به گزارش شهرآرانیوز، منیژه غلامرضایی افزود: طرح جامع زیرساختی تدوین شده است که ظرف ۵ تا ۷ سال آینده بخشی از این سرمایه گذاری از طریق منابع ایمیدرو و شرکت ها، بخشی از محل عمومی و بخش دیگر لازم است از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی تأمین مالی شود. بخش خصوصی علاقهمند میتواند در قالب قراردادهای مشارکتی در مناطق نسبت به احداث نیروگاه یا آب شیرین کن اقدام کند.
وی ادامه داد: مأموریت مدیریت زیرساخت ایمیدرو، برنامه ریزی بلندمدت در تأمین نیازهای زیرساختی کل بخش معدن و صنایع معدنی است، این زیرساختها تنها مختص به نیاز سازمان ایمیدرو نیست و براساس نیازسنجی زیرساختی در بخش معدن و صنایع معدنی انجام میگیرد.
غلامرضایی گفت: وظیفه دیگر این بخش، تعامل و مشارکت با دستگاههای متولی زیرساخت مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت، وزارت نیرو و همچنین تعامل با زیرمجموعهها و شرکتهای توانمند در حوزه معدن و صنایع معدنی مانند فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، مس و... با هدف جلب مشارکت بنگاهها در اجرای برخی طرحهای زیرساختی است.
وی ادامه داد: اقدام دیگر ایمیدرو، توسعه مناطق ویژه اقتصادی است، اگر بخواهیم زیرساختها را به مناطق مختلف در کشور ببریم، بهتر آن است که در برخی مناطق زیرساخت ایجاد کنیم تا سرمایه گذاران در آن منطقه متمرکز سرمایه گذاری کنند.
غلامرضایی افزود: این مناطق برای پیشگیری از خام فروشی، توسعه صنعتی، انتقال فناوری و اشتغالزایی ایجاد میشوند؛ به علاوه این مناطق، منجر به توسعه منطقهای میشوند. بستر و زیرساختهای این مناطق توسط سازمان مسئول منطقه که به صورت عمده دولتی هستند، فراهم میشود، بنابراین سرمایه گذاران نیاز به سرمایه گذاری کلان در تأمین زیرساختها ندارند.
وی ادامه داد: از جمله مزایای این مناطق، کاهش هزینههای واردات و صادرات است. ورود فناوری به مناطق ویژه به علت معافیتهای قانونی در واردات ماشین آلات و تجهیزات فرصتی را برای بخش خصوصی فراهم میآورد.
مدیر زیرساخت ایمیدرو با اشاره به مناطق ویژه اقتصادی تحت مسئولیت این بخش در کشور گفت: چهار منطقه ویژه اقتصادی در کشور تحت مسئولیت ایمیدرو مدیریت میشوند؛ منطقه ویژه خلیج فارس، منطقه ویژه پارسیان که این دو منطقه دارای بندر هستند و دسترسی به دریا دارند. منطقه ویژه لامرد که به عنوان پشتیبان یا منطقه داخلی سرزمینی برای منطقه پارسیان دیده شده و منطقه ویژه کاشان که یک بندر خشک قلمداد میشود. منطقه ویژه کاشان ظرفیت توسعه ماشین آلات و فناوریهای جدید و انرژی تجدیدپذیر خورشیدی را دارد.
غلامرضایی افزود: در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، تمرکز اصلی بر زنجیره آهن و فولاد است، البته ممکن است صنایع دیگری در آنجا شکل بگیرد، ولی تمرکز اصلی آن بر فولاد است. در منطقه ویژه پارسیان یک پهنه پتروشیمی داریم، یک پهنه فولادی و پهنهای دیگر به زنجیره آلومینیوم اختصاص داده شده است. در لامرد به صورت عمده تمرکز بر آلومینیوم و زنجیره آلومینیوم است، البته سیمان و انرژی خورشیدی نیز در این منطقه در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در منطقه ویژه کاشان با توجه به اینکه این منطقه در دشت ممنوعه واقع شده، بیشتر ظرفیت منطقه برای صنایع پیشرفته و کم آب بر است، برای نمونه سرمایه گذاران فعلی در منطقه در حوزه کشندهها و ماشین آلات، محصولات ایمنی و آتش نشانی و پلیمری هستند. در واقع در این منطقه بیشتر به صنایع پایین دستی با ارزش افزوده بالا و ماشین آلات توجه شده است. البته انرژی تجدیدپذیر نیز در این منطقه به دلیل ظرفیت این منطقه و تقاضای آن مورد توجه قرار گرفته است.
غلامرضایی افزود: واگذاری اراضی در این مناطق در حال حاضر به صورت اجاره دوران ساخت و تجهیز و اجاره دوران بهره برداری است و پس از اینکه اطمینان حاصل شد که یک طرح سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده و تولید محقق شده، مالکیت زمین در صورت درخواست سرمایه گذار به ایشان واگذار میشود.
تأمین بودجه زیرساخت
وی گفت: بودجه تأمین زیرساختها در ایمیدرو بخشی از طریق منابع داخلی سازمان و بخشی دیگر از حقوق دولتی و منابع عمومی تأمین میشود. برای تأمین مالی زیرساختها تاکنون کمبود بودجه خاصی نداشته ایم، البته با توجه به قیمت فروش مواد معدنی در آینده محدودیتهایی وجود دارد، از این رو ممکن است در آینده جهت تأمین مالی طرحهای زیرساختی از روشهای اخذ تسهیلات بانکی و فاینانس استفاده شود یا به سمت مشارکت در اجرای طرحها با سرمایه گذاران در هر منطقه برویم.
طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن
غلامرضایی ادامه داد: طرح ایجاد زیربنای لازم معادن با هدف احداث راه دسترسی و برق رسانی به معادن ایجاد شد؛ این طرحها از طریق ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها به ایمیدرو یا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که مجری طرح احیا و فعال سازی معادن کوچکمقیاس است، معرفی میشوند و پس از غربالگری و اولویت بندی در قالب برنامههای پنجساله در دستور کار قرار میگیرند.
وی گفت: این طرح از سال ۱۳۸۴ مطرح شد و اعتبار اولیه آن ۴۹۸ میلیارد تومان بوده است، هم اکنون ۱۵ طرح در بحث راهسازی به میزان ۲۰۰ کیلومتر و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه و ۹ طرح در برق رسانی با هزینه ۱۸۵ میلیارد تومان در دست اجرا دارد.۳۱ طرح در بحث راه و ۱۹ طرح در بحث برق نیز در دست مطالعه هستند.
منبع: صداوسیما