بررسی مشارکت سیاسی زنان | مسائل زنان ایرانی متفاوت با سایر کشورهاست چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟ «روشنگری» مهم‌ترین نقش زنان در جامعه است دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است عنبر بسای و عود بسوزان و گل بریز* از کدام بانوان ورزشکار خراسانی در نخستین دوره اعطای نشان «کاوه»، تقدیر شد؟ میهن مثل مادر است آیا روتین‌های پوستی معجزه می‌کنند؟ تحقق الگوی سوم زن مسلمان، مطالبه جدی جامعه زنان از رئیس‌جمهور آینده است جشن مادر دختری «غدیر، عید هم عهدی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید
سرخط خبرها
دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟

دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟

  • کد خبر: ۲۳۵۰۵۷
  • ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون دیدگاه‌های خود را در رابطه با حجاب و طرح نور در جلسات و محافل متعددی بیان کرده‌اند که مفصل‌ترین آن‌ها در سومین مناظره که با موضوع فرهنگ بود، مطرح شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در این مناظره از بین موضوعات فرهنگی چندان مفصل به موضوع حجاب نپرداخت و دغدغه بانوان را حجاب ندانست و این موضوع را یک مغالطه عنوان کرد و گفت: ظلم تاریخی به بانوان شده است؛ بعضی متحجرانه و بعضی جنسیت‌زده و با شعار آزادی. مسئله بانوان ما «تبعیض» است.

زاکانی: نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام میسر نیست

علیرضا زاکانی نیز که معتقد است آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم باید ارتقا یابد، به بیانیه هشت‌ماده‌ای امام راحل در دهه شصت و جداکردن حریم خصوصی از حریم عمومی اشاره کرد و گفت: در حریم خصوصی نباید هیچ‌کس دخالت کند.

وی اضافه کرد: حجاب هم شرعی و هم قانونی است؛ اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست. احترام، احترام و احترام.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حجاب را جز با گفتگو و احترام و قوانین نمی‌شود صیانت کرد. ممکن است البته کسی که مأمور باشد، اصلاً پرده‌دری کند. بیشترین فیلتر، زمان خود آقای پورمحمدی در دهه ۹۰ بوده است.

پورمحمدی: لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

مصطفی پورمحمدی نیز حجاب را حکم شرع و حکم قانون دانست که همه ما آن را قبول داریم و گفت: ۴۰ سال است که تلاش می‌کنیم برای پوشش رسمی و اسلامی، مردم را قانع کنیم و سبک مناسب را ترویج دهیم. خیلی هم از بیت‌المال هزینه کردیم در صداوسیما و دانشگاه‌ها و مدارس و...، اما به سطح مطلوب دست نیافتیم. البته باید انتظارمان را هم تعریف کنیم. توقعمان چگونه است؟ چه‌کسی مقصر است؟ چه‌کسی باید توبیخ شود؟ مجریان و مربیان و دست‌اندرکاران و سخنوران و ما‌ها یا مردم و جوانان و دختران و بانوان ما؟

وی افزود: به تهاجم فرهنگی به صورت جدی معتقدم و نگرانی اساسی باید داشته باشیم ولی خیلی از سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم، نه براساس اعتقادات بلکه برای لجبازی و اعتراض است. به این باید عمیقاً توجه کنیم.

پورمحمدی گفت: زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند؛ با زنانمان ستیز نکنیم. آیا اگر در خانه با زنان و دخترانمان ستیز کردیم، ما پیروزیم؟ باید از خانه و مدرسه و اداره هر کاری را سامان دهیم و نکشد به جا‌هایی که ناچار شویم پلیس عزیزمان را که حافظ امنیت است و بسیجیان ازجان‌بهترمان را که شرف نظام و انقلابمان هستند، درگیر حوادث تلخ کنیم.

وی افزود: همه می‌دانیم موضوع حجاب پیچیده و ظریف است و نمی‌شود بی‌برنامه و فقط با روش‌های تند با آن برخورد کرد. جواب نمی‌دهد؟ چرا این‌قدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟ موضوع زن و حجاب و عفاف و جایگاه زن ایرانی، نقطه قوت و امتیاز ماست. اشتباه نگیریم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: قرار من با شما بانوان و دختران و جوانان عزیزمان این است که «اگر موفق به اعتماد شما شدم، لایحه عفاف و حجاب را که مطرح است و مورد بحث است، پس می‌گیرم حتماً و در دولت، با کارشناسان و دلسوزان و با خود خانم‌ها می‌نشینیم و مفصل صحبت می‌کنیم که ببینیم چه راهکار و ضوابطی را باید اعمال کنیم».

قالیباف: نباید اجازه دهیم جامعه دچار آفت بدپوششی و بی‌حجابی شود 

محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه بدپوششی و بی‌حجابی حتماً آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد، اظهار کرد: اما مسئله این است که چگونه؟ آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است. نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه این‌ها محکوم است.

وی افزود: ۳۲ دستگاه طبق قانون، مسئول‌اند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات می‌افتد که هیچ‌کدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیز‌ها را بگیریم.

پزشکیان: با زور نمی‌توانیم زنان را باحجاب کنیم

مسعود پزشکیان با بیان اینکه با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی، چه رسد به زن مخالفم، گفت: همه خانواده من از عروس‌ها تا خواهرانم باحجاب‌ هستند و حتی چادری هستند و مانتویی نیستند؛ ولی اگر کسی نخواهد مثل این‌ها باشد، باید با او برخورد کنیم؟

وی ادامه داد: کلی پول مراکز تربیت و دینی و مذهبی گذاشته‌ایم و نشده است؛ حال الان می‌خواهیم با این روشی که انتخاب کرده‌ایم درست کنیم؟ برخوردکردن و گرفتن و... اصلاً آدم خجالت می‌کشد برخی رفتار‌ها را بگوید.

وی افزود: با قانون رفتار عوض نمی‌شود؛ همان‌طور که قبلاً نتوانستند به‌زور حجاب را از سر زنان ایران بردارند، ما هم با زور نخواهیم توانست حجاب بر سرشان بنشانیم.

جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن است

سعید جلیلی نیز در این رابطه گفت: حجاب برای حضور اجتماعی زن است؛ لباس حضور اجتماعی زن است؛ تا این حریم حفظ شود. تا صحبت از زنان می‌شود با مطرح‌کردن چند بحث، نقش کلیِ زنان را سانسور نکنیم. همه خانواده‌های ایرانی به داشتن حریم عاشقانه اهمیت می‌دهند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.