صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

راستگو| باز هم یکی دیگر از سریال ‎‎های صداوسیما حاشیه ساز شد. معترضان به سریال «وارش» معتقدند محتوای این سریال توهینی است به مردم و فرهنگ گیلانی‌ها و اصلا و ابدا با مستندات تاریخی تطابق ندارد. آن‌ها با هشتگ‌های «توهین به گیلانی‌ها را متوقف کنید»، «توهین به گیلانیان ممنوع» و «توقف سریال وارش» خواستار توقف پخش این سریال شدند. گیلانی‌ها اعتراضات خود را به فضای مجازی محدود نکردند و مردم این استان در اعتراض به سریال «وارش» و آنچه اهانت به خود خواندند، مقابل صداوسیمای مرکز گیلان تجمع کردند و شعار‌هایی علیه این سریال دادند. کار تا آنجا پیش رفت که بهنام تشکر با انتشار ویدئویی از مردم گیلان عذرخواهی کرد و از آن‌ها خواست کمی صبور باشند. بهنام تشکر به مردم گیلان نوید داد در ادامه سریال شاهد شخصیت‌های گیلکی‌ای باشیم که مثبت اند و گرایش‌های قهرمانانه دارند.

نمایندگان علیه «وارش»
در این میان، بسیاری از مسئولان گیلانی نیز به منتقدان این سریال پیوستند. در تازه‌ترین اظهارنظر، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی، سریال «وارش» را سراسر توهین به مردم گیلان و خطه شمال کشور دانست و خواستار توقف پخش این سریال شد. او در تذکر شفاهی جلسه علنی دیروز مجلس گفت: «اخیرا سریالی تحت عنوان «وارش» از صداوسیما پخش می‌شود که در آن، مرتبا به مردم گیلان و خطه شمال توهین می‌کنند.»
ذبیح نیک فر، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، هم در واکنش به ادامه پخش این سریال به خبرنگاران گفت: «اینکه یک سریال با محتوایی ضعیف به خود اجازه می‌دهد این گونه به گیلانی‌ها بی احترامی کند در این برهه از وضعیت کشور عجیب است! به نمایندگی از مردم گیلان، ادامه پخش این سریال تفرقه افکنانه را ادامه توهین به مردم فرهیخته گیلان می‌دانم و از رئیس رسانه ملی توقف پخش آن را خواستارم.» پیش از این ۲ نماینده، استاندار گیلان هم به این سریال این گونه واکنش نشان داده بود: «هرچند صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران سریال‌های فاخر زیادی می‌سازد، تولید و پخش این سریال موجب شده است گیلانیان آزرده خاطر شوند.»

سریال‌هایی پر از حاشیه
پیش از این نیز بار‌ها بوده اند سریال‌هایی که با اعتراض‌هایی از جانب برخی از مشاغل یا برخی از شهروندان مواجه شوند. کانون وکلا به سریال «او یک فرشته بود» اعتراض کرد که چرا شیطان در جسم یک وکیل ظاهر شده است. «باغ مظفر» صدای پرستار‌ها را درآورد سریال «مرد هزارچهره» برای کارمندان بخش بایگانی اداره ثبت احوال شهرستان فسا چندان جالب نبود تا جایی که حتی اعلام شکایت کردند و درخواست غرامت دومیلیون تومانی دادند. «چارخونه» دل افغانستانی‌های مقیم ایران را به درد آورد. آن‌ها معتقد بودند در این سریال نام ها، گویش‌ها و رفتار‌هایی نشان داده شده است که جز تحقیر و توهین به افغانستانی‌های مهاجر نیست. در این فهرست، نام کلی سریال وجود دارد، از «پژمان» گرفته تا «در حاشیه» و «بچه‌های نسبتا بد» و ....
کارشناسان چه می‌گویند؟
در این باره برخی از کارشناسان همچون انوش نصرماسوله، هنرپیشه و پیش کسوت عرصه سینما و تئاتر کشور، بر این عقیده هستند که درخصوص این سریال قضاوت زودهنگام شده است. وی گفته است: «وقتی قصد خواندن یک کتاب دوهزارصفحه‌ای را داریم، با خواندن ۵ صفحه اول نمی‌توان همه محتوای کتاب را قضاوت کرد.» از طرف دیگر، برخی‌ها بر این اعتقادند که صداوسیما به قومیت گرایی بی توجه است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این زمینه گفته است: «همه ما یک ملیت هستیم؛ لذا در به کار بردن مسائل قومیتی که ریشه در هویت ملی ما دارد نباید تقابلی برخورد کرد. بر این اعتقادم در بافت سریال «وارش» از ابتدا نشانی از بی توجهی به قومیت گرایی شکل گرفت.»
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.