چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟ دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه بانوان نگاه ویژه‌ای داشتند برپایی کارگاه‌های آموزشی غدیرشناسی برای بانوان زائر در حرم مطهر ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟ مادران نوزادان کم وزن بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند فرهنگ تمدنی ایران اسلامی باید الگوی جهانی شود اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش پنجم) خزعلی: نگاه تشریفاتی و ویترینی به زنها باید برداشته شود نخستین مجموعه «گیم‌نت» بانوان در مشهد راه‌اندازی شد دعوت بانوان نخبه کشور از مردم برای مشارکت در انتخابات اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش چهارم) پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توانم بعد از فوت همسرم، مستمری پدر بازنشسته‌ام را برای خودم فعال کنم؟ نامه‌نگاری‌ها برای فرزند دزدیده‌شده حسین قبادی، مباشر املاک آستان‌قدس‌رضوی، در ۸۰ سال پیش | دختری که هرگز پیدا نشد مادر باش و کارآفرین شو توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار در دولت شهید رئیسی + جزئیات راز تقویت مهارت گفتگو در مناجات عرفه تولید محصولات مشابه خارجی توسط زنان شهرک صنعتی چناران «دانش‌ورزی حاصلخیز» در کتاب‌فروشی‌ها | روایت حضور زنان در عرصه فناوری چلّه‌نشینی بانوان زائر و مجاور در حرم امام‌رضا(ع) برای ظهور منجی عالم
سرخط خبرها
اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش پنجم)

اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش پنجم)

  • کد خبر: ۲۳۴۷۵۶
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
روز گذشته، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی به طور جداگانه با حضور در جمع زنان، از برنامه‌های خود برای حضور مؤثر زنان در جامعه گفتند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، در همایش «زنان، پیشران پیشرفت ایران»، با تأکید بر اینکه «فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر در جامعه است» گفت: در همه مسائل، این زنان هستند که مبدأ هستند و در سابقه مدیریت من، توجه و باور به زنان دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه «زنان پایه‌های اصلی تحول در کشور هستند» اظهار کرد: بر این باورم که «خانواده» و «زن» در خانواده عناصر مهم و سلول جامعه هستند؛ به این معنا که ما هرچه از جامعه توقع داریم، اول از خانواده با محوریت زن است و این اساس کار ماست.

وی افزود: زن به عنوان یک مادر مهم‌ترین عنصر فرهنگی در جامعه ماست. در حقیقت فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر در جامعه است و از اینجاست که ما زنان را پیشران اصلی پیشرفت می‌دانیم و در همه مسائل، این زنان هستند که مبدأ هستند و در سابقه مدیریت من، توجه و باور به زنان دیده می‌شود. معتقدم اگر مادران ما آرامش و آسایش داشته باشد، جامعه ما آرامش و آسایش دارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در تنظیم برنامه هفتم برای پنج‌ساله آینده، باافتخار مخاطب را خانواده و زنان اعلام کردم. بر این باورم که زنان ما در عرصه‌های مدیریتی، هیچ فرقی با مردان ما ندارند و نباید در آنجا ناعدالتی و تبعیض و همچنین محدودیت وجود داشته باشد. همچنین معتقدم در جا‌هایی باید برای زنان تبعیض باشد و آنجایی است که لازم است زنان سرپرست‌خانوار از هر جهت برای حل مشکلاتشان در مسائل اقتصادی در اولویت باشند و این عین عدالت است و من در دوران حضور در شهرداری تهران، به این موضوع توجه کردم.

قالیباف با تأکید بر اینکه «باید از زنان حمایت شده و به آن‌ها توجه شود»، گفت: معتقدم که تربیت نسل آینده در خانه و حتماً با خانه‌داری زنان محقق می‌شود و این یک بخش از رسالت زنان ماست و از طرف دیگر معتقدم که تقویت جامعه با صرفاً خانه‌نشینی زن محقق نخواهد شد؛ چراکه زنان پیشران پیشرفت ایران عزیز ما هستند.

