روایت زنی از خاطرات جنگ و غربت در رمان «اربعین طوبی» لزوم مصرف ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز توسط مادران در دوران شیردهی قرار گرفتن فوتبال زنان ایران مقابل غول‌های آسیا در بیست و یکمین دوره جام ملت‌ها ازدواج در ماه‌های محرم و صفر چه حکمی دارد؟ تقویت حوزه زنان و خانواده، یکی از سرمایه‌های نرم کشور برای حفظ آرمان‌های انقلاب و انسجام ملی درباره مسیر حرفه ای طی شده توسط بانوی تیرانداز پارالمپیکی مشهدی| هرکسی را برای کاری ساخته‌اند دومین برد در مقدماتی جام ملت‌های آسیا کسب شد| تیم ملی فوتبال دختران زیر ۲۰ سال ایران، روی خط پیروزی نگاهی به عوامل اثرگذار در ایجاد صمیمیت میان خواهر و برادر در خانواده توسعه مشاغل خانگی با ایجاد زیرساخت‌های حمایتی و آموزشی در کشور ضرورت تقویت عرصه تبلیغ دینی ویژه بانوان در پیاده روی اربعین زایمان طبیعی بی‌درد، دستاورد مهم پزشکی روایت حضور زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین در «خواهرانه» سقوط تیم ملی فوتبال بانوان ایران در رنکینگ جهانی افزایش آمادگی روانی زوجین برای والدگری با انجام مشاوره‌های روان‌شناسی ضرورت حمایت هم‌زمان از مادران دارای اختلال مصرف مواد و فرزندان آنها نوزادان عجول | روایتی از تولد در شرایط غیرمنتظره و آمادگی تیم‌های امدادی طرحی برای شروع زندگی مشترک در سرزمین وحی معرفی چند راهکار به والدین برای پرورش خلاقیت از  تولد تا  نوجوانی فرزندان
سرخط خبرها
مشارکت کودکان در خانه‌تکانی، راهکار مؤثر آموزش مسئولیت‌پذیری به آن‌ها

مشارکت کودکان در خانه‌تکانی، راهکار مؤثر آموزش مسئولیت‌پذیری به آن‌ها

  • کد خبر: ۳۱۸۲۶۷
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
به گفته یک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، کودکان با مشارکت در خانه‌تکانی، هم مسئولیت‌پذیری و مشارکت را یاد می‌گیرند، هم با نظم، دقت و همکاری گروهی بیشتر آشنا می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ملیکا ملک‌زاده‌رضوی با اشاره به اینکه کمک در کار‌های خانه می‌تواند ویژگی‌های مختلفی مانند مسئولیت‌پذیری، نظم، دقت، همکاری و احساس مشارکت در فعالیت‌های خانوادگی را در کودک تقویت کند، اظهار کرد: این کار به کودک می‌آموزد که کار تیمی چگونه انجام شده و اهمیت همکاری را متوجه می‌شود.

وی ادامه داد: کودکان از دوسه‌سالگی به‌تدریج، تمایل به کمک در کار‌های خانه دارند. این علاقه معمولا ازطریق تقلید از والدین شروع می‌شود. به‌طور خاص، از سنین ۵ -۴ سالگی می‌توان از کودکان انجام کار‌های ساده‌ای مثل مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها، گذاشتن لباس‌های خود در سبد یا کمد، کمک در آوردن وسایل سبک سفره غذایا کمک درجمع‌آوری لباس‌های شسته شده را درخواست کرد. کودکان بزرگ‌تر بین ۱۰-۷ سال می‌توانند کار‌های پیچیده‌تری مثل شستن ظرف‌ها، گردگیری یا مرتب کردن اتاق خود را انجام دهند.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی بیان کرد: باید کار‌ها طوری تنظیم شود که هم مناسب سن و توانایی‌های کودک باشد، هم جنبه سرگرمی داشته باشد. خانه‌تکانی را به‌عنوان یک پروژه خانوادگی معرفی کنید. نشان دهید که همه اعضای خانواده در این کار نقش دارند و کمک کردن برای همه جذاب است. این باعث می‌شود که کودک احساس مشارکت کند.

ملک زاده رضوی با اشاره به اینکه از کار‌های ساده و بی‌خطر شروع کنید. برای مثال جارو‌زدن مناطق کوچک یا شستن ظرف‌های خود کودک می‌تواند شروع خوبی باشد. ادامه داد: این کار‌ها باید قابل انجام و مطابق با توان کودک باشد. درنظر گرفتن بازی‌ها یا چالش‌های کوچک می‌تواند کمک کند که کار‌ها برای کودک جذاب‌تر شود. پس از هر مرحله از کار، کودک را با جملات مثبت و تشویق‌های ساده مانند «خیلی خوب انجام دادی!» یا «تو واقعا به ما کمک کردی!» تحسین کنید. این باعث می‌شود کودک احساس ارزشمندی و موفقیت کند.

منبع: جام جم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.