صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی گفت: اجرای ماده ۲۳قانون مبنی بر صرف جرایم راهنمایی و رانندگی بر استاندارد سازی و‌تجهیزات ایمنی راه‌های روستایی، یکی از نکات مهمی است که تا کنون به آن اهمیت داده نشده است. 

به گزارش شهرآرانیوز، موسی الرضا حاجی بگلو، رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی با حضور در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد وبخش‌های تابعه که امروز هشتم دی ماه برگزارشد با تاکید بر اجرای ماده ۲۳قانون گفت: اجرای ماده ۲۳قانون یکی از نکات مهمی است که تا کنون به آن اهمیت داده نشده است. در شورای استان‌ها هم با حضور استاندار به طور ویژه رسیدگی به ماده ۲۳قانونی پرداخت می‌شود. این طور نیست که ما  درامدی را از یک محلی کسب کنیم که قانون هم بر آن تکلیف کرده کجا هزینه شود اما درعمل خروجی نداشته باشد. مدیران باید به تکالیفی که در قانون مشخص شده پایبند باشند و اجرا کنند. نیاز است که یک پیگیری بین بخشی انجام شود که این قانون به درستی اجراشود.

 وی تصریح کرد: وظایف مجموعه شهرداری مشهد مشخص است، اما حوزه مدیریتی پا را در بعضی حوزه ها فراتر گذاشته و به مشکلات اطراف مشهد هم ورود کرده است که مسلما با مشارکت بین بخشی کار‌های بسیار بزرگی در استان و در مشهد می‌توان انجام داد..

درهشت ماه نخست سال، افزایش ۲۱ درصدی تصادف‌ها

سرهنگ کورسی، نماینده پلیس راه استان خراسان رضوی در ادامه گفت: راه‌های ورودی به مشهد برازنده این استان و شهر نیست و تردد‌های فراوان در ایام خاص مشکلات ترافیک زیادی به وجود می‌آورد.

به گفته وی، در هشت ماه نخست علی رغم اقدامات خوبی که انجام شد متاسفانه شاهد افزایش ۲۱ درصدی تصادفات بودیم از این عدد ۲۵درصدآن مربوط به تصادفات در راه‌های روستایی بوده است.اگر یکی از راهکار‌ها در این امر کارساز باشد کسب اعتبار ماده ۲۳قانون جرایم رسیدگی به تخلفات است که در قانون مشخصا اعلام شده که درصد حاصل از جرایم تخلفات راهنمایی رانندگی به میزان ۶۰ درصد به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ذیل استانداری استان اتفاقبیافتد؛ که باید صرف استاندارد سازی و‌تحهیزات ایمنی راه‌های روستایی، خط کشی و‌نگه داری جاده و تهیه و نصب تجهیزات جاده ایو اصلاح راه‌های روستایی صرف شود که متاسفانه به اجرای آن توجهی نشده است.

حل مشکلات جاده ای نیاز به همکاری بین بخشی

سرهنگ کلمات، فرمانده پلیس راه مشهد گفت: در حوزه ترافیک هم دغدغه مندیم. پلیس در حد توان خود کار میکند. در امر روستاها و به خصوص اطراف مشهد از حالت روستایی درامده و تبدیل به شهرک شده است. که باید با توجه به این تغییرات تصمیم گیری انجام شود. اداره کل راهداری  پاسخگوی مشکلات وروی مشهد نیست و باید وظایف آن تفکیک شود. ما در مواقع ضروری، بارندگی ها و حوادث مشکل داریم و امکانات پاسخگوی نیاز نیست. همه ورودی 30 کیلیومتر به شهرهای استان یک طرفه شده است به جز مشهد. جاذبه ای هم در ورودی های مشهد ایجاد نشده است که زائر بتواند اقامت داشته باشد و همین باعث حادثه می شود.

مشکلات  فراتر از اعتبارت موجود است

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با حضور در این جلسه گفت: یکی از مشکلات کلانشهر مشهد و‌ روستاهای اطراف وجود باغ ویلاها، بچینگ بتن، کارگاهای تولید قطعات بتنی، انبار و غیره وجود دارد. که مسلما هزینه اعتبارات به جای اینکه مستقیما سرف خانوارهای روستای یشود اینها را هم دخیل می کند.

به گفته وی،  حدود ۴ هزار میلیاردتومان طی سال مالی ۱۴۰۱ قرارداد  برای توسعه زیرساخت راه ها بستیم. در راه های شریانی استان برنامه داریم که طبق مصوبات سفر رییس جمهوری انجام شود. حدود ۵۰۰میلیارد تومان  قرار است در بحث محور چناران- سرخس که معضلات ترافیکی و ایمنی دارد در دستور کار قرار گیرد. همچنین حدود ۲۰۰میلیارد تومان در راه های روستایی طی دو سال اینده کمک ویژه ای صورت گرفته است که انشالله با پیمانکار مربوطه کار انجام شود.

شهامت  تصریح کرد: واقعیت امر اینکه مشکلات ما فراتر از اعتبارت موجود است. برای نگهداری زیر ساخت بین ۱تا۴درصد باید هزینه شود. که براورد می شود سالی ۵هزار میلیارد تومان که برای نگهداری زیر ساخت انجام می شود.

به گفته  این مسئول، یکی از مشکلات بزرگ کلانشهر مشهد و‌ روستاهای اطراف آن بین محدوده و حریم و خارج حریم است. اکثر اینها باغ ویلاها، بچینگ بتن، کارگاهای تولید قطعات بتنی، انبار و غیره وجود دارد. که مسلما هزینه اعتبارات به جای اینکه مستقیما سرف خانوارهای روستایی شود اینها را هم دخیل می کند. که با اعتبارات محدود جوابگو این روستاها نیست. راهکار اینکه شهرداری های و بخشداری ها پای کار بیایند و از قوانین موجود برای مشارکت مردمی استفاده کنند. وظیفه حمل و تقل جاده ای درقبال روستاها مشخص شده است.

وی افزود: در بحث تردد کامیونهای سنگین به شدت تقاضای مشارکت همکاران صنایع و‌معا‌دن هستیم که در رفع مشکلات مربوط به این بخش کمک کنند. امروز متوسط هر کیلومتر هزینه اسفالت جاده ای حدود ۲میلیارد تومان است که اگر بحث احداث هم در آن در نظربگیریم  بین ۳تا۴میلیارد هزینه آن می شود. در مشهد اگر ساخت و ساز باغ ویلا و واحد تولبدی در اطراف روستایی ایجاد می شود بایددر راه سازی آن منطقه شریک شود.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.