قیمت امروز انواع موبایل در مشهد | کدام گوشی‌های تلفن‌ همراه ارزان و کدام گران شدند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ماجرای واریز علی‌الحساب مبلغ ۲۵ میلیون تومان به حساب کارمندان شهرداری چه بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) برق ادارات پر‌مصرف در مشهد قطع می‌شود آپارتمان‌های دوخوابه با رهن و اجاره مناسب در کدام مناطق مشهد یافت می‌شوند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) پرداخت بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریال وام ازدواج در خراسان رضوی غلبه عرضه بر تقاضا در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ریال دیجیتال چیست؟ + جزئیات و نحوه استفاده برداشت بیش‌از ۳ هزار تُن گل‌محمدی در خراسان‌رضوی اطلاعات بازار سهام (میزان سودآوری و وضعیت مالی) را کجا ببینیم؟ نوسان قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در مشهد، امروز چگونه است؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) جدیدترین وضعیت سد‌های کشور | آخرین وضعیت سد دوستی و طرق در مشهد و خراسان رضوی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز و حباب سکه | ریزش سنگین قیمت رمزارز‌ها + نمای بازار ارز دیجیتال آمار تجارت خراسان رضوی در دو ماه نخست ۱۴۰۳ اعلام شد زعفران به کام هر کشوری جز ایران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودرو‌های خارجی چقدر است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف ۳۸۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار آزاد تارا اتوماتیک آغاز ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودرو‌های نوشماره پژمانفر: میزان خرابی خودرو‌های داخلی تقریبا ۳ برابر سایر کشورهاست هزینه ساخت مسکن متری چند میلیون است؟ سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه واکنش قیمت دلار به اولین مناظره کاندیدا‌ها چه خواهد بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کدام دسته از کولر‌های آبی کارایی بهتری دارند؟ بازار خودرو در سراشیبی قیمت قرار گرفت (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد شیب نزولی قیمت گوشت قرمز در مشهد (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) ۱۰ نوع واریزی به حساب مالیات ندارد + جزئیات
سرخط خبرها

وعده‌های اقتصادی نامزد‌های انتخاباتی در پنجمین روز رقابت تبلیغاتی چه بود؟ (۲۶ خرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۳۷۲۵
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
وعده‌های اقتصادی نامزد‌های انتخاباتی در پنجمین روز رقابت تبلیغاتی چه بود؟ (۲۶ خرداد ۱۴۰۳)
روز گذشته (جمعه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۳)، نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه‌های مختلف صداوسیما حضور یافتند و به‌طور مستقیم با مردم از برنامه‌های اقتصادی‌شان گفتند.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا زاکانی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با اشاره به برنامه‌های پنج‌ساله توسعه، گفت: در جریان سه برنامه ششم توسعه بودم. بند الف ماده ۳ برنامه چهارم توسعه با مبانی غلطش دلاری‌کردن نرخ انرژی را ایجاد می‌کرد و کشور را به هم می‌ریخت که آن را ما اصلاح کردیم. برنامه ششم هم توسط دولت جناب روحانی آورده نشد و ما در مرکز پژوهش‌ها این برنامه را نوشتیم.

زاکانی در تشریح چگونگی اجرای پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت با نرخ رشد ۸ درصد گفت: این برنامه به راحتی قابل اجراست. هدف، هدف معقولی است که با استفاده از کارشناسان قابل اجراست. از گذشته هم باید عبرت بگیریم و با بسیج همه امکانات کشور و با برنامه‌ریزی و با تکیه به مردم و کارشناسان، برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: دو هفته قبل با حضور دکتر مخبر، ۲۰۳ هزار واحد را در ۹۲ نقطه آغاز کردیم. تولید، اشتغال، مسکن و رشد اقتصادی به کشور کمک می‌کند. نیاز به بسته‌هایی برای رفع موانع و ایجاد تسهیلات است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: معتقدم تولید در رأس امور است. برای تولید می‌شود با تکیه بر مردم، بسیج هماهنگی ایجاد کرد.

