حضور معاون رئیس جمهور در منزل جانباختگان حادثه معدن طبس+ ویدئو حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور از دولت سازندگی تا امروز استرس گرمایی مادر بر رشد نوزاد اثرگذار است درباره کوکب پوررنجبر، پایه‌گذار آموزش نوین قرآن به کودکان در مشهد | کوکبی در آسمان آموزش قرآن دغدغه‌های فعالان حوزه‌های زنان در کل کشور ارزشمند است حضور پررنگ بانوان نویسنده در حوزه کتاب‌های دینی و زندگی ائمه اطهار (ع) ادامه صدرنشینی سرمربی مشهدی در لیگ برتر فوتسال بانوان ویدئو | درگذشت پیرزنی که ۵۰ سال هر روز به زیارت امام رضا (ع) می‌رفت سخنگوی دولت: خط قرمز تصمیمات دولت چهاردهم، سفره مردم است بانوی بجنوردی در آستانه تاریخ‌سازی برای کوهنوردی ایران خاتون‌بم با بدشانسی برتری را از دست داد موارد مشروع عدم تمکین زن از شوهر چیست؟ دام بلاگری برای نسل آلفا | استثمار کودکان به صورت آنلاین مراقب این ماده سرطان زا در لوازم آرایشی باشید گردهمایی طلاب مکتب نرجس و دانش‌آموزان مدارس مشکات در حرم امام‌رضا(ع) انتخاب اسم در آینده فرزندمان تاثیرگذار است؟ فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد کنترل کودکان تا پنج‌سالگی با اجرای طرح «کنترل سلامت جنین» ساره جوانمردی: خداحافظی من از تیم ملی پاراتیراندازی همچنان پابرجاست تخم مرغ، بمب انرژی است | وعده طلایی که نباید از دست بدهید چند پیشنهاد خوراکی با تخم‌مرغ + دستور پخت
سرخط خبرها
حضور پررنگ بانوان نویسنده در حوزه کتاب‌های دینی و زندگی ائمه اطهار (ع)

حضور پررنگ بانوان نویسنده در حوزه کتاب‌های دینی و زندگی ائمه اطهار (ع)

  • کد خبر: ۲۹۳۸۶۵
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
نویسندگی شاید در وهله اول ایده‌پردازی و بازی با کلمات باشد، اما وقتی درباره اهل بیت (ع)، قلم روی کاغذ قرار می‌گیرد تا داستان یا رمانی درباره سبک زندگی، مبارزات و کرامات ایشان بنویسد گویی استعداد و ذوق نویسنده و چگونگی قرارگرفتن قلم روی کاغذ نیز فراتر می‌رود.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز، امروز سالروز میلاد امام حسن عسکری (ع) است، ایشان در سال ۲۳۲ هجرى قمرى در روز هشتم ماه ربیع الثانى در شهر مدینه به دنیا آمدند، سبک زندگی، مبارزات و کرامات این حضرت مانند دیگر ائمه اطهار (ع) ویژگی‌های متعددی دارد، در این میان نویسندگان مختلفی درباره جزئیات و ویژگی‌های زندگی امام حسن عسکری (ع) داستان، رمان و ... نوشته‌اند، اما به گفته نویسسندگان این حوزه، به خاطر کمبود منابع معتبر آثار مکتوبی که درباره ویژگی‌های زندگی ایشان را به چاپ رسانده‌اند، کم است.

آثاری همچون «باد یمانی» نوشته محمدرضا عابدی شاهدرودی، مستند داستانی زندگی امام حسن عسکری (ع) از مجموعه کتاب‌های پروژه ادبی «زندگی معصومین» نوشته زهرا زواریان، تحلیلی از زندگانی امام حسن عسکری (ع) نوشته باقرشریف قرشی، شهر بی‌حصار؛ داستان زندگی امام حسن عسکری (ع) نوشته رضا شیرازی و ... تنها بخشی از آثاری است که در این عرصه نگارش شده و به چاپ رسیده است.

