صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رونمایی از نمونه آزمایشی جت آموزشی «یاسین» و افتتاح خط تولید آن با حضور وزیر دفاع+ فیلم و مشخصات جت «یاسین»

  • کد خبر: ۱۵۴۲۶۸
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
  • ۱
مراسم افتتاح سالن تولید و رونمایی از نخستین نمونه فروندِ تولید معیار و عملیاتی جت آموزش پیشرفته یاسین صبح امروز انجام شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مراسم افتتاح سالن تولید و رونمایی از نخستین نمونه فروندِ تولید معیار و عملیاتی جت آموزش پیشرفته یاسین صبح امروز (شنبه ۲۰ اسفندماه) با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش انجام شد.

در بیان تفاوت نمونه‌های اول و دوم هواپیمای یاسین باید گفت؛ فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه‌ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد، اما این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاورد‌های مختلفی داشته است.

همچنین بومی‌سازی زیر سامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه‌های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است.

آموزش خلبانی از جمله آموزش‌های سطح بالا و پیچیده‌ای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد. جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافته‌های آموزش در سطح استاندارد‌های جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه‌ی آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست.


بیشتر بخوانید:

صفر تا صد جت «یاسین» به‌روایت طراحان و سازندگان| یاسین چرخه آموزش خلبانی در ایران را تکمیل می‌کند+ فیلم و عکس

وزیر دفاع: جت «یاسین» می‌تواند به‌عنوان هواپیمای رزمی و پشتیبانی نزدیک هوایی استفاده شود

فرمانده نیروی هوایی ارتش: تولید جت «یاسین» باعث بومی‌شدن آموزش‌های خلبانی شد


کشور عزیزمان بعد از پایان جنگ تحمیلی فرصت یافت که به موضوع آموزش خلبانی بپردازد. پس از پایان جنگ ضرورت آموختن این مهارت در دستور کار مسئولین نیرو‌های مسلح قرار گرفت و از همان زمان و با نظر استادان با تجربه و جنگ دیده دانشکده‌های خلبانی شکل گرفت. از آنجایی که این مهارت ترکیبی از دانش و مهارت است نیازمند روش‌ها و ابزار‌های ویژه‌ای است که هواپیمای آموزشی اساس آن را تشکیل می‌دهد.

آموزش خلبانی در جمهوری اسلامی ایران چگونه انجام می‌شود و نقش جت آموزشی یاسین چیست؟

آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوت‌های اساسی با خلبان غیر نظامی دارد. در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزش‌ها در سه مرحله انجام می‌شود:

۱-آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز

۲-آموزش پایه، مهارت‌های پروازی، مقررات و مانور‌ها

۳-آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته

یک ویژگی مهم جت آموزشی پیشرفته این است که خلبانان پایگاه‌های عملیاتی نیز همچنان از آن بهره برداری می‌کنند و خلبانان با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا می‌شوند و کاربرد جنگ افزار‌های گوناگون و چگونگی استفاده از آن‌ها را می‌آموزند. همه این مزیت‌ها و ویژگی‌ها دلیل ضرورت نیاز نهاجا و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده است.

آیا این هواپیما قابلیت رزمی نیز دارد؟

از آنجا که آموزش‌های گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگ افزار‌های واقعی و در محیط‌های شبیه سازی شده نبرد انجام می‌شود، طبیعی است جت یاسین دارای قابلیت آموزش ماموریت‌های رزمی نیز باشد. از طرف دیگر این هواپیما درطرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی (cas) را نیز خواهد داشت.

تفاوت فروند اول و دوم یاسین در چیست؟

فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه‌ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود؛ و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاورد‌های مختلفی داشته است. بومی سازی زیر سامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه‌های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند می‌باشد. در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است.

تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهم‌ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده‌های پروازی حین و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سه بعدی داده‌های سورتی و پروازی) می‌باشد که یک تحول در بحث آموزش خلبانی می‌باشد.

البته از لحاظ تخصصی بسیاری از این سامانه ها، تست‌های استاندارد را طی نموده و آزمون‌های تعدادی از آن‌ها در این فروند تکمیل می‌گردد. به این جهت این فروند معیار تولید بوده و این فرصت را فراهم نمود که خط تولید آن امروز استقرار یابد.

لازم به ذکر است چندین کشور در جهان جت آموزشی ساخته یا درحال ساخت می‌باشند ولیکن زیر سامانه‌های عمده همچون موتور یا اویونیک را از بازار بین المللی تهیه کنند. یک نکته بسیار مهم این است که به علت تحریم‌ها امروز ما در تمام فناوری‌های این محصول در کشور به خوداتکایی رسیده ایم.

گزارشی از روند طراحی و خط تولید جت آموزشی «یاسین»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
خداییش کیف کردم ...همین فرمون جلو برن ناو هواپیما بر ده سال دیگه تو آبه ...