صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ایستگاه کوهسنگی در مسیر خط دوم قطارشهری مشهد به بهره برداری رسید

  • کد خبر: ۱۱۳۷۳
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
ایستگاه کوهسنگی خط دوم قطارشهری مشهد به عنوان نخستین سازه ایستگاهی تیر شیشه‌ای در کشورامروز صبح (سه‌شنبه) طی مراسمی با حضور جمعی از مسوولان و مدیران شهری و استانی در این کلانشهر به بهره‌برداری رسید.

زهرا اسکندریان- به گزارش شهرآرانیوز، سردار یعقوب علی نظری، فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی در در مراسم بهره برداری از ایستگاه کوهسنگی با تاکید بر اینکه فضای خوبی در شهر مشهد ایجاد شده است، افزود: اگر نگاه‌های خودمان را متعالی کردیم در خدمت به مردم بی‌منت می‌شویم. هر چه نگاهمان را محدود کنیم خدمت‌ها هم محدود می‌شود.
وی با بیان اینکه مدیران شهر امروز یک کار عام اامنفعه را به نتیجه رساندند و مورد بهره برداری مردم قرار دادند، اظهارداشت: باید اهداف بلند نظام را که تعالی جامعه است و بهره مندی از امکانات و خدمات زندگی آرام مدنظر قرار بگیرد که هنر مسئولان تلفیق این موارد است.


پروژه‌های ریلی، پروژه‌های با اهمیتی هستند


محمد هادی مهدی نیا، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در مراسم بهره برداری از ایستگاه کوهسنگی با بیان اینکه پروژه‌های ریلی پروژه‌های پر هزینه‌ای هستند، گفت: اما اگر بازه زمانی را طولانی مدت درنظر بگیریم و پارامتر‌های محیط زیستی را ببینیم، همین پروژه‌های ریلی در شهر تاثیر گذارهستند. مانند کشور‌های توسعه یافته، شهر تهران و مشهد پیشتاز در این موضوع است.
به گفته وی، حتی با وجود افزایش قیمت‌ها، دست اندرکاران این پروژ ه‌ها نگذاشته اند تا این پروژه‌ها به تعویق بیفتد.
مهدی نیا ادامه داد: امروز در حال برنامه ریزی هستیم تا یک سال و نیم آینده تا ۷ ایستگاه دیگر در خطوط قطارشهری (خط ۳) به بهره برداری برسد. افزایش قیمت بنزین نشان داد که سهم حمل و نقل عمومی افزایش یافت. شبکه حمل و نقل عمومی شبکه‌ای است و باید با هم اتفاق بیفتد.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد اظهارداشت: در خط یک و دو زحمات زیادی کشیده شد، اما در ایستگاه‌ها شخصیت سازی نکردیم. مترو‌های روسیه و مسکو شاخص است هر کدام شناسنامه هویتی باید داشته باشند. در خط ۳ و ۴ باید این شخصیت سازی ایستگاه‌ها در نظر گرفته شود.

 

المان منحصر به فرد در ایستگاه کوهسنگی مشهد


معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در این خصوص گفت: از امروز شهروندان می‌توانند این ایستگاه را مقصد یا مبدأ سفر‌های خود انتخاب کنند.
خلیل‌ا... کاظمی در این‌باره اظهار کرد: این ایستگاه که با اعتباری بیش از ۱۵۰ میلیاردتومان احداث شده است، ۱۳۵ متر طول، ۲۰ متر عرض و ۲۳ متر عمق دارد و از نکات بارز آن می‌توان به شیشه‌ای بودن سازه و قرار گرفتن در فضای بوستان کوهسنگی اشاره کرد.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از ایستگاه کوهسنگی، شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی تعداد مسافران در این مسیر باشیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد هم درباره این ایستگاه گفت: ایستگاه کوهسنگی اولین سازه تیر و ستون شیشه‌ای در کشور محسوب می‌شود و به علت جانمایی خاصی که دارد، به‌عنوان المانی منحصربه‌فرد، چشم‌انداز زیبایی برای زائران و مجاوران خواهد داشت.
کیانوش کیامرز با بیان اینکه تمامی نکات ایمنی ازجمله سامانه اطفای حریق، دوربین‌های مداربسته، بی‌سیم و صوت در این ایستگاه ایجاد و فعال شده است، ادامه داد: این ایستگاه به‌علت داشتن موقعیت خاص می‌تواند از ترافیک منطقه در روز‌های آخر هفته و همچنین به‌علت وجود ادارات مختلف از ترافیک خیابان‌ها در طول هفته بکاهد. کیامرز درباره خروجی‌های این ایستگاه نیز بیان کرد: این ایستگاه مانند ایستگاه الندشت دارای ۲ خروجی است که به‌علت اجرای TOD خروجی دوم ایستگاه کوهسنگی فعلا به بهره‌برداری نمی‌رسد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اضافه کرد: خروجی‌های دوم ایستگاه کوهسنگی و الندشت تا اردیبهشت‌ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
او این را هم گفت که این ایستگاه آخرین ایستگاه خط دوم قطارشهری است که با افتتاح آن، کار این خط فعلا به پایان می‌رسد. ایستگاه شهرک سلامت فعلا در این موضوع لحاظ نمی‌شود؛ چون محیط اطراف آن هنوز بارگذاری نشده است.

 

خطوط قطارشهری در یک نگاه


خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد ماه امسال بهره برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه امسال آغاز شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.