پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توانم بعد از فوت همسرم، مستمری پدر بازنشسته‌ام را برای خودم فعال کنم؟ نامه‌نگاری‌ها برای فرزند دزدیده‌شده حسین قبادی، مباشر املاک آستان‌قدس‌رضوی، در ۸۰ سال پیش | دختری که هرگز پیدا نشد مادر باش و کارآفرین شو توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار در دولت شهید رئیسی + جزئیات راز تقویت مهارت گفتگو در مناجات عرفه تولید محصولات مشابه خارجی توسط زنان شهرک صنعتی چناران «دانش‌ورزی حاصلخیز» در کتاب‌فروشی‌ها | روایت حضور زنان در عرصه فناوری چلّه‌نشینی بانوان زائر و مجاور در حرم امام‌رضا(ع) برای ظهور منجی عالم از اعطای بسته اعتباری به زوج‌های جوان تا موضع‌گیری درباره حجاب؛ اظهارات نامزد‌های انتخابات در حوزه زنان و خانواده (بخش سوم) خانم‌ها این برق‌لب‌ها را نخرند پنج فایده شگفت انگیز روغن نارگیل برای سلامت مو زنان در برابر خشونت به کجا پناه می‌برند؟ درگذشت بانوی زائر ایرانی در مکه اظهارات کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش دوم) هوای مادری و دخترانه‌های دومین رویداد هم‌آفرینی دعوت در مشهد آخرین امضای شهید جمهور برای زنان خبر خوش برای روستاییان متولد دهه ۶۰ افزایش مصرف دخانیات در مدارس| دختران از پسران سبقت گرفتند از بانوان تأثیرگذار منتخب تقدیر خواهد شد برنامه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش اول) باید از توانمندی، قدرت و هوش بانوان در حوزه کارآفرینی استفاده کنیم
سرخط خبرها
اظهارات کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش دوم)

اظهارات کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش دوم)

  • کد خبر: ۲۳۳۷۷۲
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در جریان تبلیغات خود، به حوزه زنان و خانواده نیز پرداخته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف تاکنون با حضور در میزگرد فرهنگی اظهارات خود در حوزه زنان و خانواده را بیان کرده‌اند. مسعود پزشکیان نیز با حضور در همایشی ویژه بانوان، از نگاه دولت خود به مقوله خانواده و زن پرداخت. 

قاضی‌زاده‌هاشمی: زنان فرصت هستند نه مسئله

قاضی‌زاده‌هاشمی، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور در میز‌گرد فرهنگی اظهار کرد: نگاه ما به فرهنگ، نگاهی تمدنی است. در فرهنگ غرب آنچه اهمیت دارد فردیت است. اما در فرهنگ ایرانی‌اسلامی جمع اهمیت دارد؛ بنابراین خانواده در فرهنگ کشورمان بسیار بااهمیت است. به دلیل بااهمیت‌بودن و بنیادی‌بودن این موضوع، نام دولتم را «دولت خانواده» قرار دادم. اساس ارتباط خانواده، ایثار و ازخودگذشتگی است. متأسفانه به علت تهاجم فرهنگی، سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج کاهش پیدا کرده است. عنصر بنیادی خانواده «زن» است.

وی افزود: زنان فرصت هستند و نه مسئله. با زنان تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی کشور قابل‌حل خواهد است. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند، با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند، باید توجه ویژه‌ای به آنان شود که متأسفانه این موضوع اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگی، خط‌مقدم مردم و خانواده‌ها هستند و دولت نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را برعهده خواهد گرفت. مساجد، محلات، بارگاه‌های امام‌زادگان، مدارس و... باید با خانواده‌ها پیوند برقرار کنند.

