صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: باید مبنای توسعه فضای سایبری را مبتنی بر تفکر ملی برای کشور داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز، ۲۸ مهرماه، اولین همایش پدافند سایبری خراسان رضوی در مشهد برگزار شد. سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: پرداختن به مباحث سایبری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای همه مدیران دستگاهی است. ما تهدیداتی از سوی استکبار جهانی برای ماهیت انقلاب اسلامی داریم که حکومت و رویکرد تسلط آن‌ها بر جهان را نپذیرفتیم.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: در خیلی از موضوعات و فضای سایبری تابع ریل‌گذاری که آمریکایی در دنیا دارند نیستیم و تلاش می‌کنیم بر اساس توانمندی‌های خودمان ریل‌گذاری‌ها را انجام دهیم و حرکت رو به جلو داشته باشیم. در کنار این هم پیشرفت‌ها و موانع و چالش‌هایی هم پیش رو داشتیم. طبیعتا ما دنبال ریل‌گذاری راهبرد‌های کلان و سیاست‌های ملی در حوزه سایبری هستیم که تبعیت از چارچوب‌ها و ریل‌گذاری‌هایی که دنیا در تسلط خودش دارد، نیست.

به گفته سردار جلالی، آمریکایی‌ها این موضوع را در اسناد ملی خودشان پنهان نمی‌کنند که دنیا را از طریق فضای سایبری می‌توانند هدایت کنند. طبیعتا بخش‌های زیادی از رویکردها، ابزار‌ها و سامانه‌ها بر این اساس شکل گرفته است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: فضای سایبری حاکم بر جهان و ریل‌گذاری‌هایی که در این جهت شکل گرفته عمدتا به سمت تسلط آمریکا بر جهان است که خیلی از این راهبرد‌ها و ریل‌گذاری‌ها با منافع ملی ما هم‌خوانی ندارد.

وی تصریح کرد: تأکید مقام معظم رهبری هم این بوده که فضای سایبری متناسب با اهداف ملی خودمان باشد و اینکه رویکرد استقلال‌طلبانه ما در دنیا حفظ شود که نیازمند یک راهبرد بومی و با اتکا به درون در فضای سایبری است. به‌طوری‌که همه فعالیت‌هایمان باید در این چارچوب تعریف شود.

سردار جلالی اضافه کرد: در فضای بدون مرز سایبری جهانی، ملت‌ها به دنبال قلمرو مشخص‌شده خود در فضای سایبری هستند. حتی کشور‌های اروپایی به این موضوع تأکید دارند که فضای سایبری آمریکایی حاکم بر حاکمیت ملی کشور‌ها است.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، ما باید مبنای توسعه فضای سایبری را مبتنی بر تفکر ملی برای کشور داشته باشیم وگرنه حاکمیتمان بر تمام موضوعات تحت‌تأثیر جدی قرار می‌گیرد. اگر به تجربه چین در امن‌سازی فضای سایبری نگاهی بیندازیم، چین تمام خدمات مورد نیاز مردمش را در یک فضای شبکه اجتماعی شکل داده است و بیش از ۸۰۰ سرویس و خدمت در این شبکه ارائه خدمت می‌شود و مردم چین هر نوع خدمت مورد نیاز را در این فضا به‌دست می‌آورند.

 در این فضا شبکه اینستاگرامی وجود ندارد و اینترنتی وجود ندارد و‌ همه ابزار‌های خاص و مورد نیاز وجود دارد به‌طوری‌که سیستم عامل و‌ حتی موتور جست‌وجوی آن هم چینی است و‌ معتقدند بیش از ۸۵ درصد هنجار‌های ملی در فضای سایبری تعریف و سیاست‌گذاری شده است. این موضوعی است که اروپایی‌ها هم به دنبال آن هستند که از فضای سایبر حاکم آمریکایی فاصله بگیرند.

وی تأکید کرد: ما هم باید خطوط و بنیان‌های اصلی زیرساختی کشور را مبتنی بر زیرساخت‌های ملی تعریف کنیم. در کشور هم این زیرساخت با عنوان شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است. حوادث اخیر در کشور نشان می‌دهد ما هم از این ضعف در فضای سایبری آسیب دیدیم.

به گفته سردار جلالی ما امروز وارث یک وضع موجودی در فضای سایبری هستیم که نتیجه ولنگاری، بی‌ضابطگی و بی‌قانونی در فضای سایبری است که آن را به‌عنوان سرزمین اشغالی فضای سایبری تعریف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امروز زیرساخت‌هایی که شکل می‌گیرد، افکار عمومی را تحت‌تأثیر فضای سایبری قرار داده است. افکار عمومی حیاتی‌ترین دارایی ما است که باید به آن پرداخته شود. ابزار‌هایی که افکار عمومی را شکل می‌دهند، موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود وگرنه شاهد اتفاقات بدی خواهیم بود که افکار عمومی کشور ما در اختیار بیگانگان قرار می‌گیرد که با چالش‌سازی مسائل بسیار کوچک و بزرگ‌نمایی آن تبدیل به یک چالش بزرگ می‌شود و ملت را در مقابل هم قرار می‌دهد. تسلط بر افکار عمومی و زیرساخت‌ها یعنی قدرت و به‌کارگیری مردم یک کشور بر علیه منافع ملی کشور خودش.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.