درمان رایگان بیماران صعب‌العلاج و کودکان زیر هفت سال

وی با اشاره به شاخص نابرابری برنامه هفتم، گفت: ۳۹‌صدم‌درصد دوره رئیسی، اکنون ۶صدم‌درصد کمتر شده است. با تکیه بر اقشار مختلف جامعه می‌توان این ضریب را کمتر هم کرد. بسته رفاه را در نظر گرفتم. این کار با چند هدف بود. سلامت مردم از طریق برنامه‌های کلی و تکمیلی و رایگان انجام می‌شود. بیماری‌های صعب‌العلاج رایگان درمان می‌شود. بخش‌های مختلف مردم به‌خصوص کودکان زیر هفت سال نیز به صورت رایگان درمان خواهند شد.

فقر مطلق را کاهش می‌دهم

وی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند. با این کار فقر مطلق را کاهش می‌دهم.

زاکانی ادامه داد: با آموزش‌دادن مردم شرایط را برای آن‌ها به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنیم تا توان خرید آنان افزایش یابد و سفره‌هایشان وسیع‌تر شود.

وی با اشاره به موضوع یارانه‌ها هم گفت: در این حوزه، دنبال انقلاب بزرگی در کشور هستم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: دماسنجم را به جای جیب ثروتمندان وسط سفره مردم گذاشته‌ام تا ضریب جینی را بهبود دهم.

در مدت ۴ سال دغدغه مسکن مردم را رفع می‌کنم 

وی در تشریح برنامه‌های دولتش در حوزه مسکن، گفت: ۲۶ میلیون خانوار ایرانی داریم. یک‌چهارم آنان که عددی بین ۲۳ تا ۲۵ درصد است، مسکن ندارند. خانه‌دار‌شدن تقریباً تبدیل به آرزوی دوردست شده است. معتقدم با تجربه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایم ظرف چهار سال دغدغه مردم برای مسکن را رفع می‌کنم.

وی ادامه داد: در بیش از ۱۴۰۰ شهر و روستا، پلاک‌های ناپایدار و بافت‌های فرسوده وجود دارد. این تهدید قابل‌تبدیل به فرصت است. مردم نیازمند مشوق هستند تا خودشان آن‌ها را بسازند. جهش تولید با مشارکت مردم یعنی تدبیر درست و تصمیم و اراده صحیح برای تبدیل کل کشور به کارگاه ساختمانی. به جای چهار میلیون مسکن این‌گونه می‌توان ۱۰ میلیون مسکن ساخت.

زاکانی ادامه داد: دولت باید بسترسازی کند تا مردم وارد کار شوند. هفت درصد شهر تهران بافت فرسوده است که ۱۷ درصد جمعیت تهران در آن مستقر است. با کوچک‌ترین تسهیلات می‌توان این بخش را دچار تحول کرد. دولت قبل از شهید رئیسی تصمیم به گران‌کردن کشور داشت، اما ما تلاش می‌کنیم دست سوداگران را قطع کنیم. مسکن ایرانی‌اسلامی را دنبال می‌کنم. اجاره‌داری حرفه‌ای و سایر سیاست‌های مسکن جزو بسته مسکن بنده است به طوری که طی چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل می‌کنم.

برنامه‌های زاکانی در تامین امنیت غذایی کشور 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تامین امنیت غذایی کشور با اشاره به محدودیت‌های موجود، گفت: بسیار طبیعی است وقتی ندانیم با چه چیز مواجهیم طبیعتاً نمی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. از سوی دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در کشور وجود دارد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: یک روز بار پیاز یا سایر محصولات روی دست کشاورز می‌ماند و بیچاره می‌شود و روز دیگر مردم با کمبود همان محصولات روبه‌رو می‌شوند. این ساختار باید به‌هم بریزد و اصلاح شود. هوشمندسازی بخش‌های کشاورزی و دامداری با خرید تضمینی و قراردادی از دیگر‌برنامه‌های بنده در این بخش است.

وی با بیان اینکه «برای کل کشور هم می‌توان مثل تهران عمل کنیم» ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با دولت در جهت تأمین و توزیع معیشت مردم نوشتیم و اقدام کردیم. گوشت ران گوسفند در میادین کیلویی ۳۱۷ هزار تومان عرضه می‌شود. ما اقلام مورد نیاز مردم را با‌کرامت در منزل آنان تحویل خواهیم داد. باید یارانه را به حلقه آخر تحویل به مردم ارائه داد. همین کاری که در حوزه نان اتفاق افتاد؛ مثل شرایطی که در نان اتفاق افتاد و نان گران نشد. با شیوه جاری، مفسدان اقتصادی و دلال‌ها حذف شدند.

