آمار تولد نوزادان ایرانی در سال ۱۴۰۳ چقدر اعلام شده است؟ عدم ارتباط میان مراقبت از دندان‌های کودکان با شیر خوردن آنها در ۲ سال اول زندگی اولین رویداد «دختران نقش‌آفرین» دانشگاه‌های آزاد واحد خراسان رضوی در مشهد برگزار شد ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید مرتضی معینی محولاتی نقش مادری استادان زن در فضای دانشگاه‌ها کسب عنوان نخست کنگره ملی شعر خلیج فارس توسط بانوی شاعر مشهدی راه‌اندازی جایزه ویژه زنان عربی توسط وزارت فرهنگ فلسطین ضرورت استفاده از روانشناسی اسلامی برای تسهیل عبور خانواده‌ها از چالش‌های مختلف پیشگیری از اختلافات در زندگی مشترک با شروط ضمن عقد لزوم مصرف مکمل کلسیم توسط زنان درباره مراقبت کنندگان از سلامت بانوان در روز جهانی ماما | ماما‌ها هم قدم با  مادر‌ها پرسش حقوقی زنان | فراهم‌بودن امکان اخذ شناسنامه برای فرزند حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی آغاز سومین دوره جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا از سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) در قاره کهن انجام بیش از ۶۰ درصد زایمان‌های طبیعی کشور توسط ماما‌ها برگزاری کارگاه «الگوی سوم زن مسلمان» در رویداد «بانوی مجاهد» به میزبانی مشهد
سرخط خبرها
ماه رمضان و مشارکت ۷۰ فاطمه در پخت یک آش در اصفهان

ماه رمضان و مشارکت ۷۰ فاطمه در پخت یک آش در اصفهان

  • کد خبر: ۳۲۲۰۸۸
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
پژوهشگر فرهنگ عامه با اشاره به پخت «آش بلغور حضرت فاطمه (س)» در ماه رمضان در اصفهان، گفت: برای پختن این آش در هر محله یک زن به در خانه همسایه‌ها می‌رود و از ۷۰ زن که نام آنها فاطمه است، کمی گندم می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مریم صامعی با بیان اینکه اهالی برخی روستا‌های اصفهان در شب پانزدهم ماه رمضان «آش بلغور حضرت فاطمه (س)» می‌پزند، اظهار کرد: برای پختن این آش در هر محله یک زن به در خانه‌ی همسایه‌ها می‌رود و از ۷۰ زن که نام آنها فاطمه است، کمی گندم می‌گیرد. البته هر زنی که نام او فاطمه است فقط می‌تواند یک بار گندم بدهد و اگر فرد دیگری به در خانه او بیاید و طلب گندم کند، نباید به او گندم بدهد. هر زنی که بتواند از هفتاد خانم با نام فاطمه گندم بگیرد، با دیگر زن‌های روستا در تکیه قرار می‌گذارد و از آنجا با همدیگر به «امامزاده دوازده‌امام» می‌روند.

او ادامه داد: در این محل، سه درخت وجود دارد که باید از هر درخت یک شاخه‌ی خشک برای روشن‌کردن آتش زیر دیگِ «آش بلغور هفتاد فاطمه» ببُرند و حتما باید از آب جوی پای آن درختان برای آش استفاده کنند. جوانانی هم که حاجتی دارند به امامزاده دوازده‌امام می‌روند و برای زنان چوب خشک جمع می‌کنند و بعد آش را هم می‌زنند.

این پژوهشگر فرهنگ عامه بیان کرد: وقتی آش پخته شد، هر شخص به اندازه‌ی زحمتی که کشیده است، سهم خود را برمی‌دارد و به خانه می‌برد. از این آش به فقرا هم می‌دهند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.