صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تاکید رئیس جمهور بر حمایت از علم در مسیر مشکل‌زدایی

  • کد خبر: ۱۰۱۵۱۸
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات جنبه بین رشته‌ای دارد، درباره ضرورت توسعه دانش میان رشته‌ای تأکید کرد: دولت با انگیزه غلبه بر مشکلات، مصمم است از حوزه‌های بین رشته‌ای حمایت و پشتیبانی کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید ابراهیم رئیسی در مراسم سی وپنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی، این جشنواره را از نماد‌های پویایی علمی کشور دانست و گفت: جشنواره خوارزمی محل کشف استعداد‌ها و جایگاه ارائه طرح‌های برتر به جامعه است و می‌تواند امید برای اندیشمندان و به ویژه جوانان باشد.

رئیس جمهور توجه به تلاش‌های علمی و امر پژوهش را از ویژگی‌های شاخص جمهوری اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب، خود همیشه مشوق نوآوران و پژوهشگران کشور هستند و در اثر تسری چنین نگاهی است که امروز دانشمندان جوان کشورمان در عرصه‌های مختلف فعال و نقش آفرین هستند و کارنامه‌ای درخشان در تولید علم دارند.

رئیسی به ضرورت ملموس بودن آثار تلاش‌های دانشمندان در زندگی مردم اشاره کرد و افزود: توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتما باید در رفع نیاز‌های کشور مشاهده شود.

رئیس جمهور با تبیین مفهوم «علم نافع»، پاسخ به سؤالات و نیاز‌های جامعه را رسالت اصلی مراکز علمی دانست و گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات علمی صرفا برای درج در نشریات و کسب امتیاز پژوهشی نیست و همه تلاش‌های علمی باید جنبه کاربردی داشته باشد و بتواند گرهی از مشکلات کشور باز کند.

رئیسی با اشاره به اهمیت توجه به پنج موضوع نافع بودن علم، تجاری سازی ایده‌های دانش بنیان، عدالت علمی، مردمی کردن علم و اخلاق مداری در علم، بیان کرد: ارتقای فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در این پنج حوزه می‌تواند ضمن پاسخ به نیاز‌های جامعه، آثار و برکات فراوانی در رفع مشکلات داشته باشد.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود موضوع کاربردی شدن و مسئله محوری تلاش‌های علمی کشور را مطرح کرد و با تأکید بر ضرورت تجاری سازی اختراعات، ابداعات و نوآوری، گفت: اثربخشی و کارآمدی تحقیقات و تلاش‌های نوآورانه در کشور در گرو تجاری سازی آن هاست و در این صورت است که پژوهش‌ها و ابداعات می‌تواند ارزش افزوده داشته و برای توسعه و پیشرفت کشور مفید باشد.

رئیس جمهور، شرکت‌های دانش بنیان را مرجع اصلی تجاری سازی فناوری و نوآوری در کشور دانست و افزود: شرکت‌های دانش بنیان از دارایی‌های کشور است. اگر وزارتخانه ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی خود را با مراکز علمی و دانش بنیان تطبیق دهند و در سوی مقابل، شرکت‌های دانش بنیان، نیز تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را در راستای رفع نیاز‌های این مجموعه‌ها جهت دهی کنند، نتیجه‌ای درخشان برای کشور رقم می‌خورد.

رئیسی در همین زمینه بر تعیین مأموریت‌های دانشگاه و مراکز علمی متناسب با نیاز‌های کشور تأکید کرد و گفت: لازم است نیاز‌های بومی، منطقه‌ای و بین المللی در نوع مأموریت‌های مراکز علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی درباره توجه به عدالت علمی، ضرورت توجه به عدالت علمی در سه حوزه تحقیقات، آموزش و خدمات را یادآور شد و گفت: باید شرایطی فراهم باشد که فرد اندیشمندی حتی اگر عضو هیئت علمی دانشگاه هم نباشد، بتواند از شرایط مناسبی برای تحقیق و پژوهش برخوردار باشد و مجموعه‌های علمی نیز باید از چنان توانمندی‌ای برخوردار باشند که بتوانند هر نوع تقلب علمی را شناسایی کنند.

رئیس جمهور افزود: دسترسی آسان و ترغیب جوانان به علم و دانش، موضوع مهمی است که می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی علمی را در کشور هموار کند. رئیسی در ادامه با تأکید بر اهمیت مردمی کردن علم و دانش گفت: لازم است دانشمندان و پژوهشگران علمی کشور علاوه بر فعالیت‌های علمی، نیاز مردم را به خوبی بشناسند.

رئیس جمهور همچنین بر اخلاق مداری علمی تأکید کرد و گفت: مشکلات و تنش‌هایی که امروز بشریت با آن درگیر شده است، به دلیل علم بدون اخلاق است؛ لذا ضرورت دارد علم و اخلاق در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی تأکید کرد: دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه و محل کسب علم و دانش همراه با اخلاق مداری باشد. علم و معرفت آموزی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و می‌توان از هر جایی علم و دانش را کسب کرد.

قدردانی از برگزیدگان

همچنین رئیس جمهور از برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی که شامل ۹ طرح داخلی و سه طرح خارجی از دانشمندان کشور‌های ایتالیا، فرانسه و جمهوری خلق چین بود، قدردانی کرد. در این دوره از جشنواره خوارزمی سه طرح بنیادی، شش طرح کاربردی، دو طرح توسعه‌ای و یک طرح نوآوری برگزیده شده است که از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به «سامانه بررسی امنیت شبکه تلفن همراه» و «طراحی و تولید دستگاه الکترو شوک قلبی» اشاره کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.