کشف ۲۵ تن خوراک دام قاچاق در مشهد پیش‌بینی بورس (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | روند بازار صعودی می‌ماند؟ دیجی‌کالا در مسیر پذیرش و عرضه در بورس قرار دارد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) رشد سهام در بازارهای جهانی | جهش قیمت نفت و سقوط نرخ طلا رکورد ورود پول حقیقی به بورس در ۱۳ ماه اخیر شکسته شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت روز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | فونیکس FX به ۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان رسید قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | رشد ۱۷ میلیونی ساینا اتوماتیک خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی از مناطق جنوبی استان آغاز شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت ۴ قلم کالای اساسی تعیین شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۱۳۷ هزار مبارزه با آفت سن گندم در خراسان رضوی، از ابتدای سال تاکنون (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) سرازیر شدن ۵.۵ همت پول حقیقی به بورس | جهش حدود ۸۰ هزار واحدی شاخص کل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز طرح نظارت بر محصولات لبنی و برنج در خراسان رضوی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهمیه سوخت از مرداد امسال به کارت‌های بانکی منتقل می‌شود جلوگیری از ترخیص ۹۰ درصدی پارچه‌های نساجی ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه داخل لغو شد؛ نگرانی از تکرار دهه ۹۰ | زیپ و تله موش در راه ایران؟ رئیس‌کل بانک مرکزی: امسال حتماً حذف چهار صفر از پول ملی را عملیاتی می‌کنیم گفت‌و‌گو با ۴ کارگر خراسانی حاضر در دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | رنج‌هایی که گفتنی شد افت بیش از ۲۰۰ هزار تومانی نرخ طلا در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) دولت به دنبال سود بیشتر از افزایش نرخ ارز نیست | هیچ ارزی نباید از دید بانک مرکزی مخفی بماند قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۸۳ هزار تومان معاون وزیر راه: میانگین دوره انتظار خانه‌دارشدن ۲۷ سال است بررسی قیمت حبوبات در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | لوبیا چیتی را بیشتر از این قیمت نخرید قیمت طلای جهانی امروز (دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد چرایی صف‌های طولانی وام ازدواج در بانک‌ها آیا حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۴ افزایش می‌یابد؟ رکود دست از سر بازار مسکن برنداشته است | خالی‌بودن بازار مسکن از خریدار و فروشنده (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت عمده‌فروشی میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | خیار و گوجه کیلویی چند است؟
سرخط خبرها

کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام

  • کد خبر: ۳۸۲۰۲
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام
دکتر زهرا اردکانی - پژوهشگر مطالعات رسانه ای زنان
در یادداشت‌های گذشته از کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام گفتیم. زنان زیادی از این بستر برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های کوچک و شخصی خود که معمولا هم جنبه هنری دارد استفاده می‌کنند. صفحات زنانی که در اینستاگرام به کسب‌وکار می‌پردازند چند دسته است. در این یادداشت به آن می‌پردازیم.

دسته اول صفحاتی است که زنان در آن‌ها کسب‌وکاری واقعی دارند به این معنا که محصولی را اعم از محصولات هنری، پوشاک، طراحی دکوراسیون و ... تولید می‌کنند و از طریق این صفحات، آن‌ها را به فروش می‌رسانند. با توجه به میزان جذابیت صفحه، این صفحات بین ۵ تا ۵۰ هزار دنبال‌کننده دارند. خاص و منحصربه‌فرد بودن نوع محصولی که تولید می‌شود به استقبال از صفحات بسیار کمک می‌کند. این کسب‌وکار همان شکل کلاسیک کسب‌وکار مغازه‌ای است با این تفاوت که اجناس به صورت مجازی، در بستر شبکه اجتماعی به فروش می‌رسد. این شیوه درآمدزایی یکی از شریف‌ترین و سالم‌ترین شیوه‌های کسب‌وکار است، کسب‌وکار مبتنی بر تولید محصول واقعی.

