صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان تنها بحث مالی و هزینه‌ای نیست گفت: اساس لایحه شان و منزلت معلم است.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در افتتاحیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور بوده که متولی تعلیم و تربیت سرمایه‌های کشور است. آیندۀ جامعه به‌دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد و هر گونه توسعه در کشور در گروی توسعه این نهاد است.

وی افزود: تعلیم و یاد دادن و یاد گرفتن، سخن در تربیت است؛ تعریف تربیت شاید این باشد که تربیت یعنی احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی، امروز معلمان ما در جایگاه تربیت قرار دارند و آموزش و پرورش سازوکاری است که امر تعلیم و تربیت را هدایت، نظارت و حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل تعلیم و تربیت به‌عهده معلمان است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت حق نوجوانان و جوانان است و والدین و دولت باید این حق را ادا کنند؛ ادای این حق و انجام این وظیفه بزرگ برای این است تا بتواند جامعه را به یک جامعۀ با ویژگی‌های در طراز برساند، که به‌عهده آموزش و پرورش است. جایگاه تعلیم و تربیت باید به‌عنوان جایگاه ممتاز شناخته شود؛ هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای ارتقای نسل است و هزینه تلقی نمی‌شود؛ تا نوجوان و جوان ما بتواند رشد و تعالی داشته باشد و این رشد، جامعه را رشد می‌دهد.

رئیسی از مدیران آموزش و پرورش خواست پیشنهاد‌های خود را برای پیشرفت این نهاد و بهبود تعلیم و تربیت، به دولت ارائه کنند.

وی در ادامه گفت: آیا دوگانه دولتی‌سازی و خصوصی‌سازی درست است؟ رویکرد سومی هم هست و آن رویکرد مردمی‌سازی در آموزش و پرورش است. یک جلوۀ مردمی‌سازی این است کار در این عرصه با میدان‌دادن به مردم انجام بشود و جلوه دیگر این است که گروه‌های جهادی در سراسر کشور که منشأ خیرات و برکات هستند، میدان پیدا کنند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: والدین فقط نباید برای کمک به مدرسه، در صحنه حضور یابند و یکی از تجربه‌های دوران کرونا، ورود والدین به عرصه آموزش و پرورش است و نقش دادن به والدین باید بیش از آنچه امروز انجام می‌گیرد، باشد.

رئیسی با تصریح به اینکه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گروی نگاه تحولی مدیران این نهاد است، خاطرنشان کرد: نگاه تحولی به فرآیند‌ها مهم است و با نگاه نقادانه منصفانه ببینیم که آیا می‌شود راه را کوتاه‌تر کرد و بهتر به اهداف دست یافت. ۴۳ سال تجربه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و ما نباید میدان را برای آزمون و خطا آماده ببینیم، باید تصمیمات مبتنی بر نظرات کارشناسی قطعی باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید با ارتباط با دیگر نهاد‌ها و بخش‌های آموزشی، از ظرفیت عظیم خود استفاده کند.

رئیس‌جمهور گفت: افزایش بهره‌وری یک ضرورت در کشور است؛ آیا به‌میزانی که امکانات جذب شده است، به همین مقدار بهره‌وری هم وجود دارد؟ نهاد و سازمان آموزش و پرورش نیازمند یک تحول است تا برای اجرای سند تحول بنیادین آماده باشد.

رئیسی تصریح کرد: بُعد مالی لایحه رتبه‌بندی معلمان ممکن است بیشتر به‌نظر برسد و این بُعد مقدمه است و اصل ماجرا، روحیه و توانایی معلمان در تعلیم و تربیت است و معلم روحیه یاددادن و انسان‌سازی دارد. بنده از پیش از انتخابات گفته بودم که رتبه‌بندی دنبال می‌شود و دنبال شد و قبل از اینکه به یک‌سالگی دولت برسیم، این وعده انتخاباتی و کاری که باید قبل‌تر‌ها انجام می‌شد، انجام گرفت و به‌نحوی هم می‌توان گفت که ما مشغول رفع عقب‌ماندگی‌ها هستیم.

وی با اذعان به اینکه "بله، ما در عدالت آموزشی عقب‌ماندگی داریم"، اضافه کرد: این موضوع فقط در عرصه کلاس‌ها و عدالت جنسیتی نیست و بلکه حتی در نحوه برنامه‌ریزی ساعات آموزشی هم هست؛ همه این‌ها عدالت است و باید عادلانه رفتار شود.

رئیس‌جمهور گفت: بنده در دولت تأکید کرده‌ام باید عدالت مردمی شود و در همه سطوح وجود داشته باشد؛ باید عدالت به کام مردم شیرین بیاید و مردم احساس کنند که عدالت اجرا می‌شود. دست‌یابی به جامعۀ عدالت‌خواه و پرچمی که امام و رهبری برافراشتند، از مدرسه و آموزش و پرورش شروع می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر اجزای آموزش و پرورش تأکید و دقت دارند، شاید ایشان به‌قدری که نسبت به تعلیم و تربیت دغدغه دارند، به کمتر موضوعی در کشور این میزان دغدغه داشته باشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.