دومین برد در مقدماتی جام ملت‌های آسیا کسب شد| تیم ملی فوتبال دختران زیر ۲۰ سال ایران، روی خط پیروزی نگاهی به عوامل اثرگذار در ایجاد صمیمیت میان خواهر و برادر در خانواده توسعه مشاغل خانگی با ایجاد زیرساخت‌های حمایتی و آموزشی در کشور ضرورت تقویت عرصه تبلیغ دینی ویژه بانوان در پیاده روی اربعین زایمان طبیعی بی‌درد، دستاورد مهم پزشکی روایت حضور زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین در «خواهرانه» سقوط تیم ملی فوتبال بانوان ایران در رنکینگ جهانی افزایش آمادگی روانی زوجین برای والدگری با انجام مشاوره‌های روان‌شناسی ضرورت حمایت هم‌زمان از مادران دارای اختلال مصرف مواد و فرزندان آنها نوزادان عجول | روایتی از تولد در شرایط غیرمنتظره و آمادگی تیم‌های امدادی طرحی برای شروع زندگی مشترک در سرزمین وحی معرفی چند راهکار به والدین برای پرورش خلاقیت از  تولد تا  نوجوانی فرزندان تفاوت تأثیرات آسیب‌های طلاق و فوت بر افراد خانواده زنان، مدیران غیررسمی در بحران‌های مختلف برتری تیم فوتبال دختران زیر ۲۰ سال ایران مقابل مالزی در انتخابی جام ملت‌ها تاثیر مستقیم سقط جنین بر رشد جمعیت درباره «نفس»، مرکزی مردمی که مانع از سقط جنین می‌شود نگاهی به جزئیات پرونده مفقودی الهه حسین‌نژاد و صدور حکم اعدام برای قاتل تأخیر در فرزندآوری، پدیده‌ای چندلایه‌ای
سرخط خبرها
بررسی حضور زنان در فیلم‌های چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر

بررسی حضور زنان در فیلم‌های چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر: ۳۱۶۴۵۸
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
یک پژوهشگر حوزه زنان و رسانه درباره حضور و بازنمایی زنان در فیلم‌های چهل و سومین جشنواره فیلم فجر توضیخاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ زهرا اردکانی با اشاره به اینکه فیلم‌های این جشنواره را می‌توان ابتدا به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد، متذکر شد: دسته اول، شامل فیلم‌های ژانر دفاع‌مقدس و فیلم‌های تاریخی است و دسته دوم، فیلم‌های اجتماعی روز را دربر می‌گیرد. بازنمایی زنان در این دو دسته متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در فیلم‌های دسته اول، یعنی فیلم‌های جنگی و تاریخی، زنان معمولا غایب هستند. برای مثال، در فیلم‌هایی که به زندگی شهدا می‌پردازند، اگرچه می‌دانیم که همسران شهدا نقش‌های مؤثری داشته‌اند، اما در این فیلم‌ها حضور زنان بسیار کمرنگ است، اظهار کرد: معمولا در این فیلم‌ها، زنان تنها در چند صحنه محدود به عنوان همسرانی خانه‌دار یا پشتیبان دیده می‌شوند. این موضوع یکی از مشکلاتی است که در ژانر فیلم‌های دفاع‌مقدس و تاریخی با آن مواجه هستیم؛ یعنی زنان در این ژانر‌ها اغلب غایب هستند.

این پژوهشگر زن و رسانه ادامه داد: در دو فیلم تاریخی امسال، یعنی بازی خونی و شمال از جنوب غربی، که به گروه‌های فعال در ابتدای انقلاب می‌پردازند، ضدقهرمان یا به اصطلاح بَدمن داستان یک زن است. این زن به عنوان سرکرده گروهک‌ها، جنایاتی را مرتکب می‌شود. این نوع بازنمایی، نگاه جدیدی را به نمایش می‌گذارد که در آن یک زن کنشگر و بسیار تأثیرگذار خلق شده است. با این حال، مشکلی که من با این فیلم‌ها دارم، این است که اگرچه زن به عنوان یک شخصیت فعال و مؤثر نشان داده می‌شود، اما زنانگی او در نقش و موقعیتی که برعهده دارد، هیچ تأثیری ندارد.

اردکانی افزود: در ژانر اجتماعی، شاهد فیلم‌هایی هستیم که زنان قهرمان اصلی هستند یا به مسائل زنان پرداخته می‌شود. در این دسته از فیلم‌ها، زنانی که سعی می‌کنند کنشگر و انتخابگر باشند، به‌ویژه در فیلم‌هایی که قهرمانان‌شان دختران جوان هستند مانند فیلم‌های «زیبا صدایم کن»، «رها»، «چشم بادومی»، باوجود تلاش‌شان برای کنشگری، درنهایت قربانی می‌شوند. این بازنمایی به نظر عجیب می‌آید. به این معنا که پس از سال‌ها انتقاد از سینما به دلیل عدم خلق شخصیت‌های زن کنشگر، حالا که زنانی کنشگر و انتخابگر خلق می‌شوند، باز هم درنهایت قربانی می‌شوند.

منبع: جام جم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.