وی ادامه داد: ما با همین نگاه شهر تهران را که شهری مردانه بود و محیط شهر و همچنین فرصت‌های شهری برای زنان و دختران ما فراهم نبود، به شهری تبدیل کردیم که در آن، محیط شهر برای زنان آماده باشد و این موضوع را در سطح ملی حتماً دنبال خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین به کارنامه خود در زمینه توجه به حوزه زنان در دوران فرماندهی نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: در حوزه مدیریت و اشتغال در نیروی انتظامی، برای اولین بار بعد از پیروزی جمهوری اسلامی، زنان در سلسله‌مراتب نظامی و انتظامی و فرماندهی درجه گرفتند و رشد کردند و امروز بخشی از پلیس ما هستند. اینکه می‌گویند نباید برای زنان سقف رشد بگذاریم به این دلیل است که در مدیریت، مبنا شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری است. در بسیاری از جا‌ها دیده‌ام که زنان شایسته‌تر از مردان مدیریت کردند و این حق زنان است که در پست‌های مدیریتی باشند و در دولت چهاردهم، خواهید دید که زنان در پست‌های کلیدی، مدیریت خواهند داشت و نشان خواهند داد که فرهنگ کار چگونه است.

قانون خانواده و جوانی جمعیت را تمام‌وکمال اجرا خواهم کرد

قالیباف همچنین با اشاره به تصویب قوانین حمایتی از زنان در مجلس یازدهم عنوان کرد: ما در مجلس، در راستای تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع خانواده و جوانی جمعیت، به این موضوع توجه کردیم. این موضوع بعد از چندین سال به قانون تبدیل نشد، اما در مجلس یازدهم ایستادگی کردیم و توانستیم این قانون را به تصویب برسانیم که بخشی از آن اجرا شد و بخشی از آن همچنان باقی مانده است. این وعده را می‌دهم که این قانون را تمام‌وکمال اجرا خواهم کرد تا بتوانیم آن حمایت و فرصت‌های لازم را برای زنان ایرانی فراهم کنیم؛ زنانی که در پیروزی انقلاب دیدیم که چگونه به میدان آمدند و دیدیم که چه افکاری می‌خواست مانع از حضور آن‌ها در عرصه‌های سیاسی شود و همچنین دیدیم که در دوران دفاع مقدس پابه‌پای رزمندگان در صحنه‌های پشتیبانی و درمان حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: در حوزه آسیب‌ها و ظلمی که ممکن است به زنان در محیط خانواده و محیط‌های دیگر شود، حتماً در مجلس به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء‌رفتار رسیدگی می‌کنیم و در دولت چهاردهم، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

برنامه قالیباف برای ازدواج جوانان

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یکی از مشکلات و سختی‌های ما در حوزه معیشت و سلامت وجود دارد که خانواده‌ها به‌خاطر تورم و کاهش رشد اقتصادی کشور به ۰.۷ و افزایش رشد نقدینگی به ۲۶برابر و همچنین در دوران کرونا در دهه ۹۰ تحت فشار هستند که بیشترین فشار به سبد خانوار وارد شد. در آن زمان، زنان بیشترین مسئولیت‌ را برعهده داشتند؛ آن‌ها علاوه بر مسئولیت‌های خود، باید اقتصاد خانواده را هم مدیریت می‌کردند.

قالیباف همچنین با اشاره به فاصله میان تورم و افزایش حقوق، تأکید کرد: ظرفیت‌هایی داریم که تا پیش از تحقق رشد اقتصادی، در حال اتلاف و هدررفت هستند. من با شناخت دقیق ظرفیت‌ها، قول می‌دهم و دولت چهاردهم را ضامن این می‌دانم تا زمانی که تورم کاهش پیدا نکند و به اندازه افزایش حقوق نرسد، فاصله ایجاد‌شده را، هم با کمک نقدینگی و هم با کالای اساسی برای جامعه، جبران کنم. امروز دغدغه خانواده ما این است و یک خانواده برای ازدواج حداقل نیاز جدی به ۵ الی ۶ قلم از وسایل دارد که من ۱۲ قلم را در نظر دارم که باید در کنار اقلام اساسی مربوط به حوزه تغذیه که بیش از حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلو کالری است، تأمین شود؛ این کالا‌های اساسی را هم به‌گونه‌ای در کنار کالا‌های تغذیه‌ای بگذارم که گرانی روی آن‌ها اثر نگذارد و این کار را تا زمانی که افزایش حقوق با میزان تورم یکی باشد، ادامه خواهم داد.

