صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خیلی از شما بچه‌ها، امسال برای نخستین‌بار روزه‌داری کامل ماه مبارک رمضان را تجربه می‌کنید.

شبنم کرمی- خیلی از شما بچه‌ها، امسال برای نخستین‌بار روزه‌داری کامل ماه مبارک رمضان را تجربه می‌کنید.

پرهیز از خوردن و آشامیدن در روزهای طولانی و تا حدودی گرم، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد اما رفتن به میهمانی، آن هم میهمانی‌ای که خدای مهربان میزبانش باشد لذتی باورنکردنی دارد که به‌یقین چند ساعت نخوردن خوراکی و نوشیدنی، ارزش چشیدن این لذت را دارد.

روزه اولی‌ها، به‌ویژه دخترک های ‎‌ 9سالۀ ما که کوچک‌تر از آقاپسرهای روزه‌اولی هستند باید بدانند که با روزه گرفتن مانند مامان و بابا و سایر بزرگ‌ترها، از امسال بزرگ‌تر شده‌اند و خدا و بندگانش از آن‌ها توقع دارند سنجیده‌تر، شایسته‌تر و فهمیده‌تر فکر و رفتار کنند.

همه ما می‌دانیم که روزه گرفتن فقط در پرهیز از خوردن و آشامیدن خلاصه نمی‌شود، بلکه روزه‌دارها بسیاری از کارها را باید و یا نباید انجام دهند.

بجز خوردن و آشامیدن، بعضی کارهای دیگری مانند رساندن دود و غبار به گلو یا فرو بردن تمامی سر زیر آب، روزه را باطل می‌کند که حتما بزرگ‌ترها به شما گفته‌اند.

اما کارهای دیگری مانند دروغ گفتن، غیبت کردن، آزار دیگران و حیوانات، تهمت زدن و رفتارهای ناپسندی مانند این‌ها حرام بوده و یک روزه‌دار باید از همه این بدی‌ها دوری و پرهیز کرده و با محبت و کمک کردن به دیگران و انجام کارهای خوب و عبادت، ثواب روزه خود را کامل کند.

بین خودمان بماند؛ روزه‌اولی‌ها نزد بزرگ‌ترها هم خیلی عزیز و خاص هستند، گاهی مامان‌ها هنگام افطاری و سحری به دختران و پسران روزه‌اولی خود خوراکی‌های بیشتر و خوشمزه‌تری می‌دهند و باباها بیشتر نازشان را می‌خرند.

زیرا روزه گرفتن دروازه‌ای تازه به دنیایی نو است و گامی مهم برای رسیدن به بزرگسالی و رشد عقلی و رفتاری ما آدم‌هاست.

کسی که روزه می‌گیرد تا حدودی متوجه می‌شود نبودن آب و غذا که نعمت‌های بزرگ و ارزشمند خداوند مهربان هستند تا چه اندازه می‌تواند سبب آزار و سختی برای انسان‌ها شود یا خواب به‌وقت و منظم چقدر لذت‎بخش است، بنابراین قدر و ارزش این نعمت‌ها را بیشتر می‌فهمد.

روزه‌داران باید بر رفتار و گفتار خود بیشتر دقت می‌کنند تا دل کسی را نیازارند و آسیبی به دیگران نرسانند.

پس روزه‌اولی‌های عزیز یادتان باشد که امسال شما عضو لشگری از بندگان خاص خدای مهربان شده‌اید؛ این بندگی را قدر بدانید و حال و هوای روزداری خود را در همه روزهای سال، فراموش نکنید.   

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.