جدی‌ترین برنامه من در وزارت آموزش‌و‌پرورش خواهد بود

وی افزود: معتقدم با سازوکار‌های اول انقلاب نمی‌توان مسائل گام دوم انقلاب را پیش برد. نظام تعلیم و تربیت عمومی نباید فقط محدود به ۱۲ سال باشد. بیشترین زمان تربیت‌پذیری کودکان از سه‌سالگی تا هشت‌سالگی است. زمان مدرسه‌رفتن فرزندان ما مبنای اسلامی و ملی ندارد. یادگیری مهارتی که منجر به شغل شود، حائز اهمیت است. به عنوان یک جراح و استاد دانشگاه به شما می‌گویم نصف زمانی که تحصیل کردم، اضافی بوده است؛ بنابراین نباید فرزندانمان را به حال خود رها کنیم. جدی‌ترین برنامه من در وزارت آموزش‌و‌پرورش خواهد بود.

وی اظهار کرد: تمامی برنامه‌های وزارت‌خانه‌های مختلف در تکمیل برنامه‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش خواهد بود. اگر می‌خواهیم قدرت یک علمی جهان شویم، نباید فرزندانمان را به شکل مقلد تربیت کنیم. نظام آموزش‌و‌پرورش کشور متاسفانه این گونه است.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: اگر روش اداره کشور تغییر پیدا نکند، امور اساسی کشور اصلاح نخواهد شد. کاهش سرمایه اجتماعی یکی از معظلات کشور است. فرهنگ زیرساخت مسائل مهم کشور از جمله اقتصاد است. شاخص‌های اقتصادی کشور نسبت به اول انقلاب رشد پیدا کرده است، اما فرهنگ و بینش جوانان و مردم تغییر کرده است. اقتصاد، امنیت و آسیب‌های اجتماعی از راه فرهنگ رشد خواهند کرد. مهمترین عنصر فرهنگی کشور نیز خانواده‌ها هستند. جریان برنامه ریزی در کشور دارای اشکال است. سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری لازم الاجراست و موجب تحول در نظام حکمرانی کشور خواهد شد. قرار است تا تحول حکمرانی در اندیشه شهید رئیسی را ادامه دهیم.

کمبود امکانات ورزشی برای بانوان

وی گفت: سه و نیم میلیون ورزشکار در کشور داریم که ۴۱ درصد آن بانوان هستیم. متاسفانه به علت کمبود امکانات ورزشی برای بانوان شاهد عدم موفقیت‌های چشمگیر آنان هستیم که در دولت آینده بنده این موضوع حل خواهد شد. بیشترین گردشگر کشور، قشر مذهبی هستند. باید گردشگری مذهبی و خانوادگی به مردم جهان عرضه کنیم. ۴۵۰ میلیون شیعه در کشور‌های همسایه داریم و باید حداقل ۱۰ درصد از شیعیان جهان را جذب گردشگری کشور کنیم.

هر خانواده یک فرد شاغل با درآمد بالا

قاضی زاده هاشمی همچنین درباره اقتصاد خانواده با بیان این‌که «باید یک نظام یک پارچه مالیات- یارانه درست کنیم» ادامه داد: دولت وظیفه دارد تا حداقل در هر خانواده‌ای یک فرد شاغل با درآمد بالا و حداقل ۱۷ درصد پس انداز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: منابع گسترده نفت و گاز برای تولید ثروت، ارزش افزوده و افزایش اشتغال مصرف شود. برای هر خانواده بسته انرژی در نظر گرفته میشود و علاوه بر رایانه این موضوع نیز به خانواده‌ها اختصاص داده می‌شود.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: در دولت خانواده کار‌ها را به مردم واگذار می‌کنیم و جایی خواهیم بود که مردم نیازمند حضورمان هستند. بر خانواده و اقتصاد آن متمرکز خواهیم شد تا خانواده‌ها با عزت زندگی کنند. این سیاست‌گذاری‌ها در دولت شهید رئیسی انجام شده و این موارد را ادامه خواهیم داد. در راستای شکوفایی بودیم که شهید رئیسی از میان‌مان رفت. حتما به فکر تاکسی‌های اینترنتی و تامین بنزین آنها هم هستیم.

قالیباف: فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است

محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد فرهنگی»، اظهار کرد: وقتی کشوری تورم بالا و بیش از یک دهه تورم زیادی دارد شرایط به گونه‌ای می‌شود که خانواده‌ها نمی‌توانند در فشار‌ها اخلاق را رعایت کنند.

