صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

«دستورالعمل پخت خوراکی‌های کردی» منتشر شد

  • کد خبر: ۱۳۸۲۶۰
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کتاب «دستورالعمل پخت خوراکی‌های کردی» منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کتاب «دستورالعمل پخت خوراکی‌های کردی» نوشته دایان ادجکامب با ترجمه سیاوش مرشدی به همت نشر فرجامین با قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار شد.

این کتاب حاص پژوهش میدانی دایان ادجکامب (نویسنده و قصه گو) از مناطق شرقی ترکیه است که در آن مناطق قوم ایرانی تبار کرد کرمانج و کرد زاز/ دیمیلی زندگی می‌کنند. در این کتاب از صبحانه و ناهار گرفته تا شام و عصرانه و خوراکی‌های شیرین و نوشیدنی‌ها گفتارها و دستورالعمل‌هایی آمده که می‌تواند خواننده را تا حدودی با دستورالعمل پخت خوراکی‌های کردی آشنا سازد.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

«خر هاتین!» احوال پرسی گرمی است هنگامی که شما به خانه کردها پا می‌گذارید. مهمان‌نوازی کردی افسانه‌ای است. شاید این مسئله برای خاطر شرایط زندگی سیار در مناطق کوهستانی باشد. دیدار کنندگان یا مسافران شاید به ندرت در این مناطق بیایند، به طور معمول آن‌ها از مسافت‌های بسیار دور به این مناطق می‌آیند. با منتهای دقت و شکیبایی، با بهترین‌ها از مهمان‌های خود پذیرایی می‌کنند. تشک‌های قطور که با پشم نرم گوسفند برای استراحت مسافران خسته به آن‌ها داده می‌شود. بنابراین مهم است که هنر مهمان‌نوازی و بخشندگی به طوری نمود پیدا کند که حتا مهمان یک هفته در خانه میزبانش بماند و از او دلیل مسافرتش را نپرسیده باشند.

خوراکی‌های کردی به طور سنتی، بر پارچه‌های رنگی که برای این منظور بافته شده است و روی زمین پهن می‌شود، خورده می‌شود. توی کاسه بزرگ در مرکز این سفره پارچه‌ای گوشت قرار داده شده است و همه از یک کاسه خوراک می‌خورند. در این روزگار اخیر است که سبک خانواده به صورتی شده که خوراکی‌ها را در بشقاب‌ها سرو می‌کنند و خوراکی هم متنوع شده است. در برخی خانواده‌ها یا در برخی موارد، آقایان و بانوان جدا از هم خوراک می‌خورند.

خوراکی‌های کردی بسیار شبیه خوراکی‌های فرهنگ‌های خاورمیانه است. تا حدی ساده است که عناصر را که برای دستورپخت این خوراکی‌ها نیاز است، از بازارهای خاورمیانه تهیه کنید یا به صورت آنلاین از سایت‌های مربوط به این بخش از جهان را بیابید. عناصر دیگر این خوراکی‌ها، برای نمونه: شیر بز، دوغ یا ماست بز، از فروشگاه‌های قابل اطمینان و سلامت و هم چنین از مغازه‌هایی که خوراکی‌های طبیعی می‌فروشند تهیه کنید.

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.