به گزارش شهرآرانیوز؛ امیر مردانی اظهار کرد: مفاهیمی همچون عزت، عزت نفس ملی، روحیه حماسی و مسئله دفاع از حقوق مسلم خود در مقابل دشمنی که ذاتاً شرور است از جمله مواردی است که باید مدنظر داشته باشیم و با در نظر گرفتن سن کودکی که هدف ماست، این مفاهیم را زمینهسازی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه منظور از سن کودک، سطح آگاهی و توانایی درک و دریافت اوست که باید دقیقاً مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر با تساهل و سهلانگاری در این زمینه عمل کنیم، ممکن است نتیجه معکوس حاصل شود.
این فعال کودک و نوجوان ادامه داد: تعیین رده سنی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با دقت پیش برویم تا مفاهیمی که قصد ساختن یا مطرح کردن آنها را داریم، به شکلی مناسب و متناسب با سن کودک پردازش و ارائه شوند.
مردانی با اشاره به اینکه یکی از روشهایی که برای درک بهتر کودکان به کار میگیریم، زندهسازی مفاهیم از طریق نمایشگاهها و تجربههای عینی است، تصریح کرد: به عنوان مثال، اگر نمایشگاهی از موشکهای پیشرفته ایران برپا شود و ما پیشزمینههای لازم را برای فرزندمان فراهم کرده باشیم؛ یعنی پیشتر درباره قدرت موشکی کشور، پیشرفتهای علمی و فناوری با او صحبت کرده باشیم، زمانی که کودک ۱۲ سالهمان در مقابل آن موشکهای ۲۰ متری قرار میگیرد، احساس تعلق و افتخار میکند.
وی با بیان اینکه کودکی که به دنبال یافتن قهرمانی قدرتمند در داستان است، خود را جای آن قهرمان قرار میدهد. از بخشی از داستان به بعد، دیگر آن قهرمان داستان نیست که ویژگیها و اعمالش مطرح میشود، بلکه فرزند ماست که این نسبتها را به خود میگیرد، گفت: هر اثری از قهرمانی، شجاعت و نبرد که به آن شخصیت نسبت داده میشود، در واقع به فرزند ما نسبت داده میشود. در نتیجه، او احساس قدرت میکند.
این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان افزود: باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم که باید در جایجای داستان، حتی در زمینهسازیهای اولیه هم مفاهیمی مانند پیروزمند بودن و احساس امیدواری برای پیروزی پررنگ شود و تمام روایتگری در این جهت پیش برود.
منبع: فارس