پیچیده شدن بیش از حد ازدواج در جامعه، یکی از دلایل اصلی گریز جوانان از ازدواج زنان مسلمان، آغازگر جامعه توحیدی هستند کسب رتبه دوم نماینده زنان ایران در ماده ۱۰۰ متر با مانع در بیست‌وششمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا افزایش حضور زنان در بخش‌های مدیریتی مشاغل دانش بنیان در آینده‌ای نزدیک وظیفه زنان برای مقابله با تهاجم فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب ارسال ۵۰۰ مقاله به دبیرخانه پنجمین همایش بین المللی رسالت زن در تحولات اجتماعی یادگیری سرفصل‌های کلیدی زندگی توسط دانشجویان دختر با برگزاری رویداد ملی دخترانه انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی فوتسال بانوان حضور در بازی‌های پاراآسیایی ناگویا ژاپن و پارالمپیک لس آنجلس، اهداف مهم تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران شناسایی ۵۱ هزار زن سالمند تنها در ۱۹ استان کشور حج، فرصتی بی‌نظیر برای تربیت بانوان مسلمان حج فرزندآوری و افزایش موالید، یکی از ضرورت‌های کلیدی کشور ۳۰۰۰ وقف توسط بانوان در کشور به ثبت رسیده است یائسگی زودرس موجب افزایش خطر دیابت می‌شود ازدواج ساده است یا پیچیده؟ | نکات مهمی که جوانان قبل از ازدواج باید بدانند راهکار‌های اسلامی برای مادران در تربیت آرام فرزندان اعلام برنامه جام ملت‌های زنان آسیا ۲۰۲۵ بررسی تجربه تاریخی زنان در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی لزوم ورود اقتصاددانان به طرح کاهش سقف مهریه به ۱۴ سکه
سرخط خبرها
آشنایی با قدیمی‌ترین دستور‌پخت‌های جهان

آشنایی با قدیمی‌ترین دستور‌پخت‌های جهان

  • کد خبر: ۳۳۰۴۳۷
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۱
زمانی که چهار لوح سفالی بابلی در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی به دانشگاه ییل رسیدند، پژوهشگران دریافتند که این لوح‌ها شامل دستور‌هایی برای انواع آبگوشت، یک پای (کلوچه شور) پر شده با گوشت پرنده، گندم سبز و ۲۵ نوع خورشت گیاهی و گوشتی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ زمانی که چهار لوح سفالی بابلی در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی به دانشگاه ییل رسیدند، باستان‌شناسان در ترجمه‌ی خط میخی موجود روی آنها دچار مشکل بودند. قدمت این لوح‌ها که هر یک اندازه‌ای در حدود یک آیپد مینی دارند، به حدود ۱۷۳۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد و در منطقه‌ای نوشته شده‌اند که امروزه در جنوب عراق قرار دارد.

در سال ۱۹۴۵، پژوهشگری به نام مری هاسی نشان داد که لوح‌های یادشده در واقع دستور غذا هستند، اما همکارانش این نظر را جدی نگرفتند و معتقد بودند که متون لوح‌ها احتمالاً ترکیب‌های دارویی یا فرمول‌های کیمیاگری باشند.

گویکو باریاموویچ، مدرس و پژوهشگر ارشد رشته آشوری‌شناسی دانشگاه ییل در گفت‌و‌گو با لایوساینس توضیح داد: آشپزی یکی از آن فناوری‌های خاموش است. در بیشتر دوران تاریخ، دستور‌های غذایی به‌صورت نسل‌به‌نسل و عمدتاً از طریق زنان منتقل می‌شدند، به همین دلیل باستان‌شناسان تصور نمی‌کردند که اصلاً دستور پخت مکتوبی از دوران بین‌النهرین وجود داشته باشد.

در دهه ۱۹۸۰، باستان‌شناسی به نام ژان بوترو تأیید کرد که لوح‌های بابِلی در واقع حاوی دستور‌های غذا هستند. بااین‌حال، او غذا‌هایی را که در لوح‌ها توصیف شده بود، غیرقابل‌خوردن اعلام کرد. تا همین اواخر، هیچ‌یک از این دستور‌ها به‌طور جدی بازنگری نشدند.

باریاموویچ با یک تیم میان‌رشته‌ای در دانشگاه هاروارد همکاری کرد تا دستور‌ها را ترجمه و بازسازی کند. این کار چالشی بزرگ بود، چراکه بسیاری از لوح‌ها آسیب دیده‌اند و خواندن آنها دشوار است. با وجود اینکه برخی مواد مهم در این لوح‌ها قابل ترجمه نبودند، تیم باریاموویچ توانست بخش‌های خالی را پر کند و غذا‌های باستانی را بازسازی کند.

پژوهشگران دریافتند که این لوح‌ها شامل دستور‌هایی برای انواع آبگوشت، یک پای (کلوچه شور) پر شده با گوشت پرنده، گندم سبز، ۲۵ نوع خورشت گیاهی و گوشتی و نوعی پستاندار پخته‌شده کوچک هستند. از بسیاری جهات، این غذا‌ها شبیه غذا‌های امروزی عراق بودند و موادی مانند گوشت بره و گشنیز در آنها به کار رفته بود؛ اما در عین حال موادی نیز داشتند که ممکن است برای برخی خوشایند نباشند، مانند خون و جونده‌های پخته‌شده.

هرچند یکی از لوح‌ها دستور‌هایی با جزئیات بیشتر و همراه با اندازه‌گیری داشت، بسیاری از دستور‌های بابِلی شباهت چندانی به دستور‌های دقیق و گام‌به‌گام امروزی نداشتند. یکی از آنها چنین نوشته بود: از گوشت استفاده می‌شود. آب آماده می‌کنی. نمک ریزدانه، نان جو خشک‌شده، پیاز، شالت ایرانی و شیر اضافه می‌کنی. تره و سیر را خرد و اضافه کن.

لوح‌های بابلی کهن‌ترین دستور‌های غذایی شناخته‌شده هستند و پس از آنها نیز برای مدت طولانی هیچ دستور مکتوبی یافت نشده است. باریاموویچ می‌گوید: «این لوح‌ها در واقع مثل جزیره‌ای کوچک و بامزه از دانش درباره سنت‌های آشپزی در یک مکان و زمان خاص هستند.»

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.