قالیباف تاکید کرد: نقش فرهنگ در دولت ما به عنوان دولت خدمت و پشرفت، اساسی است. موضوع زن و خانواده هم مهمترین موضوع در عرصه فرهنگ است و زن را مهمترین عنصر خانواده به عنوان پایه و سلول اصلی جامعه می‌دانیم. فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است.
مدیریت مهمترین موضوع در آموزش و پروش است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره مهمترین مساله آموزش و پرورش و برنامه هایش برای شکوفایی آن گفت: در آموزش و پرورش اولین و آخرین موضوع مهم بحث مدیریت و ثبات مدیریت است.

قالیباف با بیان این‌که «سلسله مراتب در آموزش و پروش اشکال دارد»، گفت: دوعنصر معلم و مدرسه در آموزش و پروش مهم است و باید به آن باید توجه کنیم.

مادر فرهنگی‌ترین عنصر جامعه است

وی درباره بحث زنان گفت: معتقدم در حوزه مسائل فرهنگی موضوع زن و خانواده بسیار مهم و جدی و اساس کار است.

قالیباف با تاکید بر این‌که «زن و خانواده موضوع مهمی است»، گفت: در فرهنگ ایرانی پدر و پسر کوه می‌رفتند و خانم و دختر خانواده صبحانه آماده می‌کرد، اما ما در شهرداری تهران استخر‌های دو قلو با پارکینگ مشترک و دو استخر مجزا ساختیم که خانواده با هم بیایند.

وی بحث خانواده و زنان در حوزه فرهنگ را مهم دانست و گفت: زن به عنوان مادر فرهنگی‌ترین عنصر جامعه و فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر جامعه است پس باید در تصمیم و تحقق آن وفادار باشیم. همین اتفاق در پلیس رخ داد و پلیس زن آوردیم، چون اعتقاد به زنان و دختران در پلیس داشتیم که درجه گرفته و با رعایت فرهنگی اسلامی و ایرانی کار می‌کنند.

پزشکیان: دختران و پسران نسبت به ما و جامعه مشکل پیدا کرده‌اند

مسعود پزشکیان دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه با مردم اظهار کرد: تهران با این وضعیتی که رشد می‌کند، قطعاً بدون برو برگرد با مشکل تامین آب مواجه خواهد شد. برای اینکه بتوانیم حق را در جامعه پیاده کنیم و بتوانیم عدالت در جامعه داشته باشیم، هر روز و هر لحظه باید در فکر این باشیم که خودمان را، رفتارمان را و علم‌مان را تغییر دهیم و به طرف حق برویم. این چیزی است که بدون اصلاحات و بدون تغییر امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: برای همین است که دختران و پسران نسبت به ما و جامعه مشکل پیدا کرده‌اند و سرمایه اجتماعی به شدت ضعیف شده است. باید پرسید چرا ضعیف شده است؟ چون معلمش، مسجدش، تلویزیونش، مهد کودکش و اداره‌اش ما بودیم و ما داریم به اینها درس می‌دهیم. هر چقدر تندتر برویم همان میزان از هدفی که دنبال آن هستیم دورتر می‌شویم. جوان‌های ما بچه‌های ما هستند. همین دختر‌ها و پسر‌ها فردای این مملکت‌اند. ما اگر ایده‌ای داریم که به نفع آنهاست و دلسوز آنهاییم باید در عمل ثابت کنیم و نه با گرفتن آنها. علت اینکه مردم و جوانانی که به ما نگاه می‌کنند، از ما بریدند این است که با آنها صادق نبودیم و این همان حرفی است که اول گفتم.

نظر پزشکیان درباره «طرح نور»

پزشکیان همچنین در همایش زنان ستاد انتخاباتی خود با بیان اینکه «من اهل شعار دادن نیستم»، اظهار کرد: حق بسیار وسیع است و شامل زنان، قبایل، مناطق، نژاد‌ها و قومیت‌ها است و من هرجا ببینیم که حق کسی در حال ضایع شدن است، آن مقداری که از دستم بر بیاید فارغ از اینکه چه اتفاقی بیفتد از آن دفاع خواهم کرد.