زاکانی ادامه داد: مابه‌تفاوت قیمت آردی که به نانوا تحویل می‌شود، توسط دولت قابل پرداخت است. ما در شهرداری تهران الگو‌هایی را دنبال کردیم که این الگو‌ها در دورترین نقاط کشور است. فقط اراده و حرکت در مسیر حذف واسطه‌ها و قاچاق نیاز است.

وی ادامه داد: مشکل فروش دامداران را با تدابیری که اندیشیدیم، حل کردیم. دولت باید امکاناتی را از طریق مدیریت‌های محلی و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فراهم کند تا بخش تولید به بخش فروش بی‌واسطه متصل شود. یارانه‌ها از ابتدای زنجیره باید به آخر زنجیره منتقل شود تا فساد و قاچاق از بین برود.

سپردن نرخ‌گذاری ارز به بازار و واسطه‌ها، کار اشتباهی است

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ثبات قیمت‌ها، تک‌نرخی‌شدن تورم و ثبات نرخ ارز در برنامه هفتم توسعه، گفت: دولت رئیسی در سال گذشته رشد نقدینگی را به ۲۳ درصد کاهش داده است. مشارکت مردم در طرح‌های ناتمام دولتی، خصوصی‌سازی به معنای مشارکت‌دادن مردم هم موجب جهش کشور می‌شود و هم مردم سود می‌کنند. مولد‌هایی که ناترازی ایجاد می‌کنند مثل بانک‌ها را، باید کنترل کرد. بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی ۶.۵ درصد تورم ایجاد کرده‌اند. این مسیر باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: نرخ ارز، هم دستوری است و هم دستوری نیست. با کارشناسی تولید، صادرات و واردات را می‌توان به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا نرخ ارز در این مسیر تعیین شود. سپردن نرخ‌گذاری ارز به بازار و واسطه‌ها، کار بسیار اشتباهی است.

وی ادامه داد: مالیات باید در خدمت تولید قرار بگیرد نه اینکه شیره تولید را بگیرد. در بنگاه‌های کوچک و اصناف باید با اغماض نگاه کرد، اما باید از طریق هوشمندسازی نظام مالیاتی، با گردن‌کلفت‌های فراری از مالیات برخورد کرد. شفافیت مالیاتی باید ایجاد کرد تا جریان تولید کشور تضعیف نشود.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: هوشمندسازی در سراسر کشور مثل تهران قابل انجام است. با برقی‌سازی و هوشمندسازی آن می‌توان نظارت صحیح کرد. در حوزه نظام اداری نیز می‌توان هوشمندسازی کرد. الکترونیکی‌شدن درگاه‌های اداری موجب جلو‌افتادن کار مردم و زمین‌گیر‌شدن دیوان‌سالاری شده است.

وی ادامه داد: مدیریت محلی فدرالیزم نیست. این مدیریت باید در خدمت حکومت مرکزی و ملی قرار گیرد؛ در این صورت به‌سرعت می‌توان امور کشور و مردم را پیش برد.

به جای انتقال آب به مرکز کشور، صنایع در کنار سواحل ساخته شوند

وی ادامه داد: ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم، اما به آنها بی‌توجه هستیم. مردم این مناطق در کپَر زندگی می‌کنند. انتقال آب از دریا به بخش‌های مرکزی کشور خوب است، اما بهتر است صنایع به کنار سواحل ساخته شود. با خدمت‌رسانی به کشتی‌ها درآمد‌های بزرگ و عجیبی برای کشور خلق کنیم. استفاده از مخازن غذایی در دریا نیز درآمد کشور را افزایش می‌دهد. با این کار سواحل مکران قابل توسعه است و این سواحل را توسعه می‌دهیم.

زاکانی در تشریح چگونگی مردم‌سازی اقتصاد، گفت: خصوصی‌سازی با اختصاصی‌سازی اشتباه گرفته شد. اصل ۴۴ وقتی اجرا شد، اختصاصی‌سازی شد. باید به سمت توزیع امکانات به دست کارگران، فعالان اقتصادی و کسانی که در متن جامعه هستند کمک بسیار خوبی برای مردم‌سازی اقتصاد است. دولت باید دولت حامی، تسهیل‌گر، ناظر و مکمل شود.

