ابراز خرسندی رئیس کمیته ژیمناستیک هنری بانوان آسیا از حضور دختران ایرانی سه اولویت اصلی برای آینده زنان چیست؟| از مادری تا هوش مصنوعی؛ روایت چالش‌های زن امروز خانه‌داری| کدام وسایل آشپزخانه باید زود به زود عوض شوند؟ در آپارتمان چطور روضه خانگی برگزار کنیم؟ چالش‌های مادر و کودک در هیئت + راهکارها ثبت دومین پیروزی تیم دختران ایران در رقابت‌های پدل FIP مالزی خودشناسی و خودآگاهی، یکی از پیش‌شرط‌های لازم قبل از ازدواج هوشمندی در سادگی، میراثی از مادربزرگ‌ها| وقتی خانه‌داری، نوعی علم زندگی می‌شود نقش هورمون‌ها در کمبود ویتامین D در زنان چیست؟ انتقال پیام اصلی نهضت حسینی به جامعه توسط حضرت زینب (س) صورت پذیرفت ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه و اولویت‌دار جهت آزادی زندانیان زن در کشور گفت‌و‌گو، حلقه گمشده بسیاری از اختلاف‌های میان زوجین در زندگی مشترک تفاوت یک قیمه معمولی با یک قیمه نذری چیست؟ + طرز تهیه چرا میزان شکستگی در زنان سالمند شایع‌تر است؟ ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید حسین مقربی پیام مهم پزشک فوق‌تخصص نوزادان از جوار حرم قمر بنی‌هاشم برای مادران باردار + ویدیو آنها که تاریخ را گریستند، حماسهٔ حسینی را جاودانه ساختند چرا «عذرخواهی مشروط» سمی مهلک در زندگی مشترک است؟ ایجاد فاصله عاطفی میان زن و شوهر‌ها در میانه زندگی مشترک چه دلایلی دارد؟ روایتی از حمایت پدر صنعت موشکی از تحقق رویای دختران کوهنورد ایرانی در یک مستند
سرخط خبرها
بهبود اثربخشی شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان سینه با مصرف مکمل ساده ویتامین D

بهبود اثربخشی شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان سینه با مصرف مکمل ساده ویتامین D

  • کد خبر: ۳۳۹۴۳۹
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
محققان دانشگاه ایالتی «سائوپائولو» در برزیل در یک تحقیق علمی دریافتند، مکمل ساده و مقرون به صرفه ویتامین دی (D) می‌تواند به بهبود اثربخشی شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان سینه کمک کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نتایج پژوهش دانشکده پزشکی «بوتوکاتو» دانشگاه ایالتی «سائوپائولو» نشان داد، زنانی که در طول شیمی درمانی دوز روزانه کمی از ویتامین D دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، احتمال بیشتری داشت که تومورهایشان از بین برود.

این کارآزمایی بالینی شامل ۸۰ زن بالای ۴۵ سال بود که قرار بود شیمی درمانی را در بیمارستان دولتی در برزیل آغاز کنند. همه آنان شیمی درمانی «نئوادجوانت»، نوعی درمان که قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور و آسان‌تر کردن برداشتن آن انجام می‌شود را دریافت کردند.

در این پژوهش، زنان به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه، روزانه ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. این دوز، به ویژه در مقایسه با دوز‌هایی که برای اصلاح کمبود ویتامین D استفاده می‌شود، نسبتا کم در نظر گرفته می‌شود. پس از ۶ ماه درمان، نتایج امیدوارکننده بود؛ در گروه ویتامین D به میزان ۴۳ درصد از زنان چیزی را تجربه کردند که پزشکان آن را «پاسخ پاتولوژیک کامل» می‌نامند به این معنی که سرطان آنان پس از شیمی درمانی ناپدید شد.

در گروه دارونما، فقط ۲۴ درصد از زنان نتیجه مشابهی را مشاهده کردند و با وجود تعداد کم شرکت‌کنندگان، این تفاوت به اندازه کافی قابل‌توجه بود، زیرا نشان داد که ویتامین D می‌تواند نقش مفیدی در مراقبت بیمار از سرطان داشته باشد.

این مکمل می‌تواند گزینه‌ای کم‌هزینه و در دسترس‌تر برای بهبود نتایج درمان ارائه دهد، به‌ویژه در مقایسه با دارو‌های گران‌قیمتی که برای تقویت شیمی درمانی طراحی شده‌اند و اغلب در دسترس سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی عمومی نیستند.

ویتامین D بیشتر به دلیل کمک به بدن در جذب کلسیم و فسفر که برای سلامت استخوان حیاتی هستند، شناخته شده است، اما در سال‌های اخیر، دانشمندان نقش مهم آن را در حمایت از سیستم ایمنی نیز کشف کرده‌اند که شامل کمک به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و به‌طور بالقوه، کند کردن رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. بیشتر پژوهش‌هایی که ویتامین D و سرطان را به هم مرتبط می‌کنند، از دوز‌های بالا استفاده کرده‌اند، اما نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که حتی دوز‌های کم نیز ممکن است مفید باشند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.