مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد: برای اولین بار قرارداد تامین ۸۰۰ تن ریل مترو توسط تولید کننده داخلی در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان امضا شد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ فرنوش نوبخت روز دوشنبه در حاشیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در برج میلاد با اشاره به اینکه، این قرارداد بر اساس اهداف عالی شهرداری تهران بوده و با توجه به توان داخلی مهمترین راه برون رفت از تحریمها است گفت: با انعقاد این قرارداد و تولید ریل در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، از خروج ارز از کشور جلوگیری و خودکفایی ارزی را به همراه دارد.
وی تصریح کرد: شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در راستای تامین تجهیزات مورد نیاز مترو، از تولید کنندگان و صنعتگران داخلی حمایت میکند و اعتقاد داریم این کار موجب توسعه و پیشرفت تولیدکنندگان داخلی و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی است.
نوبخت با بیان اینکه مطابق این قرارداد مقرر شد ۸۰۰ تن ریل تامین شود که این ریلها در تمامی خطوط ۷ گانه متروی تهران و حومه مورد استفاده قرار میگیرد افزود: ۵۰۰ تن از این ریلها مخصوص خطوط درون شهری است و ۳۰۰ تن برای ریلهای برون شهری قابل استفاده است.
وی افزود: پس از مصرف ریلهای تولید داخل در متروی تهران دیگر متروهای کلان شهرها نیز در صورت نیاز به ریل میتوانند از داخل کشور تامین کنند و همین افزایش تقاضا باعث کاهش مشکلات مترو در خصوص گشایش اعتبار و مسایل ارزی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری خواهد شد.
مدیر عامل شرکت بهر ه برداری مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: اگر ذوب آهن طبق زمان مقرر، ریل مورد نیاز متروی تهران را مطابق استانداردهای بین المللی تولید کند، ما نیز به عنوان اولین بهره بردار مترو در ایران متعهد به خرید این محصول هستیم چرا که با توجه به ساخت و توسعه مترو در کشور بازار خوبی برای این محصول در داخل کشور وجود دارد ضمن اینکه این شرکت با تولید محصول خود راه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را هموار میسازد.
به گفته وی، امضای این قرداد در راستای برنامههای شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی (مترو) درون شهری و حومه و استفاده حداکثری از توانمندیهای داخلی انجام شد.
تهران در حال حاضر دارای ۷ خط فعال مترو به طول ۲۴۶ کیلومتر با ۱۲۷ ایستگاه است و طبق برنامه توسعه، این تعداد به ۱۱ خط افزایش خواهد یافت.
شمار واگنهای فعال در مترو تهران هم اکنون یک هزار و ۲۳۰ واگن، برابر ۱۵۷ قطار است که روزانه بهطور میانگین بیش از ۲ میلیون مسافر را جابهجا میکنند.
اولین خط مترو تهران یعنی خط ۵ در سال ۱۳۷۷ میان تهران و کرج راه اندازی شد.
منبع: ایرنا