به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدجواد رودگر با اشاره به اینکه عرفت فاطمه (س) یعنی معرفتی که از معارف حضرت زهرا (س) به دست میآوریم، اظهار کرد: معارفی که آن انسان کاملِ قدسی و نوری درچارچوب احادیث و روایتها، ادعیه ونیایشها، خطبهها و... ازخودشان برجای گذاشتند.
وی با اره به اینکه ما منبعی به نام «مُسندِ فاطمه» در اختیار داریم که این منبع الهی و وحیانی، درهای معرفتی فراوانی را به روی ما میگشاید، افزود: مثلا معارف توحیدی فاطمی، معارف اخلاقی فاطمی، معارف سلوکی و عرفانی فاطمی یا معارف اجتماعی و سیاسی فاطمی. همچنین در ابعاد و ساحتهای مختلف از معارف حضرت فاطمه (س) میتوانیم توشه معرفتی برگرفته، استفاده کنیم.
عضو گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: به تعبیر حدیث امام عسکری (ع) که دراینباره فرمودند: فاطمه (س) حجت خدا بر حجتهایش است (حجتا... علی الحُجَجِه) که این اشارهای به اوج مقامات معرفتی و سلوکی و عرفانی حضرت فاطمه (س) است.
رودگر اضافه کرد: البته میتوان افزود که از منظری دیگر میتوان به جایگاه ایشان نگریست و از این منظر به الگوبرداری از ایشان پرداخت. در حوزه عبدیت و عبودیت برای ما الگو هستند و در رابطه خود و خلق خدا دارای مقاماتیاند که از آن زاویه (مثلا در پاسخ به پرسشهای بانویی که از بسیاری پرسش شرمنده شد، فرمود: ماموریت من همین پاسخگویی است.) یعنی روشنگری در معارف دین اسلام و کوشایی در جهاد تبیین که عرض شد معلم اول این جهاد تمامعیار دقیقا ایشان است که به مسائل وزمینههای زمان، اجتماع و سیاست با تحلیل درست و دقت نظر، بسیار چیره و صاحبنظر بود و با ایفای نقش کلیدیشان در غصب جایگاه امامت غدیری در آن بازه و بزنگاه تاریخی بهراستی رهبر فکری و سیاسیاجتماعی شد و بهنگام، آن جامعه را آگاه کرد و با روشی حساس و هوشمندانه، گونهای جهادگری را بنا گذاشت و به انجام رساند که روشنگر هرحقیقتبین وحقیتخواهی در طول تاریخ است.
وی متذکر شد:حضرت فاطمه (س) نقش کلیدی، کلان و بسیار تاثیرگذار تاریخیشان را جامع ومانع به انجام رساندند. همان متن وصیتنامهشان برای همیشه تاریخ انسانها، روشنگر و راهنمای راستین و جاودانه است.
منبع: جام جم