آمنه مستقیمی | شهرآرانیوز؛ وقتی صحبت از فعالیتهای جهادی میشود، بیشتر ما تصور ساخت وساز و تعمیر و بازسازی منازل و مدارس و مساجد در مناطق محروم را در ذهن میآوریم، غافل از اینکه این فعالیتها گسترهای وسیع دارند و از مهمترین جنبههای آن، فعالیتهای فرهنگی و سرمایه گذاری در عرصه پرورش فکر و روح افراد است.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی عباسیان از روحانیانی است که میدان فکر و فرهنگ را برای فعالیتهای جهادی انتخاب کرده و توانسته است در سالهای حضورش در این عرصه اتفاقاتی خوب رقم بزند.
وی دراین باره میگوید: از روز نخست ورود به حوزه علمیه آیت ا... حق شناس، هدفم دریافت مدرک و فعالیت حوزوی محض نبود و مثل بیشتر طلاب بر خودسازی و حرکت در مسیر شهدا و اهل بیت (ع) تأکید میکردم و نگاهم به آیه «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا» بود. به دلیل اینکه بزرگ شده جنوب غرب تهران بودم، با عدهای از دوستان فعالیتهای فرهنگی را در محلات مهرآبادجنوبی و یافت آباد کلید زدیم و کار را با مراسم زیارت عاشورا، دعای ندبه و راه اندازی سیر مطالعاتی خداشناسی و گناه شناسی در محله پیش بردیم. هزینه این فعالیتها را نیز از شهریه طلاب تأمین میکردیم.
این روحانی جهادی با بیان اینکه فکر میکردیم حال که از غافله شهدا بازمانده ایم، باید دِینمان را به آنها ادا کنیم، اظهار میکند: بین سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ در این فضا و فعالیتهای تبلیغی بودم تا اینکه در عیدغدیر سال ۱۳۷۵ به دست دو سید بزرگوار ملبس شدم؛ نخست به دست آیت ا... میرسجادی، از نوادگان سیدابوالحسن اصفهانی، و پس از آن با تعداد معدودی از طلاب مانند پسر شهید اندرزگو به دست رهبر معظم انقلاب.
عباسیان ادامه میدهد: رهبر معظم انقلاب سه توصیه به ما کردند که همانها جرقه همه فعالیتهای فرهنگی را در ذهن من زد. ایشان فرمودند: «این عمامه بر سر شما تابلو دین است. خوب درس بخوانید تا اگر مردم سؤال کردند، دین را درست تعریف کنید. دوم آنکه مسائل و جریانهای سیاسی را خوب بشناسید. هستند آقایانی که اعلم اند، اما به دلیل عدم تشخیص درست جریانهای سیاسی در بازی دشمن افتاده اند. سومین توصیه ایشان این بود که با این چهار تار موی بانوان که از روسری بیرون زده است، کار نداشته باشید.» ما با این سخنان، نقشه راه طلبگی خود را درک و ترسیم کردیم.
این جهادگر فرهنگی پس از آن به طرح «هجرت» پیوست تا اینکه به پیشنهاد دوستانش به عنوان امام جماعت مسجد پیغمبراکرم (ص) در خیابان تختی فعال شد و در سه سال حضور در آنجا و با کمک بسیج، اتفاقاتی خوب رقم زد.
دغدغههای علمی و کار فرهنگی، حاج آقا عباسیان را برای ادامه تحصیل راهی قم کرد. وی میگوید: آیت ا... سبحانی در افتتاحیه دروس حوزه، تأکیداتی داشت مثل اینکه آقایان طلاب چرا به مسجد نمیروید؟ و درباره اهمیت مسجد صحبت کرد. از همان جا جرقه تمرکز فعالیتهای فرهنگی در مسجد به عنوان سنگر در ذهن من خورد. بنابراین، وقتی به تهران بازگشتم و هم زمان پیشنهاد تدریس در دانشگاه و امام جماعت مسجد پنبه چی را به من پیشنهاد کردند، به مسجد رفتم و به سبک استاد راستگو شروع کردم به تبلیغ برای جذب کودکان و نوجوانان در قالب بازی، مسابقه و دیگر برنامههای مفرح. در همین فضا جمع ۱۶۰ نفره را جذب کردیم و بخشی از بودجه مسجد را به تبلیغ فرهنگی اختصاص دادیم.
البته امام جماعت شدن و تمرکز بر فعالیتهای جهادی فرهنگی در مسجد، حاج آقا عباسیان را از فضای علمی دور نکرد، چنان که در دانشگاه فنی وحرفهای رفت وآمد داشت و با فعالیتهای تبلیغی حتی دانشجویانی از اهل سنت را جذب و حامی برنامههای فاطمیه کرد!
