به گزارش شهرآرانیوز - بعد از خروج رنو و سایر شرکای خودروسازان از ایران بعد از شروع تحریمها، اکنون راهکار دیگری که برای جایگزینی خودروهای خط تولید در پیش گرفته شده، تغییر ظاهری آنها و استفاده از لوگوی شرکت ایرانی و یا حتی تغییرات فنی برای استفاده از ظرفیتهای موجود است. سایپا P ۹۰ به عنوان یک سدان جمع و جور، خلأ این کلاس در محصولات سایپا را پر خواهد کرد. البته باید دید که این خودرو قادر است محبوبیت دور از ذهن تندر L ۹۰ را در بین خریداران ایرانی تکرار کند یا خیر.
سایپا P ۹۰ نسخه ایرانیزه و باز طراحی شده رنو تندر ۹۰ (لوگان نسل اول) است. درواقع تندر ۹۰ ایرانی با نام داخلی سایپا P۹۰ شناخته میشود. طبق گزارشات، نام سایپا کادیلا برای نسخه جدید درنظر گرفته شده و در دهه فجر از آن رونمایی میشود.
سایپا کادیلا به پیشرانه ME۱۶ مجهز خواهد شد. این پیشرانه محصول جدید مگاموتور است و در نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۱ نیز معرفی شده بود. موتور ME۱۶ در واقع همان موتور TU۵ پلاس است که در برخی بخشها، تفاوتهایی در قطعات دارد و همین باعث شده تا ME۱۶ بیشتر از تیوفایو پلاس به نمونه فرانسوی، نزدیک باشد.
این پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سلیندر ۱۶ سوپاپ میتواند حداکثر ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۴۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها یا همان VVT را نیز دارد و قدرت از آن از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. لازم به ذکر است که قبلا اعلام شده بود که تندر ۹۰ ایرانی با پیشرانه شاهین به بازار میآید. اما اطلاعات جدید نشان میدهند که این محصول بهروزتر خواهد بود.
سایپا P ۹۰ در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به رنو ال۹۰ دارد و ویژگیهای به روزتری در آن دیده میشود.
در بخش جلوی پی ۹۰، طراحی متفاوتی از ال۹۰ اتخاذ شده و خطوط جدید طراحی سایپا در ظاهر آن دیده میشود. کاسه چراغها با اجزای جدیدی همراه شده اند و به مراتب ساختار به روزتری نسبت به رنو ال۹۰ دارند.
چراغهای روشنایی روز، لنز پرتاب نور و… از جمله تغییرات ساختاری در کاسه چراغهای جلوی P ۹۰ نسبت به نمونه خارجی است.
همچنین طراحی جلوی P ۹۰ با توجه به اصول روز انجام شده و سپر، درب موتور و گلگیرها نیز سبک کاملا جدیدی از طراحی را بر روی پلفترم B ۰ گروه رنو-نیسان نشان میدهند.
طراحان مرکز تحقیقات سایپا هم در این پروژه سعی کرده اند تا P ۹۰ مانند سایر محصولات جدید این خودروساز ایرانی با استانداردهای جهانی، چون ECE و استاندارد حفاظت از عابر پیاده به بازار بیاید. لبه دار بودن درب موتور، نوع زاویه سپر و ساختار لایهای جدید درب محفظه موتور از جمله تغییرات استانداردی است که بر روی ال ۹۰ ایجاد شده تا P ۹۰ با قواعد به روزتری همراه شود.
در بخش طراحی عقب نیز میتوان گفت دیگر سادگی همیشگی محصولات اقتصادی گروه رنو در آن دیده نمیشود و بخشی از اجزای چراغهای عقب بر روی درب صندوق، سپر و گلگیر طراحی شده اند. از سویی با تغییراتی که در گلگیرهای جلو و عقب، قالب درب موتور و سپرها داده شده میتواند ظاهری جوانپسندتر را در P ۹۰ مشاهده کرد، ظاهری که دیگر خطوط طراحی ساده و خسته کننده در آن وجود ندارد و خطهای تیز و اسپرت بدنه با سبکی عضلانی در بیرون P ۹۰ دیده میشود.
از داخل کابین P۹۰ تاکنون تصویری منتشر نشده، اما گمان میشود که داخل کابین و خصوصا داشبورد خودرو تغییرات زیادی نسبت به خودروی اصلی یعنی تندر ۹۰ پیدا کرده و داشبورد به مراتب جذاب تری را شاهد خواهیم بود، اما از نظر کیفیت متریال کابین احتمال زیادی وجود دارد که P۹۰ سطح پایین تری نسبت به تندر ۹۰ داشته باشد و دوام آنها کمتر باشد.
محمدعلی تیموری در نشست «رفع موانع و بررسی راههای توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» با بیان اینکه بازار این کشور برای ما بسیار مهم است، افزود: یکی از اشتراکات خودروسازی دو کشور، تولید خودروی ال ۹۰ است که این پروژه هم در ایران و هم روسیه قابل احیا است.
وی گفت: امروز زنجیره تامین قطعه سازی که زمانی در پروژه ال ۹۰ فعال بود، قراردادش با پروژه پی ۹۰ نهایی شده است.
مدیرعامل سایپا، افزود: مشکل تولید ال ۹۰ در ایران قوای محرکه آن بود که استاندارد یورو ۴ داشت و امروز به یورو ۵ ارتقا یافته است که میتواند برای بازار روسیه نیز بسیار مناسب باشد و مقرر است در مدرنترین خط موتورسازی کشور که مشترک بین سایپا و شرکت رنو بود، تولید شود.
وی با اشاره به تولید ۵۰ دستگاه پی ۹۰، از رونمایی از نخستین نمونه این خودرو در دهه فجر امسال در شرکت پارس خودرو خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تولید آن را در سال آینده به روزانه ۱۰۰ دستگاه خواهیم رساند.