طرح اصلاح نظام پاسخگویی و پایش عملکرد شهرداری مشهد از پایان سال ۹۶ و با هدف استانداردسازی عملکرد مناطق مختلف شهرداری در پروندههای شهرسازی آغاز شد. با اجرای این طرح، مناطق مختلف شهرداری موظـــف شــدند درخـــواستهای مختلف شهروندان را در بازههای زمانی مشخص پاسخ دهند. از ابتدای امسال، سامانهای الکترونیکی بهمنظور سنجش عملکرد مناطق مختلف در این طرح راهاندازی شد.
به کمک این سامانه، اطلاعات پروندههای حوزه شهرسازی که در مناطق دوازدهگانه شهرداری مشهد درحال اجراست، بهصورت لحظهای و آنلاین برای مدیران شهری قابل مشاهده است و بهسادگی مشخص میشود که در هر منطقه شهرداری چه تعداد درخواست ازطرف شهروندان وجود دارد و آیا روند رسیدگی به این درخواستها بهصورت استاندارد و طبق زمان تعیینشده انجام میشود یا خیر. برای ایجاد شفافیت بیشتر در این زمینه، در سلسلهمطالبی به نام «پایش»، عملکرد مناطق مختلف شهرداری در این زمینه را بررسی خواهیم کرد. در شمارههای قبلی پایش، عملکرد منطقههای مختلف را از ابتدای امسال تا ۱۹ آبان بررسی کردیم. در این شماره، وضعیت عملکردی هر منطقه را از تاریخ ۱۹ آبان تا ۱۹آذر بررسی خواهیم کرد. این نمودار در ۲گروه «پروانهها» و «گواهیها» تدوین شده است. گروه پروانهها شامل پروانه توسعه بنا یا تغییر بهرهبرداری، پروانه ساختمانی، پروانه دیوارکشی، و پروانه شروع عملیات ساختمانی است. در گروه گواهیها هم پروندههای گواهی پایانکار بهرهبرداری، گواهی عدمخلاف، گواهی مفاصا حساب، گواهی انتقال و گواهی پایانکار تفکیکی آپارتمان بررسی شدهاند.