نگاهی به فعلیت بانوان در عرصه نویسندگی در حوزه آثار معارفی و زندگی ائمه اطهار (ع)

حال سئوال اینجاست، بانوان نویسنده در این حوزه چه سهمی دارند و چقدر فعالیت می‌کنند؟، با بررسی منابع و کتاب‌های مختلف در اولین جست‌وجو به آثری از ناهید طیبی‌زده، بانویی که عمری را صرف تحقیق و پژوهش پیرامون زندگی مادران ائمه کرده و صاحب آثار بسیاری در این زمینه است، می‌رسم، او کتاب به نام «زیست‌نامه مادر امام رضا» نوشته که توسط انتشارات به نشر آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

براساس این کتاب، «مادر امام رضا (ع) کنیزی بوده که «طیبی» اثبات می‌کند اصالت یونانی داشته است. درباره نام مقدّس این خانم، راویان اختلاف دارند، برخی، آن حضرت را خیزران نامیده‌اند و گفته‌اند که ایشان ام‌ولد و لقبش شقراء بوده است، همچنین، برخى گفته اند اسم او نجمه و کنیه اش امّ‌البنین بوده و برخى نام آن بانو را تکتم دانسته‌اند، در روایتی آمده که مادر امام رضا (ع) کنیزی پاک و پرهیزگار به نام نجمه بود که حمیده مادر امام کاظم (ع) وی را خرید و به پسرش بخشید و بعد از ولادت حضرت رضا (ع) او را طاهره نامید.»

ناهید طیبی در کتاب «زیست‌نامه مادر امام رضا» به طور کامل به معرفی این بانو و زندگی ایشان می‌پردازد، اثری در خور و قابل توجه که آن را پیشکش حضرت شمش‌الشموس، علی ابن موسی الرضا کرده است.

رمان «یک نفس تا نگاهت» نوشته قلم مریم ولی اثر دیگری است که به صورت ویژه درباره زندگی امام حسن عسکری (ع) نوشته و توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است، ولی در این اثر به زندگی امام حسن عسکری (ع) و تلاش شیعیان ایشان برای اجرای رهنمود‌های ایشان و سعی در تقرب به امام معصوم و درک حضرتش پرداخته است.

اثر دیگری که دربردارنده داستان‌های کوتاهی از زندگانی چهارده معصوم (ع) برای گروه سنی کودک و نوجوان است توسط زهرا زهرا عبدی نوشته شده و انتشارات جماران آن را چاپ کرده است، نام این کتاب، «مجموعه چهارده معصوم جلد ۱۳: امام حسن عسکری (علیه‌السلام)» است، این کتاب کودکان را با زندگی امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در قالب داستان آشنا می‌کند.

بانوان نویسنده فرصت بیشتری برای بررسی دقیق منابع معتبر برای نگارش آثار زندگی ائمه اطهار (ع) دارند

مسعود فرزانه مدیرعامل انتشارات به نشر آستان قدس رضوی است، او در گفتگو با خبرنگار سرویس شهربانو شهرآرانیوز معتقد است، بانوان نویسنده فرصت بیشتری برای بررسی دقیق منابع معتبر برای نگارش آثار زندگی ائمه اطهار (ع) دارند، از این رو در سال‌های اخیر شاهد حضور بیشتر آنها در حوزه نوشتن کتاب‌هایی با محوریت پرداختن به ابعاد مختلف زندگی اهل بیت (ع) هستیم.

او ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه در نگارش کتاب‌های دینی، این نکته اهمیت دارد که نویسنده همواره در حال تحقیق باشد و منابع مختلف و معتبر را جست‌وجو کند تا در نهایت بتواند در کمال صحت و دقت در کنار توجه به رعایت نکات فنی و علمی اثر قابل توجهی را به مرحله چاپ برساند نیازمند گذاشتن زمان مناسبی است، از این رو بانوان در این عرصه شرایط بهتری دارند و از این جهت ممکن است تعداد آثارشان بیشتر از آقایان نویسنده باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.