به گزارش شهرآرانیوز، این شکایت جدید توسط والدین دو قربانی ۸ و ۹ ساله این چالش تنظیم شده است. آنها ادعا میکنند که چالش خطرناک blackout challenge در تیک تاک باعث مرگ فرزندانشان شده است. (در چالش Blackout، کاربران گلوی خود را فشار میدهند تا از هوش بروند و سپس تجربه آن را با دیگران به اشتراک میگذارند.)
حال این شکایت به جای سرزنش سازندگان ویدیوهای مضر یا تیک تاک به دلیل انتشار ویدیوها، از این رسانه اجتماعی به دلیل الگوریتم خاصش که بچهها را به سمت چنین ویدیوهایی هدایت میکند، خسارت میخواهد.
در بیانیهای، تیم حقوقی والدین در مرکز حقوقی قربانیان رسانههای اجتماعی (SMVLC) این شکایت طولانی را خلاصه کرد:
در این شکایت ادعاشده که تیک تاک از «اعتیادآور» بودن محصول خود اطلاع دارد و این دسته محتوای خطرناک را در دسترس کودکان قرار میدهد. همچنین، اقدام قابلتوجهی نیز برای فراهمسازی سیستم کنترل یا هشدار والدین فراهم نکرده است.
واکنش تیک تاک
سخنگوی تیکتاک بدون هیچ اظهار نظری درباره این شکایت، به بیانیه این شرکت در ماه دسامبر اشاره کرد. آن بیانیه هم به دنبال مرگ یک دختر ۱۰ ساله در اثر تلاش برای اجرای چالش Blackout، منتشر شد. در این بیانیه آمده است:
این چالش نگرانکننده مدتها قبلتر از پلتفرم ما وجود داشته و هرگز یکی از ترندهای تیکتاک نبوده است. ما از تعهد خود مبنی بر حفظ ایمنی کاربران آگاه هستیم و در صورت مواجهه با محتوای خطرناک آنها را بلافاصله حذف میکنیم.
اما دادخواست اخیر داستان متفاوتی را روایت میکند. این دادخواست به این نکته اشاره میکند که ویدیوهای مربوط به «Blackout Challenge» در حال حاضر در تیکتاک یافت نمیشود. این ثابت میکند که تیکتاک میتوانست پس از آگاهی از اولین مرگ آنها را حذف کند. درعوض، شرکت تصمیم گرفت هیچ اقدامی را برای محدود کردن مواجهه کودکان با این چالش انجام ندهد.
متیو پی برگمن، وکیل SMVLC، که بخشی از تیم حقوقی والدین است، گفت: تیکتاک باید به خاطر ارسال محتوای مرگبار به این دو دختر جوان پاسخگو باشد. این برنامه میلیاردها دلار سرمایهگذاری کرده است تا عمداً محتوای خطرناکی را تولید کند که ممکن است منجر به مرگ کاربرانش شود.
تیک تاک میتوانست متفاوت عمل کند!
والدین شاکی میگویند وقتی بچهها ویدیوهایی از خودشان در این برنامه منتشر میکنند، واضح است که برای عضویت در تیک تاک خیلی کمسن هستند. این دادخواست ادعا میکند که این پلتفرم آگاه است که صدها هزار کودک ۶ ساله در حال حاضر از آن استفاده میکنند، اما هیچ تلاشی برای فسخ حسابهای کاربران زیر ۱۲ سال انجام نمیدهد. زیرا این امر باعث کاهش درآمد تبلیغاتی شرکت میشود.
این شکایت میگوید: تیک تاک قابلیت این را دارد که سن، عادات و سایر اطلاعات شخصی هر کاربر را صرف نظر از اینکه او در زمان راهاندازی حساب چه اطلاعاتی ارائه میکند، به طور نسبی تعیین کند. به عبارت دیگر، این برنامه میداند کاربری که ادعا میکند ۲۱ ساله است، در واقع ۱۲ سال سن دارد.
با این حال، دورنگهداشتن کودکان زیر ۱۳ سال از تیکتاک تنها گزینه نیست. در این دادخواست ادعاشده که پس از اولین گزارش در ژانویه ۲۰۲۱ از مرگ یک کودک پس از تلاش برای اجرای جالش “Blackout”، اقدامات زیادی وجود داشت که تیک تاک میتوانست برای نجات جان دیگر کودکان انجام دهد.
برخی از این مراحل شامل افزودن فرآیندی برای تأیید سن و هویت در هنگام ثبتنام است تا تیک تاک بتواند والدین را مطلع کند. همچنین، تیک تاک میتواند با محدودکردن مدت زمان یا تعداد دفعات ورود آنها به برنامه یا حتی تعلیق سرویس در شب، از اعتیاد کودکان به این پلتفرم جلوگیری کند.
بهجای بررسی هر یک از این گزینهها، شکایت مدعی است که تیک تاک علیرغم اینکه میدانست «چالش مرگبار Blackout» در حال گسترش است و الگوریتم آن نیز چالش را به کودکان، از جمله کسانی که فوت کردهاند، ارائه میکند، کاری انجام نداده است. در واقع، این برنامه اساساً برعکس عمل کرد و این چالش را برای کودکان کمسن مناسب تشخیص داد.
فراتر از چالش «Blackout»
این دادخواست میگوید که مشکل بزرگتر از حذف ویدیوهای چالش Blackout از تیک تاک است. علیرغم بازاریابی این اپلیکیشن به عنوان پلتفرمی ایمن و سرگرمکننده برای همه سنین، تیکتاک بسیاری از ویدیوهای خطرناک را برای کاربران جوان تبلیغ میکند. به همین دلیل است که این شکایت طراحی محصول تیکتاک را به چالش میکشد. علاوه بر چالش Blackout، در این دادخواست به بیش از ۲۰ چالش دیگر که برای کودکان خطرناک است، اشاره شده است.