صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آیت‌الله علم‌الهدی: مبلغان مذهبی باید با دانش‌آموزان ارتباط مستمر و دوطرفه داشته باشند | آموزش و پرورش سرخط جریان‌سازی در مدارس است

  • کد خبر: ۱۴۰۸۷۵
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در برنامه‌های فرهنگی دانش‌آموزی، سخنرانی و مجلس یک‌طرفه اگر زیان‌بار نباشد، یقینا سودآور نیست و به‌جای آن، مبلغان باید در فضای مدارس به ایجاد فضای ارتباطی توجه کنند تا در سایه یک ارتباط مستمر با جریان روحانیت، دانش‌آموز به جایگاهی برسد که یک بچه‌مسجدی در جایگاه یک دانش‌آموز باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، در اجلاس استانی شورای همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خراسان رضوی که صبح امروز با حضور جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه و مدیران آموزش و پرورش استان به‌میزبانی تالار همایش‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نکته‌ای که تا امروز در جریان مدیریتی آموزش و پرورش مورد غفلت قرار گرفته بود، توجه به ظرفیت امامت جمعه بود که خوشبختانه برگزاری این اجلاس، چراغ امید را در دل بسیاری از دغدغه‌مندان روشن کرده است و همکاری ائمه جماعات استان می‌تواند ثمرات چشمگیری در نهاد تعلیم و تربیت کشور داشته باشد.

وی افزود: ظرفیت خوب ائمه جمعه در صورتی که با یک اقدام جدی و متقابل مواجه شود، می‌تواند به نتایج درخشان ختم شود؛ یکی اینکه تدابیر اجرایی و فنی آن از طرف ادارات کل آموزش و پرورش مدیریت شود و دیگر اینکه حوزه‌های علمیه هم با مشارکت و دغدغه‌مندی فراوان در طرح‌ها شرکت کنند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: چالش‌های موجود در این ارتباط متقابل، محدود به خراسان رضوی هم نیست و یک معضل کشوری است، زیرا در یک شهرستان ممکن است ائمه جماعات تشخیص خاصی داشته باشند که در آن جایگاهی برای کنشگری آموزش و پرورش وجود ندارد و در شهرستان دیگر هم این آموزش و پرورش باشد که برنامه خاصی را بدون توجه به ظرفیت مدارس علمیه در دستورکار قرار دهد. با این حال، همه این چالش‌ها به‌دلیل نبود هم‌پوشانی است که باعث شده است برنامه‌ها فاقد جامعیت باشند.

هر برنامه فرهنگی دانش‌آموزی باید دوطرفه باشد

وی ادامه داد: فضایی که در جریان اغتشاشات در مدارس به وجود آمد، محصول همان حرکت‌هایی است که زمانی در قالب اجرای طرح ۲۰۳۰ در نظام تعلیم و تربیت کشور به منصه ظهور رسید. با این حال، حقیقت این است که حوزه‌های علمیه باید در مقام مدیریت فضا به میدان بیایند و هرچه باشد، دست از امر تبلیغی و فعالیت فرهنگی برندارند؛ اما در همین جریان باید آگاه بود که این فعالیت تبلیغی، اصول و جزئیاتی دارد که باید به آن توجه شود.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: در برنامه‌های فرهنگی دانش‌آموزی، سخنرانی و مجلس یک‌طرفه اگر زیان‌بار نباشد، یقینا سودآور نیست و به‌جای آن، مبلغان باید در فضای مدارس به ایجاد فضای ارتباطی توجه کنند تا در سایه یک ارتباط مستمر با جریان روحانیت، دانش‌آموز به جایگاهی برسد که یک بچه‌مسجدی در جایگاه یک دانش‌آموز باشد.

آموزش و پرورش سرخط جریان‌سازی در مدارس

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های فرهنگی مشترک میان ائمه جماعات و آموزش و پرورش باید با درنظرگرفتن فرهنگ محلی و اقتضائات بومی باشد، یادآور شد: ائمه جماعات به‌دلیل سطح حوزه فعالیتی خود باید مجری طرح‌هایی باشند که از طرف آموزش و پرورش تعیین شده باشد. در همین استان بیش از ۵۴ امام جمعه وجود دارد که از مسائل امنیتی و فرهنگی گرفته تا مسائل اجتماعی، همه به‌سراغ آن‌ها می‌آیند و بر این اساس، هر امام جمعه برای آینده‌سازی در جامعه باید پیرو برنامه و عامل به نقشه راهی باشد که آموزش و پرورش برمبنای اشراف بر حوزه فعالیتی خود به‌عنوان یک نیاز شناسایی می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: پس از ارتحال مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، حوزه‌های مسئولیتی ایشان به سه قسمت تشکیل شدند و صلاحدید رهبر معظم انقلاب این بود که نمایندگی ولی فقیه در استان، ریاست حوزه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی به‌صورت منفک و جداگانه مدیریت شود. بر این اساس، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی دیگر نمی‌تواند در سیاست‌گذاری‌های حوزه خراسان دخیل باشد، اما در مقام ارائه مشاوره می‌توان اداره کل آموزش و پرورش استان را به‌گونه‌ای ارشاد کرد که در جهت مأموریت‌های ذاتی خود گام بردارد و از مسیر منحرف نشود.

وی گفت: وجود دانش‌آموز مثل یک نهال است که می‌توان از ابتدا و بدون چشمداشت و پیش‌زمینه‌های ذهنی، وجود پاک و بی‌آلایش او را در معرض انوار حقیقت قرار داد. بر این اساس، باید بیشتر از دانشگاه بر مدارس متمرکز شویم. علاوه بر این، ائمه جماعات در شهرستان‌های کوچک هم بدانند که برخلاف آنچه مطرح می‌شود، فعالیت فرهنگی در محیط‌های کوچک، به‌دلیل اشراف وسیع‌تر بر شرایط و ارتباط عمیق‌تر با مدیران، بسیار مؤثرتر است، بنابراین از اثرگذاری ناامید نباشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.