صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شکست حباب قیمتی در بازار خودرو

  • کد خبر: ۱۰۰۴۱
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
مسعود سلطانی| ۱۰ روزی می‌شد که قیمت انواع خودرو در بازار روند صعودی در پیش گرفته بود به نحوی که در فاصله روز‌های ۲۰ آبان تا ۴ آذر قیمت پراید ۱۱۱ در بازار بیش از ۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. قیمت سایر خودرو‌ها نیز در همین مدت افزایش داشتند به نحوی که سمند ال ایکس ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نزدیک ۲ میلیون تومان افزایش یافتند.
با این حال، روز گذشته روند صعودی قیمت‌ها متوقف شد و شاهد کاهش دومیلیونی قیمت برخی از محصولات ایران خودرو تنها در یک روز بودیم. این موضوع را با رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد در میان گذاشتیم. حمیدرضا حیدری درباره علت این نوسان‌ها به شهرآرا گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو متأثر از افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی و همین طور افزایش قیمت بنزین بود. این ۲ عامل یک جو روانی در بازار ایجاد کردند که موجب افزایش قیمت در بازار خودرو شد. البته این افزایش قیمت‌ها به معاملات گسترده نمی‌انجامید و بیشتر جنبه روانی داشت. وی درباره توقف روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو توضیح داد و گفت: وقتی ارز به قیمت قبلی خود بازگشت، به طور طبیعی قیمت خودرو هم اصلاح شد. این رفتار عادی فروشنده‌ها و خریداران در بازار است. معامله گران در بازار خودرو به شرایط حاکم در بازار نگاه می‌کنند. اگر بازار باثبات و در شرایط عادی باشد، فروشنده دل به فروش می‌دهد و خریدار هم بدون ترس و در آرامش خریدش را انجام می‌دهد. حیدری تصریح کرد: البته یکی از عوامل تعیین کننده قیمت خودرو در بازار، میزان عرضه از سوی خودروسازان داخلی است. قبل از اینکه بنزین گران بشود، قیمت‌ها به دلیل عرضه نشدن از سوی تولیدکنندگان رو به افزایش بود. به طور کلی، به محض اینکه بازار احساس کند عرضه خودرو از سمت کارخانه سازنده افزایش یافته است، شاهد تعدیل قیمت‌ها یا ثبات بازار خواهیم بود. وی گفت: پس از تغییرات قیمت و سهمیه بندی بنزین، قیمت خودرو‌های گازسوز از ۵ تا ۸ میلیون تومان افزایش یافت. قیمت خودرو‌های هیبریدی نیز افزایش زیادی داشت که به نظر می‌رسد این افزایش بیشتر به لحاظ روانی بوده است. هر چند روز گذشته رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به ایرنا گفته بود گرانی خودرو در بازار واقعی نیست و متأثر از سهمیه بندی بنزین نیست بلکه سوءاستفاده‌هایی در این بازار رخ داده است، بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد بخشی از افزایش قیمت خودرو ناشی از کاهش تولید است. ایجاد مشکل در تأمین قطعات مورد نیاز، افزایش زیان انباشته و کاهش نقدینگی از مهم‌ترین دلایل افت تولید خودرو در کشور است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس از سوی ۳ خودروساز بزرگ، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، در مجموع زیانی بالغ بر ۹۴۲۱ میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان را در نیمه نخست امسال حاصل کرده اند. این مسئله نشان می‌دهد اکنون خودروسازان بزرگ کشور وضعیت مناسبی از نظر نقدینگی برای افزایش تولید ندارند و همین مسئله سبب کاهش توان تولیدی آن‌ها شده است.
روز گذشته قیمت پراید هاچ بک سایپا ۱۱۱ حدود ۵۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. تیبا ۲ نیز با کاهش نیم میلیونی قیمت، ۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. در گروه محصولات ایران خودرو نیز پژو ۲۰۷ دنده‌ای با کاهش قیمت چشمگیر ۱۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. سمند ال ایکس ۸۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۸۱ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۱۰۹ میلیون تومان معامله شد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.