وی درباره طرح مطالبه برخی از زنان حاضر در همایش درباره برچیده شدن «طرح نور»، اظهار کرد: در زبان ترکی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید حالا به سیاهی می‌گویند نور؛ حضرت علی (ع) می‌فرمایند که کسی که عالم به قلب است و بر اساس بصیرت عمل می‌کند در ابتدا باید تصمیم بگیرد که این مداخله به نفع اوست یا به ضررش است؛ این موضوع اگر به نفع است ادامه دهید، اما اگر به ضرر است، از این کار دست بردارد؛ ۴۰ سال است با این مداخلات می‌خواهیم حجاب و مسائل دیگر را در جامعه زنان درست کنیم، اما آیا تاکنون این اتفاق افتاده است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خیلی ساده است که بررسی شود و ببینید که مداخله‌ای که به اسم نور انجام می‌دهند ما را به طرف سیاهی می‌کشد یا نور؟ الان زنان و دختران و همه افرادی که در جامعه با پوشش خاصی هستند احتمالا هیچکدام با اعتقاد و باور‌های ما مشکلی ندارند، اما وقتی ما به آنها با روش‌هایی که اسم آن را «نور» گذاشتیم، متعرض می‌شویم آنها را ضد دین و اعتقاد می‌کنیم. من بار‌ها در جلسات مختلف گفتم که اگر باید کسی را بزنند این ما هستیم که باید کتک بخوریم چراکه اینها، بچه‌های ما بودند و در مدارس و دانشگاه‌های ما درس خواندند؛ ما چه کار کردیم که این بلا سر ما آمده است؟ ما به آنها درس دادیم و مقصریم و تقصیر برای ماست؛ پیش از انقلاب برخی می‌گفتند که اگر رادیو و تلویزیون روزی ۱۰ دقیقه به دست ما باشد، همه مردم مذهبی می‌شوند، اما امروز همه چیز دست ماست، اما اندک اندک در حال دور کردن مردم هستیم.

مدافع حقوق زنان خواهم بود

پزشکیان تاکید کرد: من وعده نمی‌دهم، اما می‌گویم که هر کاری از دستم بر بیاید در تغییر چنین وضعیتی و به کرامت رساندن جایگاه همه انسان‌ها از هر منطق، قبیله، قوم و جنسیتی آنجا می‌دهم و گردنم را برای این کار گرو خواهم گذاشت. بلاشک مدافع حقوق زنان خواهم بود. من در تمام مراحل زندگی‌ام پایبند به تعهداتم بودم و تاکنون از آنها عدول نکردم؛ اگر زنان و دختران ایرانی و کسانی که با صندوق‌های رای قهر کردند پای صندوق‌های رای بیابند، حداقل می‌توانیم جلوی تمامیت خواهی و نگاه بسته طرف مقابل را بگیریم. من درباره حقوق مردم برای ایران، مملکت و کسانی که خون دادند و این مملکت را حفظ کردند، بدون شک هر کاری از دستم بر بیاید خواهم کرد.

وی در ادامه با اشاره به آیه قرآن تاکید کرد: قرآن می‌فرماید که هر کس زن یا مرد عمل درستی انجام دهد پاداش طیبه را خواهد گرفت؛ اگر حضرت خدیجه نبود، رسول خدا به جایی که رسید، نمی‌رسید و هیچ مردی بدون اینکه زنی قدرتمند در کنارش باشد نتوانسته به موفقیت دست یابد؛ از سوی دیگر نیز اگر به فساد و مسیر غلط رفتند حتماً یک زن ناقلا در کنار آنها بوده است. زنان می‌توانند جامعه و مملکت را اصلاح کنند. باید دست به دست هم بدهیم و همه رای بدهند تا بتوانیم تا حدودی جلوی نگاه‌های بسته بایستیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.