صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هوا بس ناجوانمردانه آلوده است

  • کد خبر: ۱۰۲۵۷
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۹
آلودگی هوای شهر پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌های نواحی هفت‌گانه مشهد را تعطیل کرد
علیرضا ظهیری | آلودگی هوای مشهد در حالی وارد چهارمین روز خود شده است که بنا بر پیش‌بینی‌ها امروز نیز روند افزایش غلظت‌ها ادامه خواهد داشت. همین موضوع باعث برگزاری جلسه کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوای شهر مشهد شد. احمد یزدان‌پناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در پایان این جلسه از تعطیلی مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس مقطع ابتدایی نواحی هفت‌گانه مشهد، رضویه و تبادکان در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر خبر داد. به دلیل افزایش آلاینده‌های هوای مشهد در این چند روز و بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور، بیش از ۷۰۰ شهروند مشهدی به مراکز درمانی این شهر مراجعه کرده‌اند. روز گذشته و در سومین روز متوالی پایدار شدن هوا که به افزایش بار آلایندگی در آسمان مشهد منجر شده است، وضعیت نسبت به روز‌های قبل بدتر هم شد و شاخص کیفیت هوا به‌جز ایستگاه خیام‌شمالی با شاخص ۷۰ ای‌کیوآی که نشان‌دهنده هوای سالم است، در دیگر ایستگاه‌های شهر وضعیتی ناسالم برای همه گروه‌ها یا گروه‌های حساس را نشان می‌داد. بر اساس اطلاعات مندرج در سایت مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد، ایستگاه الهیه با شاخص ۱۹۳ ای‌کیوآی بدترین نقطه شهر مشهد از نظر کیفیت هوا در روز گذشته به حساب می‌آمد و پس از آن ایستگاه چمن با شاخص ۱۵۴، نشان‌دهنده هوای ناسالم برای همه گروه‌ها بود. همچنین ایستگاه‌های شهید آوینی با شاخص ۱۴۶، شهر با ۱۴۲، سرافرازان با ۱۴۱، مفتح با ۱۴۰، کریمی با ۱۲۳، امامیه با ۱۲۰ و سمزقند با شاخص ۱۱۷ ای‌کیو‌آی، وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس رانشان می‌دادند.

شرایط ناسالم هوا
مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه مشهد در حیث شاخص آلودگی هوا در روز گذشته پس از تهران و اصفهان در رتبه سوم قرار گرفته بود، اظهار کرد: تا بعدازظهر روز گذشته شاخص میانگین کیفیت هوای شهر مشهد ۱۴۳ ای‌کیوآی بود که این عدد نشان‌دهنده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. البته وضعیت غلظت آلاینده‌ها در مشهد در روز جمعه نسبت به شامگاه پنجشنبه روندی کاهشی داشت. رضا اسماعیلی با تأکید بر اینکه دیروز سطح غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون که آلاینده اصلی است، بالاتر از حد مجاز و استاندارد‌ها بود، ادامه داد: خوشبختانه وضعیت شهر مشهد از نظر آلاینده‌هایی نظیر منوکسیدکربن و دی‌اکسیدگوگرد مطلوب گزارش شده است، اما وضعیت از نظر آلاینده دی‌اکسیدنیتروژن در حد متوسط است. وی درباره آخرین پیش‌بینی‌های شرایط جوی مشهد نیز گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های اداره‌کل هواشناسی، شرایط پایداری هوا برای امروز و فردا همچنان حاکم است و احتمال افزایش بار غلظت آلاینده‌ها نیز دور از ذهن نیست. سخن‌گوی اورژانس کشور نیز با بیان اینکه شهر‌های تهران و مشهد رکورددار مصدومان ناشی از آلودگی هوا هستند، اظهار کرد: به دلیل بروز آلودگی هوا در شهر‌های تهران، اراک، کرج، قزوین، تبریز، اصفهان و مشهد ۲۹۹۴نفر به اورژانس پیش‌بیمارستانی مراجعه کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به گفته مجتبی خالدی، تعداد مراجعه‌کنندگان به اورژانس پیش‌بیمارستانی ناشی از آلودگی هوا در شهر مشهد ۷۳۴نفر بوده است.

احتمال تعطیلی دانشگاه‌ها
در همین راستا تورج همتی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی هم گقت: اگر اقدامات کارگروه کاهش آلودگی هوا به کاهش غلظت آلاینده‌ها منجر نشود، احتمال تعطیلی مدارس در تمامی مقاطع و دانشگاه‌ها نیز در روز‌های آتی وجود دارد.
وی افزود: محیط‌زیست خراسان رضوی و شهرداری مشهد مکلف شده‌اند که اقدامات پایشی و نظارتی خود را برای خودرو‌ها و صنایع در داخل و در حاشیه شهر مشهد تشدید کنند همچنین اگر مأموران محیط‌زیست با صنایعی روبرو شوند که در روز شنبه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند برخورد قانونی می‌شود.

افزایش دما در استان
بنابر اعلام اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی، طی هفته جاری در استان شاهد افزایش دما خواهیم بود. به گزارش ایرنا، کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی در این‌باره گفت: بیشینه دمای هوای مشهد در روز جمعه به ۱۵درجه سلسیوس رسید که نسبت به روز پنجشنبه ۲ درجه افزایش داشت و به‌تدریج تا روز دوشنبه این هفته به ۱۷درجه می‌رسد. مرتضی اثمری افزود: کمینه دمای هوا در خراسان‌رضوی که طی این مدت در بیشتر شهرستان‌ها به صفر و زیر صفر درجه رسید، به‌تدریج افزایش می‌یابد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.