشتری به این حوزه ورود کنند.

به گفته مسئولان وزارت کار، توزیع ۲۸۰ همت تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های مختلف صنعت، تولید و خدمات در جهت پایداری اشتغال روستایی و مشاغل خانگی از جمله اقدامات موثر دولت سیزدهم به شمار می‌رود و در این راستا ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی اختصاص یافته است. همچنین صدور آنی مجوز برای بیش از ۹۵ درصد از رشته‌های مشاغل خانگی از اقدامات مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود که برای نخستین بار صورت گرفته است.

در همین راستا هادی ابوی - فعال حوزه کار با اشاره با مزیت‌های راه‌اندازی کسب و کار‌های خانگی می‌گوید: در حال حاضر راه‌اندازی یک شغل در بخش‌های مختلف از جمله صنعت هزینه بالایی می‌خواهد به همین دلیل افراد از مشاغلی استقبال می‌کنند که بودجه و سرمایه‌گذاری بالایی نیاز ندارد.

وی ایجاد مشاغل خانگی در قالب شرکت‌های تعاونی را به جوانان جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی پیشنهاد کرده و می‌گوید: چنانچه تولیدات خود را از طریق تعاونی‌های تولیدی و توزیعی تولید و عرضه کنند، ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زودتر به درآمدزایی و سودآوری می‌رسند.

به گفته این فعال حوزه کار مشاغل خانگی از تنوع زیادی برخوردار است و جوانان و زنان جویای کار می‌توانند از این طریق در زمینه گیاهان دارویی، مواد غذایی، فرش بافی، گلیم‌بافی و صنایع دستی به تولید و فعالیت بپردازند.

سال گذشته برنامه معاونت اشتغال وزارت کار، تمرکز بر افزایش فروش و توسعه محصولات مشاغل خانوادگی بود. همچنین با همکاری و مساعدت بانک مرکزی مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه کسب و کار‌های خانگی درنظر گرفته شد. طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در نیمه دوم سال نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تقویت منابع وام مشاغل خانگی از سوی بانک مرکزی اختصاص یافت و جمعا به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

طی ۳ سال گذشته استان تهران بالاترین مبلغ پرداختی در زمینه مشاغل خانگی را در میان استان‌ها داشته است. آنطور که محمد آذرپناه ـ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفته در سال ۱۴۰۲ با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل مبلغ ۲۲۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۶۷۷ طرح متقاضی مشاغل خانگی در استان تهران پرداخت شده که این رقم در مقایسه با سال قبل رشد ۷۸ درصدی در سهم اعتبار داشته است.

زنان در بحث توسعه مشاغل خانگی سهم بسزایی داشته‌اند به نحوی که یکی از عوامل موثر در رونق مشاغل خانگی و افزایش مشارکت اقتصادی حضور زنان بوده و بیش از ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی، صدور مجوز و ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی به زنان اختصاص دارد.

رشد صدور مجوز‌های مشاغل خانگی در دولت سیزدهم در راستای تسهیل راه‌اندازی کسب و کار‌های خانگی صورت گرفت و تلاش شد با ایجاد بستر‌های مناسب و فراهم کردن مشوق‌های لازم، صاحبان مشاغل خانگی در کمترین زمان ممکن مجوز خود را دریافت کنند و از تسهیلات پیش‌بینی شده مشاغل خانگی بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.