صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشهد روی خط سانحه‌های پروازی

  • کد خبر: ۱۱۵۱۱۸
  • ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
همین چند روز پیش بود که آخرین خبر در ناوگان هوایی کشور مربوط به ترکیدگی لاستیک هواپیمای مشهد-مسقط در رسانه‌ها منتشر شد.

مهدی بی‌باک|شهرآرانیوز، همین چند روز پیش بود که آخرین خبر در ناوگان هوایی کشور مربوط به ترکیدگی لاستیک هواپیمای مشهد-مسقط در رسانه‌ها منتشر شد. پیش از این نیز حادثه‌ای دیگر در صنعت هوایی کشور مربوط به ترکیدگی لاستیک پرواز مشهد-یزد در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد بود.
شش نقص فنی در پرواز‌ها و هواپیما‌های مسافربری و دو سقوط جنگده نظامی در اصفهان مهم‌ترین اخبار و حوادثی بود که در دوسه هفته گذشته در کشور رخ داد.
این حوادث همگی گواه یک مطلب است و آن فرسودگی تجهیزات و وضعیت وخیم صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است که متأسفانه با این وضعیت باید منتظر اتفاق‌های ناگواری بود. بنابراین، پیش از تکرار این حوادث، مسئولان و مدیران صنعت هوایی کشور باید به فکر نوسازی آن باشند.

نقص فنی های خطرناک در ناوگان هواپیمایی کشور

در سانحه‌های پروازی که در روز‌ها و هفته‌های گذشته در کشور رخ داد، مشهد یک طرف ماجرا بود. پرواز‌هایی که مقصد یا مبدأشان مشهد بوده است؛ پرواز مشهد-یزد، مشهد-مسقط و جده-مشهد.
پرواز مشهد-مسقط ۷ تیر ۱۴۰۱ با هفتاد مسافر دچار حادثه شد. مسئولان علت این حادثه را ترکیدگی لاستیک اعلام کردند.
پرواز مشهد-یزد ۱ تیر ۱۴۰۱ با ۹۶ مسافر دچار حادثه شد. علت این حادثه هم نقص فنی و ترکیدگی لاستیک اعلام شد.
پرواز تهران-جیرفت ۲ تیر ۱۴۰۱ دچار حادثه شد. این پرواز در مسیر جیرفت بود که به‌دلیل نقص فنی به تهران بازگشت.
پرواز جده-مشهد ۳۱ خرداد بدون مسافر دچار حادثه شد. این پرواز در فرودگاه بوشهر به زمین نشست.
پرواز قشم-تهران ۲۷ خرداد با ۱۶۴ مسافر در نزدیکی‌های سیرجان دچار حادثه شد و سپس به فرودگاه مبدأ بازگشت و در قشم به زمین نشست.
این‌ها مواردی بود که در چند هفته گذشته اعلام شد و در نهایت اتفاق خاصی برای مسافران این پرواز‌ها رخ نداد و به‌سلامت سفرشان انجام شد.

گرمای هوا و تأثیر بر مسائل فنی هواپیما

سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به حوادث اخیر اعلام کرده است: تأثیر اقلیم بر حوادث هوایی را هم نباید نادیده گرفت. این سازمان در این باره گفته است: در فصل گرم سال برخی پارامتر‌های فنی سامانه‌های هواپیما محدودتر می‌شود و در این میان هوای گرم نیز تا اندازه‌ای باعث افزایش اشکالات جزئی می‌شود. در هر صورت، تمام این رویداد‌ها در اصل حاصل اقدامات مراقبتی ایمنی است. به‌عنوان مثال ممکن است دمای موتور یک هواپیما از اندازه مشخصی بیشتر شود و خلبان در اقدامی پیشگیرانه، برای کاهش توان موتور و بازگشت به مبدأ اقدام کند.
آنچه در رسانه‌ها آشکار می‌شود، تعداد رویدادهاست، ولی آنچه می‌تواند اطلاعات درستی درباره وضعیت و تغییر آن ارائه کند، نرخ رویدادهاست؛ یعنی به‌ازای هر چند عملیات، چند رویداد رخ می‌دهد. هم‌اکنون با کاهش محدودیت‌های کرونایی و فعال‌شدن برخی کسب‌وکار‌هایی که با افت مواجه بودند و همچنین بازگشت مدل تعاملات حضوری به‌جای تعاملات مجازی، شاهد افزایش میزان فعالیت‌ها هستیم. از سوی دیگر، بعد از پایان ماه مبارک رمضان و آغاز فصل تابستان و فصل سفر، مسافرت با بخش حمل‌ونقل هوایی با افزایش روبه‌رو شده است و بخش عمده‌ای از آمار ملموس رویداد‌ها ناشی از افزایش عملیات پروازی بوده است و این موضوع حتما به معنی افزایش نرخ رویداد‌ها نیست.‌

نمی‌توانیم بسیاری از قطعات هواپیما را تأمین کنیم

همچنین در خبرآنلاین آمده که عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته است: ما نمی‌توانیم بسیاری از قطعات هواپیما را تأمین کنیم و دلیل این اتفاق هم تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود است. البته سوءمدیریت نیز تأثیرگذار است.
رحمت‌ا... فیروزی‌پور، یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس، معتقد است: بسیاری از هواپیما‌ها هم به‌دلیل نداشتن قطعه و موتور زمین‌گیر شده‌اند و همان‌هایی هم که مشغول فعالیت‌اند، بعد از مدتی دچار نقص فنی می‌شوند که به قطعه نیاز دارند. این شرایط معلول آن است که ما در کشور خیلی به صنعت هوایی توجه نکرده‌ایم. این مهم باعث شده است مشکلات نقص فنی و تأخیر‌ها به وجود بیاید. او می‌گوید: قطعا تحریم در این شرایط نقش دارد، اما بخشی از آن به داخل برمی‌گردد، زیرا شبکه حمل‌ونقل هوایی جزو اولویت دولت‌ها نبوده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.