صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

به گفته‌ نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد، دادگاهی در نیویورک پرداخت غرامت از سرمایه‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا به قربانیان ۱۱ سپتامبر را رد کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد امروز (شنبه، ۵ سنبله) در رشته توئیتی نوشت: «محکمه نیویورک امروز درخواست پرداخت غرامت از سرمایه‌های منجمد شده‌ بانک مرکزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان رویداد ۱۱ سپتامبر را رد کرد.»

او در ادامه افزده است: «امید است سرمایه‌های منجمد شده افغانستان به زودترین فرصت آزاد شده و از آن براساس یک سیستم شفاف و نظارتی، به توسعه و کمک به مردم نیازمند افغانستان استفاده شود.»

قربانیان حق تصرف دارایی بانک مرکزی افغانستان را ندارند

یک قاضی آمریکایی اعلام کرد که قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر حق ندارند میلیاردها دلار دارایی بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان را تصرف کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سارا نِتبِرن، قاضی دادگاهی در منهتن گفت، بانک مرکزی افغانستان مصونیت قضایی دارد و تصرف دارایی‌های آن عملا به معنای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان خواهد بود، کاری که تنها در حوزه اختیارات رئیس‌جمهوری آمریکاست.

نتبرن نوشت: قربانیان طالبان سال‌ها برای عدالت، پاسخگویی و غرامت جنگیده‌اند، این حق آن‌هاست. اما قانون، محدودیت‌هایی را بر سر غرامت‌هایی که دادگاه می‌توانند به آن‌ها اختصاص دهد، وضع کرده است. این محدودیت‌ها بانک مرکزی افغانستان را ورای اختیارات دادگاه قرار می‌دهد.

سارا نتبرن این اظهارات در قالب یک پیشنهاد مطرح کرده است. این پیشنهاد توسط جورج دانیلز، قاضی منطقه‌ای منهتن که همچنین بر این قانون‌گذاری نظارت دارد بررسی خواهد شد. دانیلز می‌تواند پیشنهاد نتبرن را قبول یا رد کند.

براساس بیانیه کاخ سفید جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، در دی ماه سال گذشته با صدور حکمی سه‌ونیم میلیارد دلار از دارایی‌های منجمد شده افغانستان را برای کمک‌رسانی به مردم این کشور و باقی آن را به خانواده‌های قربانیان رویداد ۱۱ سپتامبر اختصاص داده بود.

منبع: صدای افغان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.