وی ادامه داد: تمرکز را از دولت می‌گیریم و قدرت را با مردم به اشتراک می‌گذاریم. بزرگترین اشتباهی که در حوزه سهام شد، اداره شدن دولتی آن بود.

زاکانی تصریح کرد: بسته‌ای برای خانوار با توجه به محیط زیست در دست دارم. توزیع یارانه‌ها باید به گونه‌ای انجام شود تا موجب نجات محیط زیست و کاهش مصرف سوخت شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ام در حوزه یارانه‌ها این است. توزیع عادلانه طبق ماده ۴۶ برنامه هفتم و ایجاد حساب بهینه‌سازی سوخت را انجام خواهیم داد تا مردم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

جلیلی: فرصت‌های اقتصادی در دنیا را نباید در ۳ یا ۴ کشور خلاصه کنیم

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی» گفت: سیاست خارجی باید کمک کند برای ارزآوری. شروع کار دولت چهاردهم همزمان شده با اجرای برنامه هفتم توسعه. ما امروز فرصت‌های اقتصادی در دنیا داریم ولی دنیا را نباید در ۳ یا ۴ کشور خلاصه کنیم که بیشترین اختلاف را با ما دارند. هرجا فرصت داریم چه در شرق، غرب، شمال یا جنوب باید بهره ببریم. ما تراکتور و خودرو و صادرات خدمات فنی به آمریکای لاتین داشتیم. شهید رئیسی ریل ارتباط با دو - سه کشور را تغییر داد و فرصت‌های زیادی برای ما فراهم کرد. این روند می‌تواند جهش پیدا کند. ما با این رویکرد می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم و اشتغال ایجاد کنیم ولی دولت باید در این زمینه برنامه داشته باشد تا هر ایرانی نقش‌آفرینی داشته باشد.

در ادامه ابراهیم متقی به عنوان یکی از کارشناسان برنامه خطاب به جلیلی گفت: در فضایی که شما مذاکره می‌کردید، پیشرفت شکل نمی‌گرفت و نتیجه اقتصادی برای کشور نداشت و هر روز شاهد قطعنامه و فشار بین‌المللی جدید بودیم و فقط محل مذاکرات بعدی مشخص می‌شد. شما چگونه در فضای بین المللی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل خواهید کرد؟ ما تهدید را با تئوری مقاومت کنار زدیم و داعش را از بین بردیم. یک جهان فرصت در زمانی که مسئولیت داشتید چه دستاورد عملی برای اقتدار و اقتصاد کشور ایجاد کرد؟ چه باید بکنیم برای آینده کشور، چون تهدیدات امروز مرکب است؟

جلیلی در پاسخ گفت: شما اشاره کردید در مناسبات قدرت‌ها نباید معادله قدرت تضعیف شود. زیر ساخت قدرت ضرورت دارد. وقتی شما زیرساخت قدرت خود را تقویت می‌کنید، طرف مقابل نگران می‌شود. وقتی می‌گوییم قدرت، هم باید تهدید‌ها را کاهش داد و هم فرصت‌ها را حداکثر کرد. در آن ۶ سال چه تهدید‌هایی متوجه ایران بود؟ آمریکا، افغانستان و عراق را اشغال کرده بود و داعش در سوریه وجود داشت. چرا آمریکا نتوانست برنامه ریزی خود در سوریه علیه ما را عملی کند؟ این برنامه ریزی و اجرای قوی در برنامه ما بود که دشمن را ناکام گذاشت. رئیس جمهور باید به موقع تصمیم بگیرد و عمل کند.

وی ادامه داد: در برخی کشور‌ها که فرصت خوبی برای صادارت داریم اصلا سفارت نداشتیم مثل آفریقا و آمریکای جنوبی. ساخت مسکن و صادرات تراکتور در یک کشور دیگر انجام شد و سیاست خارجی در عمل آمد. سفارت شما باید بگوید نتیجه اقدامات در کاهش تهدید چه شد؟ در بحث هسته‌ای مطرح شد یک میلیون بیمار داریم که برای داروی آنها نیاز به سوخت ۲۰ درصدی داشتیم که به ما نمی‌دادند. دفاع از علم و فناوری برای استفاده از بیماران اهمیت دارد. آژانس گفت ۶ مساله ما با ایران دیگر وجود ندارد. 

