لیندا کیانی: کنار مدافعان وطن هستیم آشنایی با اصول کلی صحبت‌کردن با کودکان درباره جنگ یک پژوهشگر و تحلیلگر حوزه خاورمیانه و روابط بین‌المللی: مراقب باشیم به جنگ رسانه دشمن نبازیم کسب مدال نقره مسابقات آسیایی توسط بانوی پاراکانوکار ایرانی واکنش مژده لواسانی، مجری تلویزیون، به تجاوز ددمنشانه رژیم صهیونیستی در ایران مریلا زارعی به حملات اسرائیل واکنش نشان داد پایان رقابت‌های والیبال‌نشسته آسیاواقیانوسیه زنان | تیم ملی با بازوبند مشکی در مراسم اختتامیه شرکت کرد طرز تهیه دسر موس وانیلی در خانه+ فیلم لغو دیدار تدارکاتی تیم ملی هندبال نوجوانان دختر ایران و بلاروس معرفی فواید مصرف ویتامین B ۶ برای مادران در دوران زایمان و شیردهی رتبه نهم ایران از نظر تعداد جمعیت در آسیا بانوی بنیان‌گذار محافل معنوی: آرزو دارم روضه‌های خانگی هزاران نفری برپا کنیم خشونت علیه زنان سالانه ۲ درصد اقتصاد کانادا را بلعیده است بانوان مبلّغ، خط‌شکنان حوزه تبیین عفاف و حجاب سرمربی تیم ملی والیبال زنان ایران: فکر می‌کردم بازی با استرالیا سخت باشد صدور بیانیه معاونت زنان ریاست‌جمهوری در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران| در کنار مادران و همسرانی هستیم که داغدار شدند ویدیو | قیام ایرانی‌ها برای نجات دختران ایران بررسی نقش مراکز مشاوره در حل تعارضات زوجین حرم امام رضا (ع)، میزبان همایش «بانوان ولایی» ویژه بانوان عرب‌زبان از کشور‌های غرب آسیا
سرخط خبرها
نگاهی به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شهید فاطمه حسونه عکاس فلسطینی و آثار او

نگاهی به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شهید فاطمه حسونه عکاس فلسطینی و آثار او

  • کد خبر: ۳۳۰۲۵۷
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۲
یک فعال حوزه خانواده با اشاره به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شهید فاطمه حسونه عکاس فلسطینی و آثار او، گفت: این دختر عکاس فلسطینی از عکاسی، به عنوان «سلاح روایت» در گفتمان حقوق بشری استفاده می‌کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ راضیه اکبری با تاکید بر اینکه دوربین، عصای دست فاطمه شد؛ ابزاری برای ثبت آنچه دیگران نمی‌دیدند یا نمی‌خواستند ببینند. او با لنز خود، به قلب فاجعه سفر می‌کرد؛ نه برای نمایش رنج، که برای یافتن شکوه انسانیت. لبخند کودکی در میان آوار، دستان پینه‌بسته مادری داغدار، و نگاه مصمم جوانی که برای آزادی، جانش را در کف گرفته بود؛ اینها، سوژه‌های نابِ فاطمه بودند، اظهار کرد: عکس‌های او، تنها تصویر نبودند؛ روایت بودند؛ شهادت‌نامه بودند. فریادی بودند در گلو خفه، که از ورای مرز‌ها و زبان‌ها، قلب‌ها را به تپش وامی‌داشتند. هر فریم، قصیده‌ای بود در رثای انسانیت، در محکومیت ظلم و در ستایش امید.

وی ادامه داد: فاطمه حسونه تنها یک عکاس خبری نبود؛ او هنرمندی بود که با نگاهی ژرف و دیدگاهی متمایز، فاجعه را به بوم نقاشی خود تبدیل می‌کرد. سبک او، ترکیبی بود از زیبایی‌شناسی و فاجعه؛ ثبت همزمان شکوه انسانیت در میان ویرانی‌ها، با تأکید بر جزئیاتی مانند لبخند کودکان در آوار یا دستان پینه‌بسته‌ی مادران. عکس‌هایش، روایت‌هایی چندلایه بودند؛ نه صرفاً مستند، بلکه بیانیه‌های هنری-سیاسی که خشونت ساختاری را در قالب نماد‌های انسانی بازتاب می‌دادند.

این بانوی فعال در حوزه خانواده با بیان اینکه حسونه قهرمانان خود را از میان غیرنظامیان انتخاب می‌کرد؛ کودکان، زنان و سالخوردگانی گمنام که در برابر اشغال، مقاومت می‌کردند. فاطمه، استادی بود در استفاده از تضادها؛ نور و تاریکی، زندگی و مرگ، امید و یأس، افزود: او با این تقابل‌ها، تأثیری دراماتیک بر مخاطب می‌گذاشت و از دریچه‌ی یک چشم‌انداز زنانه، به نقش زنان در بحران می‌نگریست؛ از مادران داغ‌دیده تا دختران نوجوانی که سنگر زندگی را حفظ می‌کردند.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.