بررسی شهرآرا نشان میدهد سهم خرسان رضوی از تأمین درآمدهای کشور در بودجه ۹۹ کمی کمتر از امسال است
شجری - تاریخ جلسه آنقدر دور نیست که جزئیات آن را از خاطر برده باشیم. اوایل آبان بود. جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با بحثهای فشرده ۳ ساعت طول کشید. مهمانان ویژه جلسه، وزیر امور اقتصاد و دارایی و رؤسای سازمانهای ذیل وزارتخانه، مثل سازمان امور مالیاتی بودند. وقتی نوبت به صحبتهای رئیس اتاق ایران رسید، به وزیر و معاونانش بیتعارف گفت که استان ما مورد ظلم شدید قرار گرفته است. غلامحسین شافعی نقد خود از تفاوت حرفها و عملها را اینطور بازگو کرد: گفته میشود عملکرد شورای گفتگو و ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در کشور اول است و همه هم ارادتمند امام هشتم (ع) هستند، اما نگاهها به استان ما ویژه نیست. این مسائل را یک بار دیگر هم مطرح کردیم و بازخوردی ندیدیم. اشاره او به جلسهای بود که چندی قبلتر در حضور امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در مشهد برگزار و گله از سهم مالیاتی خراسان رضوی بیان شد. استدلال شافعی برای اینکه سهم مالیاتی استان عادلانه نیست، این بود: مؤسسات مالی اعتباری از بین رفتهاند و پروژههای بزرگی مانند پدیده وضعیت سابق را ندارند، اما سهم مالیات استان تغییر نکرده است. فعالان اقتصادی استان ما تحت فشار هستند. او در صحبتهایش خطاب به وزیر، یک جمله صریح دیگر هم داشت: اگر قبول دارید که خراسان رضوی بار ملی را به دوش میکشد، چرا در بودجهریزی مورد توجه قرار نمیگیرد؟ هر وقت این مسئله را مطرح میکنیم، میگویند در شرایط حساس کنونی وقت مطرح کردن این موضوع نیست. کی وقتش میرسد؟ لایحه بودجه ۹۹، روز یکشنبه رونمایی شد. درآمدهای استان که حدود ۹۰ درصدشان باید از محل مالیات تأمین شود، باز هم افزایش پیدا کرده است.
از ۳.۵ به ۳.۴ درصد
«بحثی که ما با آقای دژپسند داشتیم این بود که سهم استان را از درآمدهای کشور کمتر کنید. ما باید خودمان را با بقیه استانها مقایسه کنیم. درآمدهای استان در سال ۹۸، ۴۵۴۳ میلیارد تومان است. سال ۹۹، این میزان به ۵۶۲۰ میلیارد تومان رسیده، یعنی ۲۳.۷ درصد رشد داشته است. سهم درآمد استانهای کشور در بودجه امسال، ۱۳۰ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان است که برای سال ۹۹ با رشد ۲۵.۵ درصدی ۱۶۳ هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان پیشبینی شده است.» اینها را رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی میگوید. رشدی که رضا جمشیدی به آن اشاره میکند در مورد کلیات درآمدهای استان است، چه آنها که برچسب عمومی خوردهاند و پس از واریز به خزانه، دولت تصمیم میگیرد که در چه محلی صرف شوند، چه درآمدهای اختصاصی که محل صرف آنها مشخص است و چند دستگاه محدود مثل بهزیستی و آموزش و پرورش از آن برخوردارند. جمشیدی با اشاره به سهم ۳.۵ درصدی خراسان رضوی در بودجه سال ۹۸ از وصول درآمدهای کشور، ادامه میدهد: هرچند روی همین عدد هم بحث داریم، به دلیل رشد کمتر درآمدهای تکلیف شده به خراسان رضوی، سهم ما از درآمدهای سال آینده کشور به ۳.۴ درصد رسیده است. او تکرار میکند: به طور ضمنی سهم تکلیفی خراسان رضوی در وصول درآمدهای کشور، کمتر شده است، اما باز هم آنچه که مدنظر شما، بنده یا دیگر کارشناسان است، ممکن است وضعیت کنونی نباشد.
دشوار، اما ممکن
امیدی به تغییر در درآمدهای استان در مجلس شورای اسلامی که مساوی با کاهش مالیات خراسان رضوی است، وجود دارد؟ نه اینکه بخواهیم ناامیدتان کنیم، اما واقعبینانهاش این است که بگوییم احتمالش خیلی کم است. رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان هم چنین نظری دارد. او میگوید: تغییرات لایحه بودجه در مورد استانها در مرحله بررسی در مجلس شورای اسلامی، هم کم است و هم سخت. نمیگویم نمیشود یا تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است. میشود، اما فرایندش سخت است. دلیل آن هم واضح است. چون بقیه استانها هم مطالبات مشابهی دارند. این دست موضوعات باید در کمیسیونی مطرح شود که نمایندگان بیشتر استانها در آن حضور دارند. با وجود این داشتهایم سالهایی را که تغییرات در آن رخ داده است. او اضافه میکند: دشواری فرایندی که گفته شد، نافی تلاش ما برای بهبود اعداد بودجهای استان نیست. تمام این صحبتها در حالی است که عملکرد سالهای گذشته استان نشان میدهد خراسان رضوی قادر به وصول حدود ۸۵ درصد از درآمدهای تکلیفی است و رشد ۲۳.۷ درصدی درآمدهای تکلیفی با وجود تحقق ناکامل تکالیف سالهای گذشته، جای تأمل دارد. اعداد یادشده به تأیید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان میرسد؟ لطفا تا تصویب بودجه و تبدیل آن به قانون صبر کنید.