وی ادامه داد: در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۲ آنهایی به ما می‌گفتند حق ندارید یک سانتریفیوژ داشته باشید، اما ما به ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسیدیم یا اینکه می‌گفتند نباید مواد هسته‌ای داشته باشید، اما دیدید که ۱۰ هزار کیلو هم ۳ درصد و هم ۲۰ درصد داشتیم. بعد یک عده گفتند آقا اینها بیشتر تهدید است، اما نتیجه‌اش این شد که همین صادراتی هم که داشتند تعطیل شد؛ روابط با کشور‌ها شکل نگرفت؛ همان‌هایی که می‌گفتند کاری کنیم که هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم اقتصاد، نتیجه‌اش این شد که دلار ۲۵۰۰ تومانی که تحویل گرفتند به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسید. می‌گفتند اگر فلان کار را بکنیم، تحریم‌ها برطرف می‌شود، اما آیا برطرف شد؟ خود دوستان می‌گفتند رفتیم توافق کردیم حتی ۱۵ بار نوشتند ایران همه تعهداتش را انجام داده، اما چه شد؟ طرف مقابل کامل از توافق خارج شد تحریم‌ها هم دو برابر شد ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ تحریم.

برای اقتصاد باید تعامل گسترده با دنیا داشته باشیم

جلیلی گفت: سه سال دولت شهید رئیسی را ببینید، صادرات افزایش یافت. برای اقتصاد باید تعامل گسترده با دنیا داشته باشید. حرکتی که شهید رئیسی شروع کرد فقط سه سال انجام شد. می‌گفتند ۲۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر نمی‌توانیم بفروشیم، اما به وزیر خارجه آمریکا در سنا گفتند چرا الان ایران ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشد؟ نگاه باید واقع‌بینانه و هوشمندانه باشد. دشمن دشمنی‌اش را می‌کند ولی شما باید هوشمندانه عمل کنید.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر رئیس جمهوری توان ملت و فرصت‌های خود را بشناسد می‌تواند ایران را جهش دهد و کشور را معطل انتخاب فلان فرد در فلان کشور نکند و تهدید دشمن را به صفر برساند. لازمه شکوفایی اقتصادی تعامل سازنده با جهان است و نباید معطل دو - سه کشور شد. زمانی که می‌گفتند گشایشی ایجاد شده است، صادرات ما به افغانستان ۲ برابر ۲۸ کشور اروپایی بود. ما برنامه‌ای داریم که از فردای ریاست‌جمهوری آن را را آغاز می‌کنیم البته این برنامه‌ها در دولت شهید رئیسی هم اجرا شد ولی الان باید جهش داشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان اقتصاد را از سیاست در سطح داخلی و بین‌المللی جدا کنیم؟ اظهار کرد: باید هوشمندانه همه ابعاد را دید. برای رشد اقتصادی باید روابط مناسب با همسایگان داشت تا صادرات داشته باشیم. ما ۱۵ کشور همسایه داریم. در بازار صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مزیت نسبی داریم و باید مناسبات مناسب برای صادرات داشته باشیم و باید برنامه و پیگیری برای تحقق برنامه داشت.

وی با بیان اینکه باید اولویت را درست تشخیص داد، گفت: چرا روابط ما با ترکمنستان از ۶ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید؟ چون اولویت را درست تشخیص ندادیم. در سریلانکا صادرات خدمات فنی داشتیم که برای کشور ارزآوری داشت. بعد از طوفان الاقصی موقعیت ایران ارتقا یافت و نگاه‌های دوستانه به ما بیشتر شد و باید از آن استفاده کرد. ما یک جهان فرصت داریم مخصوصا در منطقه. دولتی که ده‌ها اولویت داشته باشد یعنی اولویتی ندارد، باید اولویت‌ها مشخص شود. هر جا فرصتی وجود دارد چه در شرق چه غرب باید از آن استفاده کرد نه اینکه به یک طرف غش کرد.

وی ادامه داد: الان فرصت علمی و تخصصی و هم منابع داریم و سرمایه آن را باید تامین کنیم. منابع زیادی در اختیار مردم است که سرگردان است و سراغ ارز و سکه می‌رود که باید به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها هدایت شود تا به مردم هم سود برسد. باید دولت در این زمینه برنامه داشته باشد و اقتصاد کشور باید منضبط باشد.

