صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چرا ۲۳ ذی‌القعده را روز زیارتی امام رضا (ع) می‌نامند؟

  • کد خبر: ۱۱۳۸۱۳
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
یک کارشناس مذهبی گفت: ارتباط انسان با انسان معصوم را می‌توان نوعی از زیارت تلقی کرد که تعلیم و تربیت را نیز به همراه دارد. به عبارتی انسان معصوم یک معلم است.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام حمیدرضا ویژه در گفتگو با خبرنگار ما  در خصوص فلسفه زیارت اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در بحث دینداری این است که در گام اول باید تعریف درستی از موضوع داشته باشیم و در گام بعدی فلسفه و چرایی آن را بدانیم.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات بزرگی که در عرصه دینداری وجود دارد این است که فرد مومن تعریف درستی از اعمالی که باید انجام دهد، ندارد و فلسفه و چرایی آن را نمی‌داند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حال که بحث زیارت پیش آمده باید در گام اول تعریف درستی از آن داشته باشیم تا بتوانیم شرایط را به نحو احسن جلو ببریم. زمانی که بحث زیارت مطرح می‌شود منظور ما ارتباط انسان با انسان معصوم است. ارتباط انسان با انسان معصوم یکی از ارکان موفقیت در بحث دینداری است.

زیارت ارتباط انسان با انسان معصوم است

حجت‌الاسلام ویژه خاطرنشان کرد: موفقیت در دینداری وابسته به ۲ رکن است که رکن اول ارتباط با خدا را شامل می‌شود و رکن دوم ارتباط انسان با انسان معصوم است که ما در بحث زیارت رکن دوم را مد نظر داریم. در نتیجه می‌توان زیارت را ارتباط انسان با انسان معصوم تعریف کرد.

وی در خصوص فلسفه و چرایی زیارت عنوان کرد: ممکن است هنگام انجام زیارت این سوال برایمان مطرح شود که چرا باید چنین کاری انجام دهیم؟ باید گفت هنگامی که به مباحث قرآنی مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که خداوند وظیفه‌ای، چون تعلیم و تربیت را بر عهده انبیاء و اولیای الهی قرار داده است؛ به عبارتی انسان معصوم یک معلم و مربی است.

این کارشناس مذهبی معنای ارتباط گرفتن با انسان معصوم را تحت تعلیم و تربیت بودن آن‌ها دانست و تشریح کرد: این تعلیم وحیانی است و فرد مومن باید تحت نظر انسان معصوم تربیت شود. به عبارتی انسان معصوم در زیارت را باید به عنوان یک معلم و مربی دید.

ویژه بیان کرد: انسانی که به زیارت می‌رود حتما باید به عمل و تربیتش اضافه شود و این چیزی است که در فلسفه و چرایی زیارت مطرح می‌شود. البته برخی معتقدند که زیارت برای این است که بتوانیم الگوبرداری کنیم؛ الگوبرداری نیز برای این است که تحت تعلیم و تربیت قرار گیریم.

وی ادامه داد: به این معنی که فرد مومن مدل زندگی انسان معصوم را در زندگی خود پیاده کرده که این خود نوعی تربیت به حساب می‌آید. در نتیجه اگر فرد مومن متوجه شود که فلسفه و چرایی زیارت چیست بسیاری از مسائل تغییر خواهد کرد.

حجت‌السلام ویژه در خصوص اینکه چرا ۲۳ ذی‌القعده روز زیارتی امام رضا (ع) است، عنوان کرد: در ماه ذی‌القعده ۳ روز خاص منسوب به امام رضا (ع) وجود دارد از جمله ۱۱ ذی‌القعده ولادت امام رضا (ع)، ۲۳ ذی‌القعده روز شهادت امام به روایتی و ۲۵ ذی‌القعده که دحو‌الارض است نیز از روز‌های زیارتی امام رضا (ع) هستند؛ پس می‌توان علت این انتخاب را روز شهادت آن هم به روایتی دانست.

وی در مورد زیارت از راه دور بیان کرد: اصل زیارت در این است که انسان در کنار انسان معصوم حضور پیدا کند و از نزدیک به زیارت بپردازد، اما گاهی شرایط برای زیارت از نزدیک فراهم نیست. در همین راستا نیز امام صادق (ع) توصیه کرده در صورت نبود شرایط برای زیارت از نزدیک، انسان می‌تواند از راه دور سلام دهد.

حجت‌السلام ویژه ادامه داد: البته باید به خاطر داشت که اگر فلسفه و چرایی زیارت درک شود، زیارت از راه دور نیز جایگاه مهمی خواهد داشت.

وی گفت: اگر در زیارت از راه دور نگاه تعلیم و تربیتی نیز ایجاد شود مطمئنا فرد مومن می‌تواند شرایط ایده‌آل را در خود ایجاد کند. همچنین امیدوارم تمام مومنین تحت تعلیم و تربیت انسان معصوم قرار گیرند چرا که همه چیز در همین امر گنجانده شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.