حضور داوران ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان بانوان آسیا آیا همکاری النی کاپوچیانی با فدراسیون بسکتبال پایان می‌یابد؟ تیم ملی اسکیت هاکی زنان برابر چین در قهرمانی آسیا به پیروزی رسید سلیمی: نقش مادران در روایت درست از جنگ بی‌بدیل است تداوم اردو‌های تیم ملی فوتسال بانوان بزرگسالان از برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و اشتغال خانگی تا اجرای گروه سرود کودکان خردسال در نخستین نشست «فتح نو» حذف کتاب از سبد خانوار، یک بحران فرهنگی جدی در کشور سهم ۳۰ درصدی بانوان کشور‌های مسلمان برای شرکت در جایزه بین‌المللی قرآن کریم دبی صحنه‌ای از قیام معرفتی زنان برای ساختن جهانی بهتر رصد دختران بازمانده از تحصیل در کشور توسط وزارت آموزش و پرورش درباره سمیحه خلیل، صدای زخم‌خورده و مقاوم زنان سرزمین فلسطین طرز تهیه رولت خانگی با خامه در خانه + فیلم دکتر علم‌الهدی: زنان باید باور اجتماع درباره معنای زن، جنگ و خانواده را تغییر دهند وعده کاهش وزن سریع از سوی تبلیغات وسوسه‌انگیز به زنان آشنایی با یادگار‌های ناشناخته گوهرشادخاتون والدین در آموزش احکام اسلامی به فرزندان چه مسئولیتی دارند؟ معرفی چند تکنیک ساده برای تقویت «شجاعت» کودکان تقویت هویت مادری، مأموریت کلان مرکز راهبری و هماهنگی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کتاب سال بانوان، جلوه‌ای از تحول انقلاب اسلامی در عرصه نقش‌آفرینی زنان
سرخط خبرها
بررسی ابعاد مختلف خانه‌داری و اشتغال زنان در خانواده از دیدگاه اسلام

بررسی ابعاد مختلف خانه‌داری و اشتغال زنان در خانواده از دیدگاه اسلام

  • کد خبر: ۳۴۲۹۸۵
  • ۱۴ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۶
یک استاد حوزه علمیه با بررسی ابعاد مختلف خانه‌داری و اشتغال زنان در خانواده از دیدگاه اسلام، گفت: در اسلام به نقش سنتی زنان در خانه‌داری و نیز حقوق اجتماعی آنان توجه ویژه‌ای شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ معصومه ظهیری اظهار کرد: در اسلام به نقش سنتی زنان در خانه‌داری و نیز حقوق اجتماعی آنان توجه ویژه‌ای شده است، آیات و روایات متعددی در این راستا وجود دارد که می‌توان به آنها استناد کرد.

وی افزود: قرآن کریم در آیه ۳۴ سوره نساء می‌فرماید؛ «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ...، مردان سرپرست زنانند، به دلیل برتری‌هایی که خدا برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده و به دلیل انفاقی که از اموالشان می‌کنند...» این آیه به مسئولیت مرد در تأمین معاش خانواده اشاره دارد، اما به معنای ممنوعیت کار زنان نیست، زیرا در روایات، خانه‌داری زنان به عنوان یک عمل ارزشمند تلقی شده است و پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند؛ «جهاد المرأة حسن التبعل، جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است»، اما این موضوع نیز به معنای انحصار نقش زن به خانه‌داری تلقی نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اسلام با کار زنان در صورت رعایت موازین شرعی (حفظ حریم، عدم اختلاط نامشروع، رضایت شوهر در ازدواج) مخالفتی ندارد و حضرت خدیجه (س) یکی از موفق‌ترین زنان تاجر در عصر خود بودند، در فقه اسلامی نیز، درآمد زن متعلق به خودش است و مرد حق تصرف در آن را ندارد (مگر با رضایت زن) که در پایان می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد؛ اسلام خانه‌داری را ارزشمند می‌داند، اما آن را تنها نقش زن نمی‌داند و اشتغال زنان نیز در صورت حفظ تعادل در خانواده و رعایت موازین شرعی جایز و حتی در برخی موارد (مانند نیاز مالی یا تخصص اجتماعی) پسندیده است، زیرا این موضوع تأکید بر تعادل بین نقش خانوادگی و اجتماعی زن می‌کند.

ظهیری با اشاره به اینکه حضور زنان در عرصه‌های تخصصی و مدیریتی به عدالت جنسیتی کمک می‌کند، یادآور شد: از دیدگاه جامعه شناسی، سیاست‌گذاری‌های اجتماعی (مانند تسهیلات شغلی برای مادران) می‌تواند پیامد‌های منفی اشتغال زنان را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری حوزه

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.