مسئولیت مشترک والدین در برابر تربیت فرزندان عزاداری محرم، الگویی از قدرت زن مسلمان را به نمایش می‌گذارد توجه شهید طهرانچی به حوزه زنان و خانواده مبتنی بر جهان بینی الهی بود رواج طلاق، عاملی در تضعیف نهاد خانواده و کاهش فرزندآوری در جامعه حضور ۲۵ بازیکن در دومین اردوی تیم ملی فوتسال بانوان اشتغال زنان، نمادی از موفقیت و سرمایه ای اجتماعی برای خانواده ناترازی بانک‌ها، مشکل مهم شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری نقش کلیدی‌ زنان در فرآیند بازتوانی، حمایت اجتماعی و مراقبت از آسیب‌دیدگان ثبت یک پیروزی دیگر برای تیم ملی بسکتبال زنان ایران رونمایی از جلد دوم کتاب «چله کلمات» با محور اشعار اربعینی شاعران زن حضور پررنگ بانوان ورزشکار ایرانی در بازی‌های جهانی ۲۰۲۵ چنگدو کتاب «جان جهان» دریچه‌ای به دنیای زنان می‌گشاید بلاتکلیفی تیم‌های مدعی برای حضور در فصل جدید رقابت‌های فوتبال لیگ برتر زنان ایجاد فضایی مثبت و پرمحبت در خانواده، یکی از کلید‌های تربیت دختران باحجاب و عفیف بررسی نقش زنان در تربیت دینی کودکان و الگوبرداری از بانوان کربلا حوزه سنی ۷ سال، بیشترین متقاضی برای فرزندخواندگی در کشور کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان با مصرف به‌اندازه زعفران
سرخط خبرها
فریاد

فریاد "لبیک یاحسین" زنان قبیله بنی‌اسد در حرم سیدالشهدا(ع) طنین‌انداز شد

  • کد خبر: ۲۳۹۸۷۵
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
در سیزدهم محرم‌الحرام، زنان قبیله بنی‌اسد طبق یک رسم تاریخی چندصدساله، وارد حرم امام‌حسین(ع) شدند و به عزاداری پرداختند.

به گزارش شهرآرانیوز، زنان قبیله بنی‌اسد، قبیله‌ای که ۳ روز بعد از عاشورای سال ۶۱ هجری و به‌شهادت‌رسیدن امام‌حسین(ع) برای انجام مراسم کفن‌ودفن امام‌حسین(ع) و یارانش وارد کربلا شده بودند، ۱۴ قرن پس از آن روز تاریخی در یک حرکت نمادین باز هم وارد حرم ایشان شدند و آنجا را برای عزاداری قرق کردند.

زنان این قبیله درحالی‌که زنبیل‌های حصیری بر سر داشته که در داخل آن کفن و بوریا وجود دارد، برسر‌وصورت‌زنان وارد حرم امام سوم شیعیان جهان شده و با فریاد‌های خود شهادت آن امام همام را به پیامبراکرم(ص) و خاندان مطهرش تسلیت می‌گویند.

در دستان این زنان دست‌نوشته‌هایی به چشم می‌خورد که روی آن نوشته شده "ابد والله یا زهراء ما ننسی حسینا" (یا زهرا ما هرگز حسین تو را فراموش نخواهیم کرد).

خادمین حرم امام‌حسین(ع) برای عزاداری زنان قبیله بنی‌اسد ضریح حرم امام‌حسین(ع) و تمام محوطه بیرونی آن را قرق کرده تا زنان این قبیله بتوانند کاملاً دور ضریح طواف کنند.

قرق حرم امام‌حسین(ع) برای زنان سالی یک بار و در زمان حضور زنان این قبیله تاریخی در حرم اتفاق می‌افتد.

«بنی‌اسد» نام تیره‏‌ای از قبایل عرب، از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه است. این قبیله‏ توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) و انصار آن حضرت را پس از واقعه‏ کربلا در سال ۶۱ ه.ق داشتند. جمعی از اصحاب، علما، شعرا و زعمای امامیه از این قبیله‏ برخاسته‏‌اند. بعضی از همسران پیامبراکرم‏(ص‏) نیز از همین قبیله بوده‏‌اند. این قبیله در سال ۱۹ هجری از بلاد حجاز به عراق رفته، در کوفه و غاضریه از نواحی کربلا سکونت‏ کردند و از قبایل سلحشور عرب محسوب می‏‌گردند. هنگام بنای کوفه، این قبیله محله‏ خاصی را در جنوب مسجد کوفه به خویش اختصاص دادند. در سال ۳۶ هجری در جنگ‏ جمل، با علی‏(ع‏) بیعت کردند و در کنار آن حضرت جنگیدند. در قیام عاشورا در سال ۶۱، به سه دسته تقسیم شدند: موافق با حضرت و مخالف و بی‏‌طرف. حبیب‌بن‌مظاهر، انس‏‌بن‌حرث، مسلم‌بن‌عوسجه، قیس‌بن‌مسهر، موقع‌بن‌ثمامه و عمروبن‌خالد صیداوی از سران موافق بودند و حرملة‌بن‌کاهل اسدی، قاتل طفل شیرخوار، از سران مخالف بود. گروهی از دسته سوم (بی‌‏طرف‌ها) پس از شهادت امام‌حسین(ع‏)، زنانشان بر میدان جنگ گذر کردند و اجساد را دیدند و تحت تاثیر قرار گرفتند و به سرزمین خود رفته، مردان را جهت دفن‏ اجساد، خبر کردند. ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا روان شدند. پس از مدتی وجدان مردان بنی‌اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال زنان راه افتادند و به دفن‏ اجساد امام و یارانش پرداختند. در این هنگام امام‌سجاد(ع) به‌صورت ناشناس در جمع آنان حاضر و یکی‌یکی بدن‌ها را به بنی‌اسد معرفی کرده و آن‌ها بدن‌ها را دفن می‌کردند. پس از دفن شهدا، حضرت امام‌سجاد(ع) خود را به آنان معرفی کردند. فداکاری افراد این قبیله سبب شهرت آنان شد و از آن پس شیعیان به‏ نظر احترام و محبت، به قبیله بنی‌اسد می‏‌نگرند.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.