وی در پایان، خطاب به زنان حاضر در سالن همایش گفت: مطمئن باشید این آسایش و آرامش را برای زنان فراهم می‌کنیم تا بتوانید نقش خود را در پیشرفت کشور ایفا کنید.

جلیلی: دشمن برای هجمه به کشور روی موضوع زنان تمرکز می‌کند

سعید جلیلی در جمع بانوان و دختران، یکی از مهم‌ترین نکات برای ارتقا و جهش کشور را فرصت زنان جامعه دانست و گفت: این صرفاً یک شعار تبلیغاتی نیست و یک برنامه مهم برای دولت چهاردهم است.

جلیلی ادامه داد: کسب مقاومت و موفقیت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف، مرهون نگاه بزرگ به زنان و جامعه است که می‌توانند نقش بسیار مهم، مؤثر و اساسی در مسیر پیشرفت کشور داشته باشند.

وی بیان کرد: دشمنان از بین همه موضوعات برای هجمه به کشور، روی موضوع زنان متمرکز می‌شوند. آن‌ها وقتی ده‌ها هزار زن هدف حملات موشکی رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند، احساس ناراحتی نمی‌کنند و با قاتلان زنان شهید عکس یادگاری می‌گیرند؛ بعد همین بازیگران یک سال قبل در ایران برای فوت یک خانم، اشک تمساح می‌ریختند؛ کسانی که در برابر کشتار زنان و کودکان توسط رژیم صهیونیستی سکوت می‌کنند.

حجاب، لباس حضور اجتماعی مؤثر زن در جامعه است

جلیلی با اشاره به مقوله حجاب گفت: حجاب لباس حضور اجتماعی مؤثر زن در جامعه است.

وی بیان کرد: اگر از «یک جهان فرصت» صحبت می‌کنیم، اولین شرط این است که میدان و صحنه را خوب بشناسیم؛ پس باید نسبت به اتفاقات تحلیل داشته باشیم. اگر از زندگی و آزادی زن صحبت می‌کنیم، معتقدیم آزادی‌اش در گرو گوهره مادرانه‌اش است.

وی اظهار کرد: طبق بررسی‌ها، بسیاری از هزینه‌هایی که بر دستگاه‌ها تحت عنوان پرورش و حفظ جوانان و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و ازبین‌بردن افسردگی و اعتیاد تحمیل می‌شود، نتیجه لازم را ندارد و گاهی حتی شاخص‌ها بیشتر هم می‌شوند. در این شرایط، زنان خانه‌دار بدون بودجه‌ و هزینه‌ این وظیفه را انجام می‌دهند و دسته‌گل‌هایی را به‌دور از آسیب‌های اجتماعی تقدیم جامعه می‌کنند؛ پس آیا بهتر نیست که دولت این هزینه‌ها را مستقیماً از طریق زنان خانه‌دار و همسران صرف کند؟

جلیلی با تأکید بر اینکه باید محیط خانواده امن باشد، گفت: خیلی از بخش‌های دولتی امکانات فراوان رفاهی، سیاحتی و زیارتی دارند که عده خاصی از آن استفاده می‌کنند. طبق بررسی‌های ما، عمده این امکانات در ۸ ماه سال تعطیل و بلااستفاده است، در حالی که میلیون‌ها نفر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

نباید نقش مادرانه زنان مانع از حضور آن‌ها در عرصه اجتماعی شود

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: حجاب نقطه امتیاز ماست و یک زن می‌تواند با آن، نقش خود را به بهترین شکل ایفا کند. اگر زنی خواست در اجتماع حاضر شود، نباید نقش مادرانه او مانع از حضورش در محیط علمی دانشگاه و عرصه اجتماعی شود؛ لذا وظیفه دولت است که از حضور مادرانه زنان در نقش‌های مختلف حمایت کرده و بستر‌های آن را فراهم کند.

جلیلی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت زنان در جامعه گفت: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت زنان یک جامعه پرشور داشته باشیم؛ وقتی از «زن» صحبت کنیم باید شامل همه زنان ایرانی شود تا همه زنان بتوانند نقش پرشور خود را ایفا کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.