هشدار سازمان بازرسی به مدیران بیمه مرکزی افت قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی ادامه پیدا کرد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک به یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان رسید با ۳۰ میلیون تومان کدام موبایل‌های پرطرفدار را می‌توان خرید؟ (۳۰ تیر ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت دینار در بازار آزاد و بانک مرکزی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) + جدول نایب رئیس شورای ملی زعفران: سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود | خدشه به جایگاه زعفران ایران بازگشت خریداران به بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۰ تیر ۱۴۰۴) آغاز به کار نمایشگاهی تهران پس از وقفه یک ماهه آثار جنگ تحمیلی ۱۲ هزار تن کود کشاورزی ویژه کشت پاییزه در خراسان رضوی تأمین شد چگونه انتخاب بهترین ارائه‌دهنده تلفن ابری می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند؟ خرید بلیت اتوبوس برای اربعین ۱۴۰۴ محدود شد واردات خودروی کارکرده بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به مناطق آزاد ممکن شد استاندار خراسان رضوی: بهره‌برداری از راه‌آهن خواف-هرات نقطه عطف توسعه کریدورهای ترانزیتی ایران و افغانستان است قیمت اونس جهانی طلا تغییر قیمت کرد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳۰ تیر ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد چقدر قیمت دارد؟ رشد اندک قیمت نفت جهانی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت اقلام اساسی در یک‌سال اخیر گرانی برنج زیر ذره‌بین نهاد‌های قضایی | برخورد با تخلفات بازار کالا مشاوران املاک درخواست افزایش نرخ کمیسیون کردند شرایط دستمزد کارگران نانوایی در مشهد اصلاح شد + جزئیات وزیر صمت: بسته حمایتی صنایع در زمان جنگ تمدید می‌شود نرخ طلا در مشهد بار دیگر افزایشی شد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) | هندوانه گران شد تأکید فرماندار مشهد بر تداوم نظارت و بازرسی‌ها در حوزه ارزاق و نان اعتبار کالابرگ دهک‌های چهارم و پنجم از امروز شارژ می‌شود (۳۰ تیر ۱۴۰۴) + روش استعلام برقراری پرواز‌های فرودگاه گناباد پس از آغاز مجدد پرواز‌های داخلی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) حمایت ۱۳ هزار میلیارد تومانی صندوق تثبیت از بازار سرمایه بورس چهارشنبه (یکم مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟ قوه قضاییه: پروژه‌های رمزارزی «بم‌چین» و «بنیادبم» کلاهبرداری است
سرخط خبرها

کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام

  • کد خبر: ۳۸۲۰۲
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام
دکتر زهرا اردکانی - پژوهشگر مطالعات رسانه ای زنان
در یادداشت‌های گذشته از کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام گفتیم. زنان زیادی از این بستر برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های کوچک و شخصی خود که معمولا هم جنبه هنری دارد استفاده می‌کنند. صفحات زنانی که در اینستاگرام به کسب‌وکار می‌پردازند چند دسته است. در این یادداشت به آن می‌پردازیم.

دسته اول صفحاتی است که زنان در آن‌ها کسب‌وکاری واقعی دارند به این معنا که محصولی را اعم از محصولات هنری، پوشاک، طراحی دکوراسیون و ... تولید می‌کنند و از طریق این صفحات، آن‌ها را به فروش می‌رسانند. با توجه به میزان جذابیت صفحه، این صفحات بین ۵ تا ۵۰ هزار دنبال‌کننده دارند. خاص و منحصربه‌فرد بودن نوع محصولی که تولید می‌شود به استقبال از صفحات بسیار کمک می‌کند. این کسب‌وکار همان شکل کلاسیک کسب‌وکار مغازه‌ای است با این تفاوت که اجناس به صورت مجازی، در بستر شبکه اجتماعی به فروش می‌رسد. این شیوه درآمدزایی یکی از شریف‌ترین و سالم‌ترین شیوه‌های کسب‌وکار است، کسب‌وکار مبتنی بر تولید محصول واقعی.