قالیباف:برای رسیدن به نقطه مطلوب به مهار تورم و رشد اقتصادی نیاز داریم

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی «میزگرد اقتصادی» گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را انجام داد؛ در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه و ناترازی بانکی داریم که باید چاره اندیشی شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دهه گذشته رشد اقتصادی کمتر از یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ درصد شد این بدان معناست که دخل و خرج خانواده ایرانی به هم نمی‌خورد و نمی‌تواند نیاز‌های ضروری را تامین کنند به خصوصی برای کسانی که درآمد ثابت دارند. نتیجه آن می‌شود که آنها خدمات جانبی‌شان مثل سلامت، معیشت و آموزش و اوقات فراغت را از دست می‌دهند.

قالیباف بیان کرد: با این وضعیت در پارس جنوبی با افت فشار مواجه هستیم به طوری در سال ۱۴۲۰ در پارس جنوبی دیگر دسترسی کامل و استخراج نداریم و چند سال آینده ظرفیت به نصف می‌رسد؛ در نتیجه باید بیش از ۳۱ میلیارد دلار برای واردات گاز بدهیم تا وضعیت فعلی را حفظ کرد.

قالیباف تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را انجام داد. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه و ناترازی بانکی داریم که باید چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به تغییر قانون بانک مرکزی و برنامه هفتم توسعه گفت: این قوانین می‌تواند در حوزه کسری بودجه و ناترازی بانکی مشکلات را رفع کند؛ البته اجرای این موارد به مدیر قوی، آشنا و آگاه نیاز دارد وگرنه یک کاغذی بیش نیست.

قالیباف همچنین با بیان این‌که «مجلس یازدهم قانون نظام تامین مالی را تصویب کرد»، افزود: برای جهش اقتصادی از جهت وجود قانونی مشکلی نداریم و برنامه هفتم هم آماده است.

وی در عین حال گفت: ۶ برنامه قبلی زیر ۳۰ درصد اجرا شده است؛ لذا احتیاج به مدیر قوی برای اجرای قانون برنامه داریم.
برنامه قالیباف برای افزایش درآمد اقشار متوسط جامعه

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که آیا در دولت او درآمد اقشار متوسط جامعه افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: باید سپر حمایتی برای این‌ها پیش بینی کرد تا وقتی فردی می‌خواهد ازدواج کند حداقل چند قلم کالای اساسی را بتواند تامین کند که آن هم از طریق ثابت کردن قیمت‌ها نیست.

وی ادامه داد: اگر ۲۰ درصد حقوق را در سال افزایش می‌دهیم در سبد حمایتی مابه تفاوت را یارانه داده و کمک کنیم و درکنارش سرمایه گذاری تقویت و کیک اقتصادی را بزرگ کرده و درآمد دولت هم از مبادی مختلف از جمله مالیات تامین کرد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد؛ من در شهرداری به جای کلنگ زدن تایمز می‌گذاشتم و پاسخ می‌دادم. تا وقتی سپر حمایتی می‌گذاریم یعنی در سال اول باید اثرش در سفره مردم دیده شود.

خودرو داخلی در ایران گرانتر از کشور‌های همسایه 

وی در پاسخ به سوال مربوط به وضعیت بازار خودرو بیان کرد: به جای آن که مردم را در اقتصاد مداخله دهیم در زندگی مردم و اقتصاد آن‌ها مداخله می‌کنیم که نمونه آن خودرو است.

وی توضیح داد: سهم دولت در ایران خودرو و سایپا ۷ درصد است، اما بعد مدیرعامل تعیین کرده و هزینه بالا و قیمت خودرو دستوری می‌کند بعد خودرویی می‌دهد که گران‌تر از قیمت خودرو‌های همسایه با مصرف سوخت بالاتر است. نمی‌شود از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم که در قانون جدید این استقلال را داده است؛ اقتدار بدان معنا که دخالت دولت در امورات بانک مرکزی حداقلی شده است.

قالیباف درباره تسهیلات تکلیفی گفت: گاهی دولت به خاطر تامین هزینه هایش تکلیف مالایطاق به بانک مرکزی و بانک‌های عامل می‌کند؛ لذا حتما این کار را نکرده و به سمت مولدسازی می‌رویم و جلوی اتلاف انرژی‌ها را می‌گیریم که باعث تامین درآمد‌های بزرگ می‌شود.
وعده حل مشکل نیرو‌های قرارداری، ساعتی و پیمانی

وی درباره موضوع دستمزد گفت: اکنون نیرو‌های قرادادی، ساعتی و پیمانی داریم که با حقوق کمتر و بدون امنیت شغلی داریم که انگار آن‌ها شهروند درجه یک هستند و انگیزه ندارند؛ این را حل می‌کنیم.

