صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آغاز سرشماری گونه قرقاول در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۳۵۴۳۰
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سرشماری گونه در معرض انقراض قرقاول در مناطق زیست این پرنده در استان به روش خطی آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمد عرفانی در این باره گفت: این سرشماری در ۲ شهرستان سرخس و درگز، که محل اصلی زیست قرقاول بال نقره‌ای، به عنوان گونه بومی و در معرض انقراض استان، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه باقرقره با زیرگونه های مختلف در مناطق شمال تا شمال شرق کشور زیست دارد، ادامه داد: خراسان رضوی میزبان زیرگونه خاص قرقاول بال نقره‌ای است که تخمین زده می‌شود حدود ۴۰۰ قطعه آن در شهرستان های درگز و سرخس وجود داشته باشند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: زیستگاه این گونه در مناطق جنگلی و مرطوب و آشیانه‌اش در کف زمین قرار دارد بنابراین به روش پیمایش خطی سرشماری می‌شود.

وی اضافه کرد: سرشماری با هدف برآورد جمعیت این گونه‌ صورت می گیرد که در قالب آن ضمن برآورد جمعیت قرقاول، وضعیت زاد و ولد، تهدیدات و مسائل موثر بر جمعیت این گونه نیز بررسی می‌شود.

۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حراستی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان است.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکارممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکارممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.