ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید علی اصغر اسدی درباره اولین دختر دروازه بان هندبال ایرانی که در لیگ اروپا حضور دارد، چه می‌دانید؟ آشنایی با غذا‌های ویژه عید فطر در کشور‌های اسلامی حضور تیم ملی بیسبال دختران ایران برای نخستین بار در رویداد‌های بین المللی واریز کمک هزینه خرید بسته‌های بهداشتی و سبد غذایی برای ۲۶ هزار مادر باردار نیازمند در خراسان شمالی «ازدواج سفید»، عامل مهم افزایش طلاق‌ها و فروپاشی خانواده‌ها آغاز اردوی تیم ملی بسکتبال زنان ایران با حضور ۱۸ بازیکن توجه ویژه ایران به نقش زنان و مادران در برنامه‌ریزی شهری اجرای ۳۵ درصدی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۳ سال اخیر ۱۰۰ بانوی معینه در هتل‌های مکه و مدینه مستقر شده‌اند اثرگذاری دوران بارداری مادر بر عادات غذایی کودک ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید نعمت‌الله حسنی باید و نباید‌های استفاده از اسپری مو در دوران بارداری الگوی سوم زن مسلمان از ارزش‌های دینی نشئت می‌گیرد نیاز روزانه نوزاد ۱۰ ماهه به حدود ۷۵۰ تا ۹۰۰ کالری بررسی ابعاد مختلف آیین‌نامه جدید دورکاری مادران شاغل مقام اول بانوان استان خراسان شمالی در شاخص اهدای خون
سرخط خبرها
مادران اینستاگرامی و اضطراب کمال‌گرایی

مادران اینستاگرامی و اضطراب کمال‌گرایی

  • کد خبر: ۳۰۵۱۰
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
مادران اینستاگرامی غالبا توصیف کامل و ایده‌آلی از مادرانگی و زنانگی دارند که با واقعیت متفاوت است و تأثیر دوگانه‌ای روی مادران مخاطب دارد.
زهرا  اردکانی
خبرنگار زهرا اردکانی

به گزارش شهرآرانیوز، بخشی از فعالیت زنان ایرانی در اینستاگرام مربوط به نشان دادن روزمره‌های مادرانه‌شان است. مادران اینستاگرامی از فضایی که این شبکه اجتماعی در اختیارشان می‌گذارد برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌های مادرانه‌شان با مخاطبانی که اغلب مادرانی شبیه خودشان هستند استفاده می‌کنند. صفحات آنها را می‌توان مانند مهمانی یا جلسه‌ای تصور کرد که جمعی از مادران در آن حضور دارند و با هم درباره مسائل فرزندپروری صحبت می‌کنند.

مادر میزبان صاحب صفحه با آب و تاب و مفصل از تجربه‌های خودش و کودکش می‌نویسد: کپشن‌های (متن‌های) طولانی، صمیمانه و همراه با احساسات که حالتی درد‌دل‌گونه دارد، شبیه گفت‌وگوی واقعی زنان با یکدیگر.

تفاوتی که این صفحات با زندگی واقعی و گفت‌وگوهای واقعی دارد این است که در آنها مادران اغلب لحظات خوششان با کودک و تجربه‌های شیرین مادرانه را مطرح می‌کنند و کمتر از سختی‌ها و مشکلاتشان می‌نویسند.

آنها تصویری ایده‌آل از مادر بودن را ترسیم می‌کنند، تصویری از یک مادر بی‌نقص که مدام در حال بازی‌های جدید با کودکش است، مادری که بر همه زوایای روان‌شناختی روح خود و کودش مسلط است و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب‌شده، لحظه‌لحظه تربیت کودکش را مدیریت می‌کند، مادر خستگی‌ناپذیری که از جست‌وجوی روش‌های نو و خلاق برای فرزندپروری دست نمی‌کشد و درعین‌حال، همسری کدبانو نیز هست.

چنین توصیف کامل و ایده‌آلی از مادرانگی و زنانگی تأثیر دوگانه‌ای روی مادران مخاطب دارد. با اینکه آنها را به‌ دقت، مطالعه و برنامه‌ریزی بیشتر ترغیب می‌کند، در بیشتر موارد، آنها را دچار اضطراب کمال‌گرایی می‌کند. این مسئله درباره مادران شاغل با شدت بیشتری وجود دارد.

مادران مدام خود را با مادران خلاق و پرانرژی اینستاگرامی مقایسه، و احساس می‌کنند نمی‌توانند به اندازه آنها برای فرزندان خود وقت صرف کنند یا به آن اندازه آگاهی و مهارت برای تربیت فرزندشان ندارند.

مقایسه‌ای که بین مادران مخاطب و مادران صاحب صفحه اتفاق می‌افتد باعث ایجاد احساس ناکافی بودن و ناکارآمدی در مادران مخاطب می‌شود و آرامش و اعتماد‌ به نفس آنها را که مهم‌ترین سرمایه فرزندپروری است، تضعیف می‌کند.

اما نکته حائز اهمیتی که مخاطبان این صفحات باید به آن اگاهی داشته باشند این است که آنچه در صفحات مادران اینستاگرامی به تصویر کشیده می‌‌شود همه واقعیت نیست بلکه مانند اجرای یک نمایش است که در پشت صحنه آن کمبودها و آشفتگی های زیادی وجود دارد. مادران اینستاگرامی هم مانند بقیه مادران زمان‌هایی بی‌حوصله‌اند. همیشه بازی‌های خلاقانه و جذاب با کودکانشان نمی‌کنند.

آنها هم همیشه با فرزندشان مهربان نیستند و گاهی عصبانی می‌شوند. اینستاگرام عرصه نمایش خود ایده‌آل و مطلوب آدمهاست. افراد همیشه بهترین نسخه خودشان را در این شبکه به نمایش می‌گذارند. اما این نباید ما را دچار احساس یأس و سرخوردگی کند و تصور کنیم این خود ایده‌آلی که در اینستاگرام می‌بینیم همان خود واقعی، روزمره و همیشگی افراد است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.