در برنامه هفتم هر گونه تولید خدمت در شرکت‌های دولتی ممنوع شده است

قالیباف ادامه داد: طبق برنامه هفتم، به جای خرید خدمت، خرید خدمات کرده که به معنای کوچک کردن دولت است؛ بر همین اساس، برنامه هفتم هر گونه تولید خدمت در شرکت‌های دولتی ممنوع شده که نتیجه آن چابک شدن دولت است.

وی با بیان این‌که «تصدی‌گری را از دولت جدا کرده و به مردم می‌دهیم» گفت: نقش دولت تولی‌گری و سیاستگذاری و تنظیم‌گری است که اینها را به سرعت واگذار کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم.

قالیباف اظهار کرد: اگر بنا بر سپر حمایتی باشد به انتهای زنجیره است؛ باید به تولید کمک و به مالیات بخش تولید توجه و ابتدای زنجیره را توجه کنیم.

دولت خانه‌ساز نیست

وی درباره مسکن گفت: طبق قانون، کار دولت در تصدی‌گری در بخش مسکن ممنوع است؛ مگر دولت ساختمان ساز است؟ دولت زمین دارد که طبق طرح آمایش می‌تواند ۳۳۰ هکتار دهد که آن هم با در نظر گرفتن اولویت‌ها باید اجرایی شود.

قالیباف با بیان این‌که «دولت خانه ساز نیست»، درباره برنامه‌اش برای استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی گفت: ما به امنیت سرمایه اعتقاد داریم؛ از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرده و با استفاده از ارتباطات سیاسی همچون بریکس و شانگهای، در سال اول دولت شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود.

وی ادامه داد: اولین کارمان این است که اطمینان به مردم داده شود تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند؛ کار ما این شده که بنگاه‌های بزرگ مثل هفت تپه را یکی می‌فروشد و دیگری پس می‌دهد بعد بخش خصوصی می‌گوید برای چه در این عرصه وارد شود؛ این وضعیت را اصلاح می‌کنم.

حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند

قالیباف درباره سیاست‌های دستمزد گفت: باید به گونه‌ای عمل شود که آن‌ها قدرت خرید داشته باشند؛ مثلا حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند.

وی گفت: امسال حداقل حقوق حدود ۱۲ میلیون تومان است؛ براساس تورم، مابه تفاوت به قشر پایین اضافه می‌کنیم و بقیه را به صورت پلکانی پیش می‌بریم.

اظهارات قالیباف درباره بهبود شرایط بورس 

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره بهبود وضعیت بازار بورس گفت: هدف اصلی‌ام در حل چالش‌های اقتصادی این است که اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنم. قبل از سال ۹۹، دولت مردم را به بورس دعوت کرد و بعد نتیجه اش این وضعیت شده است.

وی بورس را بهترین مکان برای نظام تامین مالی کشور دانست و افزود: وقتی دولت مداخله در بورس نکرده و قیمت‌گذاری را دستوری نکند، وضعیت بورس بهتر می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بدون بازار ثانویه نمی‌توان بازار اولیه را رونق داد که باید به این سمت برویم.

وی افزود: وقتی بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد که سپرده‌های دراز مدت ۳۰ درصد تعیین کرده و بعد تا ۴۰ درصد می‌رسد، آیا مردم باید در بورسی که منفی ۴ است، حضور پیدا کنند؟ طبیعتا مردم به جای بورس به سمت سپرده بانکی می‌رود؛ در واقع دولت بورس را منهدم می‌کند.

قالیباف با بیان این‌که «باید اصلاحات ساختاری در نهاد بورس داشت»، گفت: باید از تصمیمات خلق الساعه پرهیز کرد؛ مهمترین جا برای رشد اقتصادی و بهره وری بورس است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره رویکردش برای حضور در اقتصاد جهانی و حل اختلافات داخلی در این مسیر گفت: پیشرفت الزاماتی دارد؛ مثلا یکی از مشکلات به دلیل تحریم، سوییفت است.

