به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در همایش روز حملونقل که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: رکن اتفاقات اخیر سناریوهایی است که دشمنان طراحی کردند و عداوت دشمن بر دو پایه مشکلات مردم و غفلت استوار است. وقتی برای مردم گشایش، آسایش و آگاهی فراهم شود، دیگر دشمنان نمیتوانند آثار سوء خود را بگذارند. امروز فرصت بینظیری برای ما در راستای خدمت فراهم شده و هیچوقت تا امروز اینچنین همگرایی در ظرفیتهای کشور وجود نداشته است.
وی افزود: مجموعههای مختلف کشور در مسیر خدمت هستند، اما مجموعهای بهنام مدیریت شهری و شورا سطح تماس زیادی با خدمت دارند که ظرفیت فراوان خدمتگزاری را ایجاد میکند.
زاکانی با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه بنده نوکر مردم هستم، گفت: این صفت را باید آویزه گوش خود کنیم. شهرداری میتواند به بهترین نحو در شهرها خدمات خوبی به مردم ارایه دهد. بنابراین، همه باید برای ارائه خدمت کمک کنند. اگر مدل ارائه خدمت درستی طراحی کنیم که درهمآمیخته با زیستبوم واحد باشد، بهسرعت میتوانیم رتبه بالایی در رضایت مردم کسب کنیم و نگذاریم امید در جامعه خشک شود.
شهردار تهران ادامه داد: در پیمایش و نظرسنجی در شهر تهران، بزرگترین مشکل مردم ترافیک، آلودگی هوا و... است. نقش شهرداریها در رفع مشکلات فوقالعاده مهم است و میتواند خودش را در نقطهای بنشاند که شرایط جامعه را بهسمت زیست مطلوب سوق دهد.
وی گفت: هر مجموعهای برای خود سیاهه مشکلات دارد، مثلا در کلانشهر تهران درگیر آلودگی هوا و آلودگی صوتی هستیم که باید بهمناسبت این روز به آن توجه کنیم.
او ادامه داد: منابع کشور محدود است. طبیعتا منابع دولتی نمیتواند بار مشکل شهر را حل کند. مثلا در حوزه مترو به این نتیجه رسیدیم که برای این حوزه ۳۰۰هزار میلیارد تومان پول نیاز است تا در سال۱۴۲۰ بتوانیم آن را به بهرهبرداری برسانیم، اما ما به مدلی رسیدیم که از طریق مترو هزینه ساخت آن را فراهم کنیم و بتوانیم تا سال۱۴۰۸ آن را به بهرهبرداری برسانیم.
وی اضافه کرد: بنابراین، مولدسازی امکانات شهرداریها مهم است، اما در کنار آن مجلس و دولت نیز باید سهم خود را به مردم پرداخت کنند. اعتبار سال گذشته برای ساخت ۵۸ متر مترو است و امسال با افزایش بودجه میتوانیم ۱۵۰ متر بسازیم و تحقق این موضوع هیچ راهی ندارد بهجز اینکه همه دستبهدست هم دهیم و از طریق مولدسازی و مشارکت موضوع را حل کنیم.
شهردار تهران گفت: در سند جامع حملونقل تهران باید ۱۱هزار اتوبوس در تهران وجود داشته باشد، اما اکنون ۲۵۵۰ اتوبوس در شهر فعال است؛ یعنی مابهازای کمبود بار را به دوش مردم منتقل و ترافیک و آلودگی هوا را تشدید میکنیم. حل این مشکلات نیازمند اهتمام کشوری است و باید مجموعه شهرداریها دستبهدست یکدیگر دهند تا بار از دوش مردم برداشته شود. ما در مجمع کلانشهرها نقشی که میتوانیم ایفا کنیم، انتقال تجربیات موفق مجموعهها به یکدیگر است.