صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ظرفیت‌های فوق العاده شورا‌ها

  • کد خبر: ۱۰۶۸۳۶
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
ایمان فرهمندی - رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد

شورا‌ها به عنوان سیاست گذاران مدیریت شهری، ناظر بر عملکرد شهرداری و دیگر مجموعه‌های مدیریتی شهر و به عنوان نمایندگان مردم، نقش مؤثری در تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های مردم داشته اند و ظرفیت‌های فوق العاده‌ای دارند. یکی از خواسته‌های مردم در انقلاب اسلامی مشارکت در سرنوشت و تصمیمات مدیریتی کشور بود که بخشی از آن در استقرار نظام جمهوری اسلامی محقق شد.

در شهر‌ها و روستا‌ها این مهم با شکل گیری شورای شهر‌ها و روستا‌ها محقق شد؛ بنابراین تشکیل شوراها، تبلور بخشی از خواسته مردم در مشارکت برای سرنوشت خودشان است. درباره اهمیت و میزان همراهی شورای شهر و شهرداری نیز می‌توان گفت که مدیریت شهر‌ها به طور عمده به وسیله شهرداری و با اشراف شورای شهر انجام می‌شود؛ بنابراین شورا و شهرداری دو رکن اصلی مدیریت شهر‌ها هستند که در کنار مجموعه‌های دولتی و عمومی این وظیفه را برعهده دارند.

طبیعی است که هر چه این دو مجموعه هماهنگ تر، هم فکر‌تر و یکدست‌تر باشند، می‌توانند با انسجام بیشتری اهدافشان را پیگیری و خواسته‌های مردم را در مدیریت شهری محقق کنند. به نظر می‌رسد در عمر بیست ساله شوراها، همه ظرفیت‌های شورا فعال نشده است. تحقق نشدن کامل این ظرفیت ها، چند جنبه دارد. واقعیت این است که شورا‌های ما بیشتر از آنکه شورای شهر باشند، به سیاست گذاری و نظارت بر شهرداری‌ها محدود شده اند و به نوعی شورای شهرداری‌ها هستند. باید تلاش شود که حوزه عمل شورا‌ها گسترده‌تر شود و این موضوع با خواست مردم امکان پذیر است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.