با ارز کشور‌های مختلف مبادلات مالی کنیم

وی توضیح داد: می‌توان روابط مالی دو جانبه با کشور‌های بزرگ دنیا داشت و به جای دلار و یورو با ارز‌های خودشان عملیات اقتصادی کنیم که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم؛ این فرصت در شانگهای و بریکس وجود دارد.

قالیباف بیان کرد: در تحریم، نفت می‌فروشیم و پول می‌گیریم و بعد تبدیل ارز می‌شود در نتیجه ۳۰ درصد در جابجایی پول‌ها حیف می‌شود؛ ما خودتحریمی به دلیل بی تدبیری و بی عرضگی و ناآگاهی درست کردیم.

وی در ادامه گفت: باید سیستم نهادی مثل سلامت و آموزش و پروش و دفاعی را اصلاح کرد؛ خصوصی سازی در آموزش و پرورش ضرورت ندارد، اما می‌توان به سمت مردمی سازی رفت.

نمی‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی تفاوت بود

قالیباف درباره نرخ ارز گفت: باید بتوان ارز را پیش بینی پذیر کرد؛ نمی‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی تفاوت بود لذا دولت دخالت را به گونه‌ای در عرضه و تقاضا انجام دهد که خالص آن در پایان سال صفر شود همچنین سیاست‌ها به گونه‌ای نباشد که جذابیت واردات بیشتر از صادرات باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست شما ارز تک نرخی و یا چند نرخی است؟ گفت: اقتصاد ما، «یا این» «یا اون» نیست. حرف پوپولیستی هم نیست و صحبت هایم دقیق و قابل انجام است و دقیق و فنی توضیح می‌دهم.

نرخ ارز نیمایی به صورت ماهیانه قابل پیش بینی می‌شود

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:ما نرخ ارز نیمایی داریم؛ این نرخ را به گونه‌ای پیش برده که در کانالی باشد که نرخ ماهیانه آن قابل پیش بینی باشد مثلا بین ۱.۵ و ۱.۷ بوده که بتواند رشد ملایم داشته باشد از طرف دیگر با دخالت در بازار آزاد، آن را کنترل کرد.

وی گفت: درباره ارز ترجیجی هم یک مرتبه تصمیم گرفته شد که نرخ آن ۲۸۵۰۰ تومان شد؛ یادتان است که رفتار یک شبه باعث چه اتفاقاتی شد؟ همین را درباره ارز ۴۲۰۰ تومان هم دیدیدم؛ باید با پیش بینی پذیری کار را پیش برد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی گفت: اشتباه بزرگ اینجا بود که نیروی دستگاه دولتی را به شرکت‌های بزرگ ارجاع داده و دولت حقوق را به شرکت خدماتی داد که آن شرکت هم با خویشاوندان افراد تشکیل شد. نتیجه آن شد که نیرو‌های شرکتی تبدیل به شهروند درجه دو شده‌اند.

وی با تشریح چگونگی رفع این مشکل در زمان شهرداری تهران و نیروی انتظامی گفت: حتما وضعیت نیرو‌های شرکتی را حل می‌کنم تا عدالت اجتماعی در اینجا برقرار شود.

پورمحمدی: توسعه کشور در گرو ثروتمند شدن مردم و دولت است

مصطفی پورمحمدی در برنامه صف اول در پاسخ به پرسشی درباره امنیت اقتصادی، اظهار کرد: شعارم را خرد، شادی و شادمانی قرار دادم. جامعه باید با نشاط و شاد پیش برود. حالش خوب باشد و بستر شکوفایی در تمامی زمینه‌ها فراهم شود. دولت باید با مردم قرار بگذارد و بعد هم آن را اجرا کند.

وی افزود: کشور اگر می‌خواهد توسعه یابد مردم باید ثروتمند باشد تا دولت ثروتمند باشد. درآمد سرانه رشد کند و تولید ناخالص داخلی هم رشد یابد. امروز قدرت سخت، نرم، قدرت جامعه و قدرت فرهنگی مهم است. این قدرت به معنی ایجاد امنیت داخلی و ملی است. در ایجاد قدرت باید حواسمان به رعایت حقوق عامه باشد. قدرت نباید علیه مردم باشد بلکه باید برای مردم و دفاع از حقوق آنان باشد. اگر می‌خواهیم ثروت ایجاد کنیم هم نباید فقط برای یک عده باشد بلکه باید برای همه تنظیم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->