حاج آقاعباسیان در ادامه دغدغههای فرهنگی اش و به تناسب اهمیت مسئله مهدویت، با بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) نیز همکاری کرد که کمک به راه اندازی دفترهای استانی بنیاد و برگزاری دورههای تربیت مربی برای حضور در مساجد و تبلیغ و تبیین معارف مهدوی از برکات آن است. وی دراین باره تصریح میکند: هم سو با تأکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل قرارگاه برای مقابله با جنگ نرم دشمن، قرارگاه فرهنگی انتظار را فعال کردیم. برگزاری کلاسهای آموزش مفاهیم مهدوی، ورود نخبگانی از اقشار مختلف ازجمله پزشک، مهندس، معلم و... و فعالیت در مساجد و برگزاری جشنهای چندهزارنفری در مناسبتهای مهدوی از برکات این قرارگاه است.
حاج آقا عباسیان به فعالیت در فضای مجازی و جهاد تبیین نیز اهتمامی ویژه دارد. راه اندازی سایت و پایگاه آموزش مجازی بنیاد مهدی موعود (عج) از خروجیهای آن است. به گفته وی، این کار با کمترین امکانات انجام شد، اما به سرعت مخاطبانی از نقاط مختلف کشور حتی از کشور افغانستان پیدا کرد که در دورهها شرکت و گواهی نامه دریافت کردند.
حاج آقاعباسیان از زمان طلبگی در قم و درپی توصیه رهبر معظم انقلاب درباره جریان شناسی سیاسی، با مکتب آیت ا... مصباح آشنا شد و به تدریج موضعهای سیاسی گرفت که برخی توئیتهای او واکنش شبکههای ماهوارهای دشمن را درپی داشته است. تشکیل جبهه مردمی در عرصه جهاد تبیین و دفاع از مبانی اسلامی انقلابی با همکاری عدهای از طلاب فعال مجازی، برنامه دیگر این روحانی جهادی است.
حجت الاسلام والمسلمین عباسیان تأکید میکند: متأسفانه وضعیت ما در جریان رسانهای و شبکههای اجتماعی مانند عملیات کربلای ۴ است که لو رفتیم! برخی مسئولان هم به این کوتاهی اذعان میکنند! گاهی به ما طلاب میگویند چرا شما به فضای ممنوعه مثل توئیتر وارد میشوید؟ سه پاسخ برای این سؤال دارم: نخست اینکه با دشمن باید در زمین خودش جنگید، ایتا و سروش زمین بازی دشمن نیست! دوم اینکه چه کسی گفته حضور در این فضاها حرام است؟
براساس قانون جمهوری اسلامی دراین باره جرم انگاری نشده است و این حضور از لحاظ قانون ممنوعیت ندارد. سوم اینکه دشمن شبهات را در این فضاها مطرح میکند؛ پس اگر طلاب وارد نشوند، بچههای ما را از راه به در میکنند.
مهم آن است که همه فعالیتهای جهادی حاج آقاعباسیان در حوزه فرهنگ بر محور مسجد است؛ حتی در فضای مجازی نیز با عنوان امام جماعت و با نگاه مسجدی فعال است.
وی درباره خروجی و برکات کار جهادی بر مدار فرهنگ، میگوید: از روز نخست ورود به مسجد، اولویتم ارتباط با نوجوانان و جوانان بود. گاهی به من خرده میگرفتند که چرا مهدکودک راه انداختهای و من در پاسخ میگفتم: امیرالمؤمنین (ع) ۱۰ ساله بودند که مسلمان شدند! صبوری هم رمز توفیق در این عرصه است. شخصا با وجود همه کنایهها صبور بودم و امروز که جمعی حدود دویست نفره از نوجوانان پسر و صدنفره از نوجوانان دختر مسجد را میچرخانند و با آن مأنوس اند و بسیاری از بچههای مسجد ما به جایگاه و مناصب بالا دست یافته اند، نتیجه آن صبر را میبینم.
حجت الاسلام والمسلمین عباسیان با اشاره به زمینههای فرهنگی اغتشاشات اخیر کشور، میگوید: اگر از من بپرسند چرا این اتفاقات رخ داد، میگویم ما سنگرها را رها و فراموش کردیم. مسجد سنگر است، اما ما کارکرد مسجد را از سنگر به نمازخانه تقلیل دادیم و این باعث میشود بچههای ما خوراک فکری شان را از جایی دیگر بگیرند. اگر تربیت مسجدی باشد، با تانک هم اعتقادات تغییر نمیکند، چنان که در این روزها در میان همه بچههای مسجد ما، فقط برای یک نفر سؤالاتی پیش آمد.