فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ بعد از اتمام قصه پرغصه صفهای عریض وطویل دریافت یا تمدید گذرنامه یا الصاق مهر تایید به آن، در فاز دوم مراحل سفر به کربلا، زائران در پیچ وخم تهیه بلیت اتوبوس و سفر زمینی به عراق گیر افتاده اند. بیش از ۷۰ درصد زائران مشهدی، مرز مهران را برای ورود به کشور عراق انتخاب میکنند، اما گویا مشکلات رسیدن به کربلا برای زائران مشهدی تمام شدنی نیست و این بار نیز معضل کمبود بلیت اتوبوس و بازارسیاه آن و به راه انداختن سفرهای دربستی اتوبوسی با هزینههایی دو تا سه برابر قیمت متعارف توسط دلالان، زائران عراق را زمین گیر کرده است.
آقای کریمی، یکی از شهروندانی است که راهی عراق است. این شهروند با تماس تلفنی با تحریریه «صدای مردم»، از نرخ هنگفت بلیت اتوبوس برون شهری برای سفر اربعین گلایه میکند و میگوید: آن طور که استعلام گرفته ایم، نرخ بلیت اتوبوس از مشهد تا مرز مهران حدود ۴۰۰ هزارتومان است، اما در این روزها که تقاضای مردم برای سفر اربعین زیاد است، برخی افراد برای بلیت اتوبوس اربعین، بازارسیاه ایجاد کرده اند و به جای ۴۰۰ هزار تومان، مبلغ ۹۰۰ هزار تومان از زائران کربلا دریافت میکنند. آیا نظارتی بر خریدوفروش بلیت هست؟
کریمی با بیان اینکه با کمبود بلیت، شهروندان به اتوبوسهای دربستی روی آورده اند، ادامه میدهد: اتوبوسهای دربستی همان گونه که از نامشان پیداست، برای هر نفر مبلغ نامتعارفی دریافت میکنند. از یک اتوبوس دربستی سفر تا مرز مهران استعلام گرفتم که راننده، هزینه بلیت برای هر نفر را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
فهیم زاده، شهروند دیگری است که با ارسال عکسی از سایت سفر ۷۲۴ برای «صدای مردم» نوشته است: «با شماره پنج رقمی ۳۸۰۸۶ تماس گرفتیم تا از وضعیت موجودی بلیت اتوبوس تا مرز مهران اطلاع پیدا کنیم. تلفن گویای این سامانه، ما را به سمت دو سایت سفر ۷۲۴ و سایت پایانههای مشهد هدایت کرد.»
زمانی که برای دریافت اطلاعات بیشتر با این شهروند تماس میگیریم، او میگوید: زمانی که وارد این دو سامانه شدیم تا از مبدأ مشهد به مقصد مرز مهران بلیت تهیه کنیم، برای هر تاریخی که استعلام گرفتیم، سایت مدنظر پاسخ داد که «متاسفانه بلیت اتوبوس مشهد به پایانه مرزی مهران در تاریخ فوق وجود ندارد. برای خرید بلیت اتوبوس و مشاهده قیمت، ساعات حرکت و اتوبوسهای مسیر مشهد-پایانه مرزی مهران، لطفا روزهای دیگر را بررسی کنید.»
این شهروند بیان میکند: تا آخرین روز مهرماه هر تاریخی را انتخاب کردیم، همین عبارت درج میشد. واقعا دردناک است؛ با کلی زحمت گذرنامه گرفتیم، اما الان برای تهیه بلیت درمانده شده ایم.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان رضوی با بیان اینکه سفرها از ۱۵ شهریور شدت بیشتری میگیرد، میگوید: طبق برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، از تاریخ ۱۰ شهریور همه سرویسهای دربستی به مقصد مهران و مبادی مرزی ممنوع شده است.
رضا صحراگرد میافزاید: براساس شیوه نامه جدید حمل و نقل جادهای خریدوفروش بلیت در پایانههای مسافربری و شرکتهای مجاز خریدوفروش، باید برای هر نفر بلیت تک نفره تهیه شود که در نرخ مصوب، ۷۵ درصد به قیمت قبلی اضافه خواهد شد و این شیوه نامه از تاریخ ۱۵ شهریور تا ۳۰ همین ماه اجرا خواهد شد و زائران میتوانند از طریق دفاتر شرکتهای مسافربری، بلیت تهیه کنند.
او با بیان اینکه بعد از اربعین، مناسبت بیست وهشتم صفر و شهادت امام رضا (ع) را در پیش داریم که بی شک حجم زائران در این ایام بیشتر خواهد شد، ادامه میدهد: بی تردید دستگاههای نظارتی، گشتهای بازرسی بیشتری را به کار خواهند گرفت.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان رضوی با بیان اینکه از نیمه شهریور، ۸هزار اتوبوس بین جادهای را برای زائران اربعین اختصاص داده ایم، میافزاید: با این افزایش سرویس حمل ونقل برون شهری، هر زائری که قصد زیارت اربعین و سفر به شهرهای مرزی را دارد، میتواند بدون واسطه به خرید بلیت اتوبوس اقدام کند تا از طریق پایانهها اعزام شود.
صحراگرد اظهار میکند: سفرهای ارزان قیمت نیز در دستورکار قرار گرفته است، بنابراین حق کمیسیونها را تا حد امکان کاهش دادیم تا با وجود اینکه ناوگان ورودی به چرخه حمل ونقل نداشته ایم و قیمت قطعات خودروهای سنگین زیاد است، نرخهای متعارفی داشته باشیم.
او میافزاید: درعین حال دو کمیسیون بررسی تخلف رانندگان و تخلف شرکتهای حمل ونقل برای رسیدگی به شکایتهای مردمی وجود دارد. اگر شهروندی تخلفی را مشاهده کرد، با ارتباط با سامانه ۲۰۰۰۱۴۱ کشوری و ۱۴۱ استانی موضوع را گزارش دهد تا در اسرع وقت پیگیری شود.
در ادامه پیگیری این موضوع، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با بیان اینکه اولویت نظارت با دستگاههای متولی مانند اصناف و راهداری و حمل ونقل جادهای است، میگوید: به شهروندانی که بلیت اتوبوس اربعین را خریده اند، اما از دریافت وجه شکایت دارند، باید گفت چنانچه دفاتر پایانههای مسافربری مبلغی بیشتر از نرخ مصوب گرفته باشند، پس از ثبت شکایت شهروند، موضوع را از طریق اداره حمل ونقل جادهای یا سازمان صمت رسیدگی خواهیم کرد و با شرکت متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
سیدمرتضی مدنی میگوید: چنانچه ادعای شهروند ثابت شود، پول به شاکی برگشت داده خواهد شد. برای متخلف نیز جریمه نقدی لحاظ میشود. او تاکید میکند: باتوجه به شرایط موجود، دستگاههای متولی نظارت مانند اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای و سازمان صمت باید نظارتها را بیشتر کنند. در پایانههای مسافری نیز باید تیم بازرسی مستقر شود. ما هم اعلام آمادگی میکنیم تا به گزارشها و شکایتهای مردمی در اسرع وقت رسیدگی کنیم.
عکس ارسالی از شهروند