کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند
سرخط خبرها
حضور زنان در مجلس یکی از جلوه‌های حضور سیاسی اجتماعی بانوان است

حضور زنان در مجلس یکی از جلوه‌های حضور سیاسی اجتماعی بانوان است

  • کد خبر: ۲۱۴۹۹۸
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
دبیرخواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و مدیر مسئول نشریه تخصصی حوزه زنان و خانواده نساء گفت: حضور زنان در مجلس یکی از جلوه‌های حضور سیاسی اجتماعی بانوان است که قطعاً به واسطه جایگاه شاخص و مهمی که مجلس دارد بسیار مورد توجه و قابل دقت و بررسی است.

دبیرخواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و مدیر مسئول نشریه تخصصی حوزه زنان و خانواده نساء گفت: حضور زنان در مجلس یکی از جلوه‌های حضور سیاسی اجتماعی بانوان است که قطعاً به واسطه جایگاه شاخص و مهمی که مجلس دارد بسیار مورد توجه و قابل دقت و بررسی است.

مرتضوی‌فر گفت: ما وقتی نگاهی به ابعاد مختلف نقش‌آفرینی زنان به ویژه بعد سیاسی می‌اندازیم به این نتیجه می‌رسیم که حضور زنان در مجلس به عنوان بخشی از جایگاه حکمرانی در کشور در راستای تعریف الگوی سوم زن مسلمان امری راهگشا و ارزنده است.

تبیین هویت و بررسی نقش آفرینی‌های بانوان مورد تاکید رهبری است
وی افزود: تبیین هویت، جایگاه و بررسی نقش آفرینی‌های مختلف بانوان، از جمله مواردی‌اند که مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان به آن بسیار عنایت دارند و با توجه به اینکه در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، برآن شدیم تا در نشریه تخصصی حوزه زن و خانواده نساء، در این شماره از ویژه‌نامه با همراهی اعضای دفاتر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان به این بحث مهم و شاید مورد غفلت بپردازیم.

مرتضوی‌فر بیان کرد: در این ویژه‌نامه به بررسی محور‌های مشارکت سیاسی زنان، نقش زنان در نظام حکمرانی، بررسی عملکرد مجلس یازدهم و انتظارات از مجلس آینده از جهات مختلف پرداختیم:
اولا از جهت نفس نقش و حضور سیاسی زنان، چگونگی این حضور و چالش‌های مسیر.
ثانیاً، من‌باب خود مجلس و تبیین تاریخچه‌ای از حضور اولین زنان در مجلس بعد از انقلاب اسلامی.

ثالثاً، بررسی عملکرد مجلس در حوزه زنان و مواردی که از مجلس آتی در این حوزه انتظار می‌رود.

رابعاً، بررسی لوایحی که در حوزه زنان نگاشته شده است.

وی بیان کرد: این ویژه نامه جمعه یازدهم اسفندماه منتشر شد و امید است مورد عنایت حضرت حجت ارواحنا فداه و در راستای تبیین جایگاه زن آن طور که مقام معظم رهبری اشاره دارند، قرار گرفته باشد.

وجود تعریف مشترک میان نمایندگان، مقدمه تصویب قانون متناسب و دقیق است
مرتضوی‌فر گفت: کما اینکه این روز‌ها صحبت و گپ و گفت‌ها در مورد عنوان مظلوم و زیاد دست به دست شده‌ی "الگوی زن سوم مسلمان" را بسیار شنیده‌ایم. اما با توجه به این که موضوع نشریه در باب مجلس و زنان است و مجلس محل قانون‌گذاری‌های کلان می‌باشد؛ بزرگترین و مهمترین موردی که اینجا می‌توان به آن اشاره نمود، این است که اولا نمایندگان مجلس خودشان چقدر به فهم مشترکی از این الگوی سوم رسیده‌اند؟

زیرا که مقدمه تصویب قانون متناسب، دقیق، سنجیده و به دور از افراط و تفریط جهت فراهم‌سازی بستر برای مشارکت و نقش‌آفرینی‌های مختلف زنان در راستای تحقق الگوی سوم زن مسلمان که امری بسیار قابل توجه و مهم است، ابتدائا نیازمند وجود تعریف مشترکی از این الگو میان نمایندگان مجلس است.

وی ادامه داد: شاید در حوزه زنان مهمترین وظیفه را در حال حاضر فارغ از حل مسائل و چالش‌هایی که وجود دارد که در برخی لوایح هم به آن‌ها اشاره شده، ایجاد فهم مشترک و تصویب قوانینی برای بستر سازی جهت تحقق این الگو باشد.

وی گفت: تا وقتی الگوی سوم زن مسلمان دغدغه زنان و مردان حاضر در مجلس نباشد، طبیعتا به دنبال وصال به تعریف مشترک هم نخواهند رفت. همین کمبود دغدغه‌مندی در این حوزه، وجود اختلافات گفتمانی که به واسطه رویکرد‌های متفاوت احزاب وجود دارد، بعضا عدم وحدت خود زنانی که در مجلس هستند و مواردی از این قبیل، من‌جمله موانعی‌اند که در موضوع عدم رسیدن به تعریف مشترک دخیلند.

وی افزود: اما تجربه نشان داده است هر جا روحیه انقلابی، مجاهدانه، متخصص، دغدغه مند، مخلصانه و ولایت‌مدار غالب بوده است، کار روی زمین نمانده و در نهایت تحقق بخشیده شده است. آن هم موضوع به این مهمی که ولایت فقیه بر تحقق آن بسیار تاکید دارند.

مرتضوی‌فر بیان کرد: علی‌ای حال سعی کردیم در محتوای این ویژه‌نامه حاضر ابعاد مختلفی از بحث زنان و مجلس، چالش‌ها و عملکردها، تاریخچه و انتظارات و ... را به عرض برسانیم. امید است مثمر ثمر باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.