بانوی ملی‌پوش تالو ایران: جام جهانی تجربه مهمی برای من بود معرفی یک غذای مناسب برای حفظ ایمنی و رشد مغز کودکان + طرز تهیه خداحافظی بهترین گلزن تاریخ فوتبال زنان سپاهان از این تیم پس از ۹ سال همکاری ۸۰ درصد بازیکنان تیم ملی کبدی بانوان، جوان هستند | نبود دیدار تدارکاتی پیش از بازی‌های آسیایی؛ بزرگترین چالش نسخه امام رضا (ع) برای میزبانی بدون استرس رفع ابهام وضعیت تیم استقلال در حوزه نقل‌وانتقالات قبل از آغاز لیگ برتر فوتبال زنان روند کاهشی نرخ مرگ زنان باردار در استان کهگیلویه وبویراحمد انجام مطالعه‌ای درباره روش‌های موثر در کاهش تعارض در زندگی مشترک ویدئو | مادرانه | روایتی از دلتنگی مادران شهدا | شهید ابوالفضل حسن زاده سهم زنان از اهدای خون باید از ۵ به ۳۰ درصد برسد ارتقای سلامت کلیه‌ها در دوران بارداری با مصرف آب چغندر روایتی از عادی‌شدن مصرف دخانیات در میان زنان | آمار‌ها چه می‌گویند؟ مشخص شدن سرمربی تیم فوتسال زنان استقلال | مذاکرات برای جذب بازیکنان آغاز شد زنگ خطر «نامرئی شدن» در زندگی مشترک را جدی بگیرید فعالیت غرفه تولید دست‌سازه‌های تزئینی در عرصه میدان شهدا آغاز شد | خدمت‌رسانی دختران نوجوانان مشهدی در دهه پایانی ماه صفر انتشار برخی آمار‌های نادرست درباره تعداد «مجردان قطعی» در کشور | مجرد بودن با تجرد قطعی متفاوت است افزایش سقف وام برای زنان دهک‌های یک تا ۵ کشور | دسترسی به تسهیلات بانکی تسهیل می‌شود توصیه مادر رهبر شهید به همه مادران: به بچه‌هایتان دروغ نگویید تا آن‌ها هم دروغ نگویند دمپختک گوجه و سیب زمینی، غذایی محبوب و خوشمزه + فوت‌وفن‌های پخت
سرخط خبرها
بهبود اثربخشی شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان سینه با مصرف مکمل ساده ویتامین D

بهبود اثربخشی شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان سینه با مصرف مکمل ساده ویتامین D

  • کد خبر: ۳۳۹۴۳۹
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
محققان دانشگاه ایالتی «سائوپائولو» در برزیل در یک تحقیق علمی دریافتند، مکمل ساده و مقرون به صرفه ویتامین دی (D) می‌تواند به بهبود اثربخشی شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان سینه کمک کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نتایج پژوهش دانشکده پزشکی «بوتوکاتو» دانشگاه ایالتی «سائوپائولو» نشان داد، زنانی که در طول شیمی درمانی دوز روزانه کمی از ویتامین D دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، احتمال بیشتری داشت که تومورهایشان از بین برود.

این کارآزمایی بالینی شامل ۸۰ زن بالای ۴۵ سال بود که قرار بود شیمی درمانی را در بیمارستان دولتی در برزیل آغاز کنند. همه آنان شیمی درمانی «نئوادجوانت»، نوعی درمان که قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور و آسان‌تر کردن برداشتن آن انجام می‌شود را دریافت کردند.

در این پژوهش، زنان به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه، روزانه ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. این دوز، به ویژه در مقایسه با دوز‌هایی که برای اصلاح کمبود ویتامین D استفاده می‌شود، نسبتا کم در نظر گرفته می‌شود. پس از ۶ ماه درمان، نتایج امیدوارکننده بود؛ در گروه ویتامین D به میزان ۴۳ درصد از زنان چیزی را تجربه کردند که پزشکان آن را «پاسخ پاتولوژیک کامل» می‌نامند به این معنی که سرطان آنان پس از شیمی درمانی ناپدید شد.

در گروه دارونما، فقط ۲۴ درصد از زنان نتیجه مشابهی را مشاهده کردند و با وجود تعداد کم شرکت‌کنندگان، این تفاوت به اندازه کافی قابل‌توجه بود، زیرا نشان داد که ویتامین D می‌تواند نقش مفیدی در مراقبت بیمار از سرطان داشته باشد.

این مکمل می‌تواند گزینه‌ای کم‌هزینه و در دسترس‌تر برای بهبود نتایج درمان ارائه دهد، به‌ویژه در مقایسه با دارو‌های گران‌قیمتی که برای تقویت شیمی درمانی طراحی شده‌اند و اغلب در دسترس سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی عمومی نیستند.

ویتامین D بیشتر به دلیل کمک به بدن در جذب کلسیم و فسفر که برای سلامت استخوان حیاتی هستند، شناخته شده است، اما در سال‌های اخیر، دانشمندان نقش مهم آن را در حمایت از سیستم ایمنی نیز کشف کرده‌اند که شامل کمک به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و به‌طور بالقوه، کند کردن رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. بیشتر پژوهش‌هایی که ویتامین D و سرطان را به هم مرتبط می‌کنند، از دوز‌های بالا استفاده کرده‌اند، اما نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که حتی دوز‌های کم نیز ممکن است مفید باشند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.