به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی در خطبههای نمازجمعه مشهدمقدس که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: سالگرد هفته دفاع مقدس فرارسیده است و در این ایام در سالگرد آن مجاهدتها هستیم. خاطره تاریخی دفاع مقدس دو خاصیت دارد؛ یکی خاصیت دشمنشناسی و یکی خاصیت مردمشناسی.
نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی افزود: در ویژگی اول، حقیقت این است که در طول جنگ تحمیلی، همه دنیا در برابر ملت ایران ایستادند و به عناوین مختلف مصمم شدند که انقلاب مردم ایران را درهم بکوبند و کشور را میان خود تقسیم کنند و همچنان علیرغم گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی نیز هنوز دشمنان بهدنبال تحقق همان هدف هستند و به کمتر از تجزیه کشور و ساقطکردن نظام دینی راضی نمیشوند. خاصیت دوم دفاع مقدس هم ناظر بر مردمشناسی است و بر مبنای آن، نمود آشکار اراده انقلابی مردم و ایمان آنان به منصه ظهور رسید و همه شاهد بودند که این مردم در نقطه کمال همبستگی و انسجام فکری، در برابر اتحادی از کشورهای مستکبر ایستادند و خواسته خود را به کرسی نشاندند.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هدف والای مردم ایران در دفاع مقدس این بود که دین زهرا (س) و حسین (ع) پایدار بماند، خاطرنشان کرد: در عملیات فتح المبین، کارشناس نظامی آمریکا گفته بود که ایرانیها با گوشت انسان در برابر تانکها ایستادند. این ایثارگری نقطه اوج فرهنگ مقاومت در میان ملت ایران است که در هر عرصه با ابتکارات و فرماندهیهای بینظیر همراه شده و ختم به توفیق و فتح و ظفر شد.
آیتالله علمالهدی ادامه داد: مردم ما، هنوز همان ملت هستند و اگرچه نسلهای جدید آمدهاند، اما همان ایثارگریهایی که آن زمان، جهانیان را خیره میکرد، تا به امروز ادامه داشته است. آن زمان همه از رفاه، مادیات، مقام و ثروت گریزان بودند و آحاد ملت ایثارگر ما به دنبال این بودند که دین زهرا (س) و حسین (ع) پایدار بماند.
امامجمعه مشهدمقدس در تشریح دو زمینه تحقق حاکمیت دینی گفت: حاکمیت دین دو عرصه دارد؛ در عرصه نخست این است که مردم به مرحلهای برسند که از نظر ایدئولوژیک و فکری به مبانی دین باور پیدا کنند و در عرصه دوم، دین باید به مرحله حکمرانی عملی در جامعه برسد؛ به این معنا که حلال و حرام خدا در مرحله عملی زمینه بروز و ظهور پیدا کند تا هویت دینی و اسلامی ما به این وسیله محقق شود. اگر قرار باشد که حلال و حرام خدا در کشور زیر پا گذاشته شود و منکرات شرعی مباح و آزاد باشد، دیگر حاکمیت وجهه دینی نخواهد داشت. دین با تقیدات فردی زمینه تحقق اجتماعی پیدا نمیکند و نمیتوان ادعا کرد که کشور ما یک کشور اسلامی و نظام ما دینی است، اما نشانهای از دینداری در عمل ما یافت نمیشود.
آیتالله علمالهدی حجاب را نشانه و پرچم حکمرانی دینی خواند و تصریح کرد: در جامعه لاابالی که زنان در آن بیعفت و بیحجاب باشند، پرچم دینستیزی به اهتزاز درآمده و دشمنان ما هم امروزه در مهمترین راهبرد خود به دنبال براندازی حجاب در جامعه اسلامی ما هستند؛ همانطور که رضاخان هم که ملغمهای از استبداد و دینستیزی بود، در نخستین مرحله به سراغ کشف حجاب اجباری رفت تا پرچم اسلام را در ایران ساقط کند که خوشبختانه موفق نشد. عناصر و جریانی در کشور میخواهند در کشور بیحجابی را گسترش دهند که اینها دشمن دین هستند و برداشتن حجاب همان خط دینستیزی است.
امامجمعه مشهدمقدس تأکید کرد: مسئله حجاب از نخستین روز پیروزی انقلاب تا به امروز یک مسئله و چالش فرهنگی بوده و در این سالها، دولتهایی بر سر کار آمدهاند که اگر نگوییم در این حوزه مقصر بودهاند، اما حقیقت این است که در این باره غفلت کردهاند. در سال ۱۳۸۵ حجاب بهعنوان یک قانون به تصویب رسیده و ۲۰ دستگاه برای تحقق کامل آن در جامعه مأموریت پیدا کردند، اما تاکنون بیش از ۱۷ سال از آن زمان گذشته و هیچکدام از این نهادها به وظایف خود عمل نمیکنند. در این میان، نیروی انتظامی که حافظ امنیت و به تعبیر مقام معظم رهبری محور اقتدار نظام است، تنها یک نهاد از این ۲۰ دستگاه است که فقط به وظیفه سلبی خود عمل میکند، اما به خاطر کمکاری سایرین، متحمل هزینههای سنگین شده است.
نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی به تبیین دو آفت بیحجابی پرداخت و اظهار کرد: بیحجابی در نخستین آفت خود تسهیلکننده سلطه دشمن بر ملت ایران است؛ همانطور که در دوران رضاخان قلدر هم همینگونه شد. آفت دوم بیحجابی هم بروز ناهنجاری اجتماعی است و به خاطر بیحجابی زنان است که انحرافات اخلاقی در جامعه تشدید میشود و نسل جوان به این دلیل که خصوصیت دوره جوانی غرق در تمایلات جنسی است، با دیدن موی پریشان و بدحجابی زنان به انحراف کشیده میشود.
امامجمعه مشهدمقدس افزود: در شرایط کنونی که ایران اسلامی پس از سالها موفق شده تا با عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای، تا حد زیادی نسبت به تحریمهای غربی مصونیت پیدا کند و در ایامی که رئیسجمهور کشورمان با کمال قدرت و جرئت در برابر همه دنیا ایستاده و مؤثرترین تلاشها را در جهت صدور انقلاب به مرحله اجرا رسانده است، در این شرایط برای اینکه این واقعیتها از چشمها پنهان بماند و کام شیرین مردم ما تلخ شود، دشمن مسئله بیحجابی را سر دست گرفته و با تهییج یک عده جوان ناپخته، نظام اسلامی و مردم را درگیر چالش و آسیب کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت تقید و تعهد به مقوله حجاب خاطرنشان کرد: در مسئله حجاب، نه از نظر فقهی و نه از نظر قضایی نقطه مبهمی وجود ندارد تا جایی که اگرچه قران کریم در همه مسائل بهطور کلی به مسائل اشاره دارد و مثلاً به تأکید بر «اَقیمُوا الصَّلاه» و اقامه نماز تأکید میکند، اما مسئله حجاب بهقدری اهمیت دارد که قرآن کریم بهطور دقیق، حدود و ضرورت حجاب را بیان کرده است. معلوم نیست چرا عدهای بهدنبال جمع آوری گشت ارشاد در کشور هستند.
امامجمعه مشهدمقدس ادامه داد: این چه منطقی است عدهای که متأسفانه ادعای نخبگی هم دارند، بیایند بگویند گشت ارشاد چنین و چنان، نظریه بدهند که این را جمع کنید، چه کار کنند؟ افسرها بیایند در خیابان جلوی زن بیحجاب را بگیرند؟ یکی از فرماندهان نظامی پیش من آمد و گفت بنده به یک آقای افسر وظیفه ۲۱ سالهای که ازدواج نکرده و در عنفوان جوانی، در اوج احساسات قرار دارد، چطور میتوانم امر کنم که درباره حجاب امر به معروف و نهی از منکر کند؟ در این شرایط الزام است که خواهران در قالب گشت ارشاد، به زنان بدحجاب تذکر بدهند و امر به معروف و نهی از منکر کنند.
آیتالله علمالهدی گفت: در این شرایط برخی افراد که ادعای نخبگی دارند، به تفصیل درباره جمعآوری گشت ارشاد صحبت میکنند. اینقدر با دشمن همکاری کردن؟ بعد هم باد به غبغب بیندازند که نخبهاند، فهمیدهاند و عقلشان میرسد. این ملت مسلمان است و دو ماه است که بر مصائب زینب کبری (س) بهعنوان پرچمدار حجاب اشک میریزد. روزی یکی از خواهران ما در خیابان از من پرسید که آیا من باید حتماً برای حجاب خود چادر به سر کنم؟ من برای این خواهر توضیح دادم که حفظ حجاب به هر وسیله ضروری است، اما به فرض اگر شرایطی ایجاد شود که زینب کبری (س) در قامت دنیایی وارد کشور ما شود، آیا میتوان تصور کرد که با حجابی بهغیر از چادر باشد؟ اشک بر مصائب کربلا، اشک بر این زینب است.
نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی ابراز کرد: در دانشگاه فردوسی بهعنوان یک مرکز نخبگانی مادر در کشور، خوشبختانه خواهران اندیشمند و فرهیختهای که مزین به حجاب اسلامی هستند، در اکثریت از نظر تعداد به امور علمی و فعالیتهای پژوهشی میپردازند. در مشهدالرضا (ع) امروزه در برخی زمینههای تخصصی پزشکی، فوق تخصص شماره یک کشور یک بانوی فرهیخته است که باحجاب است. در این شرایط، چه کسی میگوید که اکثریت جامعه بیحجاب است؟ چه کسی ادعا میکند که این جامعه خواهان بیحجابی است؟