دسته دوم صفحات درآمدزای زنانه در اینستاگرام صفحاتی است که محصول خاصی در آن‌ها تولید و به فروش نمی‌رسد، بلکه صفحه به زندگی روزمره صاحبش اختصاص دارد. این صفحات معمولا صفحات شخصی زنانی است که از دغدغه‌ها و مسائل روزانه‌شان می‌نویسند، اما به علت سبک جذاب در روایت زندگی، دنبال‌کنندگان بسیاری دارند. آن‌ها از سفرها، مهمانی‌ها، کار‌های روزمره، ارتباطات خود با همسر، فرزندان و دوستانشان می‌نویسند و از این طریق، مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کنند. این اشخاص با گرفتن تبلیغات، درآمد‌های کلانی به دست می‌آورند؛ لذا صفحات آن‌ها مملو از تبلیغات اجناس مختلف است که لابه‌لای یادداشت‌های زندگی روزمره‌شان، آن‌ها را نیز به مخاطبان معرفی می‌کنند. کسب‌وکار این گروه نوعی واسطه‌گری مجازی و تبلیغات است.

اینستاگرام این روز‌ها به بستری برای مشاغل واسطه‌گر تبدیل شده است. این مشاغل بیش از آنکه مبتنی بر تولید و عرضه محصول باشند، مبتنی بر روش‌های اقناع مخاطب برای خرید بیشترند. این صفحات نیاز‌های تازه‌ای در ما ایجاد، و به خرید فراوان‌تر ترغیب می‌کنند. وقتی یک خانم اینستاگرامی که فالوئر‌های بسیاری دارد و محبوب است با آب و تاب از فلان برند لوازم آرایش سخن می‌گوید یا در دکوراسیون لوکس منزلش از بهمان لوازم آشپزخانه نام می‌برد، میل به خرید و داشتن محصولات تازه در مخاطب ایجاد می‌شود؛ لذا این صفحات علاوه بر اینکه بر شیوه‌های درآمدزایی بدون زحمت یا کم زحمت و بدون تولید تأکید می‌کنند، آسیب دیگری نیز دارند. آن هم رواج بی‌امان فرهنگ مصرف‌گرایی است. سود و منفعت مشاغل واسطه‌گر در خرید بیشتر است.
آن‌ها از روش‌های مختلفی مانند ایجاد صمیمیت، ارائه توضیحات و مستندات، بیان تجربیات شخصی خود درباره محصول و ... استفاده می‌کنند تا مخاطب را قانع کنند به چیز‌های بیشتری نیاز دارد و باید لباس‌های تازه، لوازم جدید و ... داشته باشیم تا خوشحال، خوشبخت و راضی باشد. واسطه‌ها برای کسب‌وکار خود به مصرف‌گرایی ما و به مصرف هرچه بیشتر مخاطبانشان نیاز دارند.

در صفحات واسطه‌ها، در حقیقت، مخاطب است که به فروش می‌رسد. واسطه‌ها توجه و رغبت مخاطبان و دنبال‌کنندگان را به صاحبان اجناس و برند‌ها می‌فروشند. واسطه‌ها پول می‌گیرند تا توجه ما را بخرند. وقتی توجه ما را خریدند، ما محصولاتی را آن‌ها تبلیغ می‌کنند می‌خریم. در صفحات تبلیغ‌کنندگان اینستاگرامی محصول تولیدشده آن فرد به فروش نمی‌رسد بلکه مخاطبان بزرگ‌ترین سرمایه و کالای آن‌ها در کسب‌وکارند. به همین علت است که برخی از این صفحات برای آنکه بتوانند از صاحبان برند‌های مختلف تبلیغات دریافت کنند، برای صفحات خود دنبال‌کننده می‌خرند و به‌اصطلاح تعداد مخاطبان خود را افزایش می‌دهند. هرقدر تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها بیشتر باشد، مبالغ کلان‌تری برای تبلیغات دریافت می‌کنند.

همان‌طور که بیان شد، کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام ۲ دسته متفاوت‌اند که دسته اول به حمایت بیشتر نیاز دارد، زیرا حاصل تلاش و دست‌رنج صاحبان آن‌هاست، و دسته دوم بیشتر مبتنی بر روش‌های اقناع مخاطب برای خرید بیشتر و احساس نیاز کاذب به کالاهاست؛ لذا باید درباره با این صفحات هوشیار و آگاه بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->