جشن تولد خصوصی با ۷۰ هزار تماشاگر اینستاگرامی! پادکست | دنیای عروسکی در دل خانه‌های «گوندوک» مشکلات زنان کارگر چیست؟ هشدار شیوع بالای پوکی استخوان در زنان ایرانی ویدئو | مادرانه، روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر | شهید سید هاشم خادمیان گوی و میدان در اختیار بانوان خانه‌دار زایمان در آب؛ آری یا خیر؟ باور‌های غلط درباره لاغرشدن | از شام‌نخوردن تا جایگزینی میوه واگذاری «فرزندخواندگی» کودکان اتباع خارجی بی‌سرپرست امکان‌پذیر شد مادران باردار؛ ویار کنید، اما نه زیاد! نمود‌های زنانه‌نویسی در ادبیات داستانی ایران | رشد نویسندگان زن بعد از انقلاب اسلامی اصولی پول قرض بده تا به دردسر نیفتی والدین تراکتوری؛ عامل ایجاد نافرمانی و لجبازی کودکان ویدئو | مادرانه، روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر | شهید احمد شریفی پدیده سالمندی زنانه بحران آینده کشور است | قصه و غصه مادربزرگ‌های تنها برگزاری آزمون جذب مدرسان آموزش خانواده در خراسان رضوی بانویی شریف در کربلا که کمتر کسی آن را می‌شناسد | طبیبه اهل بیت (ع) بانوان، روایتگر اربعین | دومین نشست رسانه‌ای «دعوتم کن اربعین» برگزار شد تأثیرات عمیق زخم‌های روانی دوران کودکی بر زندگی بزرگسالی برگی از صحیفه سجادیه؛ ثروت برای روزگار پیری
سرخط خبرها
هشدار شیوع بالای پوکی استخوان در زنان ایرانی

هشدار شیوع بالای پوکی استخوان در زنان ایرانی

  • کد خبر: ۲۴۱۹۰۳
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
شیوع ۳۳.۷ درصدی پوکی استخوان یا اُستئوپروز بین زنان ایرانی، زنگ خطر شیوع بالای این بیماری را به صدا در آورده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر پروین عابدی عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به برگزاری وبینار تخصصی «سبک زندگی برای پیشگیری از پوکی استخوان در زنان میانسال» در این دانشگاه، اظهار کرد: زنگ خطر درباره شیوع بالای بیماری پوکی استخوان (استئوپروز) به ویژه در میان زنان ایرانی به صدا درآمده است لذا با توجه به آمارها، شناخت این بیماری و اندیشیدن تدابیر پیشگیرانه ضروری است.

تعریف بیماری استئوپروز و عوامل موثر در بروز آن

وی افزود: پوکی استخوان یا اُستئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان است و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. آمار‌های قابل توجهی درباره شیوع این بیماری در ایران ارائه و ۳۳.۷ درصد عنوان شده است.

عابدی گفت: سبک زندگی سالم، سلاحی قدرتمند در برابر استئوپروز است. در این خصوص راهکار‌هایی مانند کنترل وزن، ورزش منظم، تغذیه مناسب و مصرف غذا‌های غنی از کلسیم و ویتامین D، ترک سیگار و مصرف نکردن الکل ضروری است.

تغذیه مناسب، کلید استخوان‌های سالم

وی بیان کرد: غذا‌های بسیاری برای تقویت استخوان‌ها مفید هستند که از این میان می‌توان به لبنیات، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و غذا‌های دریایی اشاره کرد. مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D نیز برای زنان مهم است.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: غذا‌هایی مانند اسفناج، حبوبات، سیب زمینی شیرین و ریواس مانع جذب کلسیم می‌شوند بنابراین زنان باید با آگاهی بیشتری رژیم غذایی خود را تنظیم کنند.

ورزش، نسخه شفابخش برای استخوان‌ها

وی افزود: انواع ورزش‌های مفید از جمله چربی‌سوزی مانند قدم زدن و دویدن و ورزش‌های قدرتی مانند کار با وزنه برای پیشگیری و درمان استئوپروز معرفی شده است. این ورزش‌ها باید به مدت مناسب یعنی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در روز و سه بار در طول هفته انجام شوند.

عابدی گفت: حرکاتی که با خم شدن زیاد ستون فقرات به سمت جلو همراه هستند، حرکاتی که احتمال افتادن و از دست دادن تعادل را زیاد می‌کنند یا حرکاتی که همراه با چرخش ناگهانی و تولید نیروی زیاد بدون تمرین قبلی هستند، ورزش‌هایی هستند که به بهبود این بیماری کمک نمی‌کنند.

آفتاب، منبع طبیعی ویتامین D

وی با اشاره به نقش نور خورشید در تولید ویتامین D در بدن افزود: مدت زمان مناسب برای دریافت نور خورشید در قسمت‌های بدون حفاظت پوست مانند دست و پاها، شکم و کمر را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و سپس در پوست حفاظت‌شده با کرم‌های ضدآفتاب با SPF ۳۰ به مدت نیم ساعت، برای ساخت ویتامین D به میزان ۵۰۰۰۰ IU کافی است.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر اهمیت مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم برای تشخیص زودهنگام استئوپروز و شروع درمان گفت: با رعایت این نکات ساده می‌توانیم خطر ابتلا به استئوپروز را به طور قابل توجهی کاهش دهیم و از داشتن استخوان‌های قوی و سالم در تمام طول عمر لذت ببریم.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.