دسته دوم صفحات درآمدزای زنانه در اینستاگرام صفحاتی است که محصول خاصی در آن‌ها تولید و به فروش نمی‌رسد، بلکه صفحه به زندگی روزمره صاحبش اختصاص دارد. این صفحات معمولا صفحات شخصی زنانی است که از دغدغه‌ها و مسائل روزانه‌شان می‌نویسند، اما به علت سبک جذاب در روایت زندگی، دنبال‌کنندگان بسیاری دارند. آن‌ها از سفرها، مهمانی‌ها، کار‌های روزمره، ارتباطات خود با همسر، فرزندان و دوستانشان می‌نویسند و از این طریق، مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کنند. این اشخاص با گرفتن تبلیغات، درآمد‌های کلانی به دست می‌آورند؛ لذا صفحات آن‌ها مملو از تبلیغات اجناس مختلف است که لابه‌لای یادداشت‌های زندگی روزمره‌شان، آن‌ها را نیز به مخاطبان معرفی می‌کنند. کسب‌وکار این گروه نوعی واسطه‌گری مجازی و تبلیغات است.

اینستاگرام این روز‌ها به بستری برای مشاغل واسطه‌گر تبدیل شده است. این مشاغل بیش از آنکه مبتنی بر تولید و عرضه محصول باشند، مبتنی بر روش‌های اقناع مخاطب برای خرید بیشترند. این صفحات نیاز‌های تازه‌ای در ما ایجاد، و به خرید فراوان‌تر ترغیب می‌کنند. وقتی یک خانم اینستاگرامی که فالوئر‌های بسیاری دارد و محبوب است با آب و تاب از فلان برند لوازم آرایش سخن می‌گوید یا در دکوراسیون لوکس منزلش از بهمان لوازم آشپزخانه نام می‌برد، میل به خرید و داشتن محصولات تازه در مخاطب ایجاد می‌شود؛ لذا این صفحات علاوه بر اینکه بر شیوه‌های درآمدزایی بدون زحمت یا کم زحمت و بدون تولید تأکید می‌کنند، آسیب دیگری نیز دارند. آن هم رواج بی‌امان فرهنگ مصرف‌گرایی است. سود و منفعت مشاغل واسطه‌گر در خرید بیشتر است.
آن‌ها از روش‌های مختلفی مانند ایجاد صمیمیت، ارائه توضیحات و مستندات، بیان تجربیات شخصی خود درباره محصول و ... استفاده می‌کنند تا مخاطب را قانع کنند به چیز‌های بیشتری نیاز دارد و باید لباس‌های تازه، لوازم جدید و ... داشته باشیم تا خوشحال، خوشبخت و راضی باشد. واسطه‌ها برای کسب‌وکار خود به مصرف‌گرایی ما و به مصرف هرچه بیشتر مخاطبانشان نیاز دارند.

در صفحات واسطه‌ها، در حقیقت، مخاطب است که به فروش می‌رسد. واسطه‌ها توجه و رغبت مخاطبان و دنبال‌کنندگان را به صاحبان اجناس و برند‌ها می‌فروشند. واسطه‌ها پول می‌گیرند تا توجه ما را بخرند. وقتی توجه ما را خریدند، ما محصولاتی را آن‌ها تبلیغ می‌کنند می‌خریم. در صفحات تبلیغ‌کنندگان اینستاگرامی محصول تولیدشده آن فرد به فروش نمی‌رسد بلکه مخاطبان بزرگ‌ترین سرمایه و کالای آن‌ها در کسب‌وکارند. به همین علت است که برخی از این صفحات برای آنکه بتوانند از صاحبان برند‌های مختلف تبلیغات دریافت کنند، برای صفحات خود دنبال‌کننده می‌خرند و به‌اصطلاح تعداد مخاطبان خود را افزایش می‌دهند. هرقدر تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها بیشتر باشد، مبالغ کلان‌تری برای تبلیغات دریافت می‌کنند.

همان‌طور که بیان شد، کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام ۲ دسته متفاوت‌اند که دسته اول به حمایت بیشتر نیاز دارد، زیرا حاصل تلاش و دست‌رنج صاحبان آن‌هاست، و دسته دوم بیشتر مبتنی بر روش‌های اقناع مخاطب برای خرید بیشتر و احساس نیاز کاذب به کالاهاست؛ لذا باید درباره با این صفحات هوشیار و آگاه بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->