صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشهد الگوی هوشمندسازی کلان‌شهر‌ها

  • کد خبر: ۱۵۶۵۱
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
در سی‌وسومین نشست معاونان برنامه‌ریزی شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها به میزبانی مشهد مطرح شد
محبوبه عظیم‌زاده| شهرداری مشهد در دومین روز از بهمن‌ماه میزبان سی‌وسومین نشست معاونان برنامه‌ریزی شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها بود. در این نشست سه‌ساعته که صبح دیروز در هتل آبان مشهد برگزار شد، معاونان برنامه‌ریزی شهرداری‌های کلان‌شهر‌های کشور موضوعات مختلفی ازجمله تشکیل کمیسیون مستقل فاوای کلان‌شهرها، آخرین وضعیت لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و راه‌های مشارکت در پروژه نرم‌افزار «شهر من» را بررسی کردند. بازدید از شهرداری الکترونیک منطقه ۱۲ و مراحل احداث کارخانه نوآوری مشهد، از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

باید اعتماد مردم به شهرداری‌ها را تقویت کنیم
مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌های کشور با اشاره به وضعیت خوب مشهد در حوزه هوشمندسازی و اقدامات مناسب انجام‌شده در این شهر، گفت: باید از تجربیات مدیریت‌شهری مشهد استفاده شود و این روند در حوزه هوشمندسازی به شهر‌های دیگر نیز تعمیم داده شود.
کرکه‌آبادی با طرح این سؤال که «چرا خیلی از مردم از شهرداری‌ها ناراضی هستند؟» خواستار این شد که سازوکار شهرداری‌ها به سمت‌وسویی راه پیدا کند که چالش‌های موجود در این زمینه حل شود و همه‌چیز به‌صورت عیان‌تر اتفاق بیفتد تا اعتماد مردم به شهرداری‌ها تقویت شود.
او پیرو این صحبت‌ها به‌صورت مشخص به لایحه قانون اداری استخدامی شهرداری‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه هم‌اکنون بیشتر از ۷۰ درصد کارکنان شهرداری‌ها به‌صورت قراردادی خدمت می‌کنند، این نکته را مطرح کرد که نوع استخدامی‌ها (رسمی، پیمانی، قراردادی، معین‌کار و...) در شهرداری‌ها باید مشخص شود.
مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌های کشور در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و وزارت کشور می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، نظارت وزارت کشور را بر شهرداری‌ها اتفاق مثبتی بیان کرد که با افزایش تعاملات میان آن‌ها می‌تواند انسجام و بهبود عملکرد این مجموعه‌ها را در پی داشته باشد.
سامان‌دهی نیروی انسانی، توانمندسازی و تبدیل آن‌ها به سرمایه انسانی، ازجمله نکات مهم دیگری بود که کرکه‌آبادی بر آن‌ها تأکید کرد. کمک به خارج کردن افرادی که شرایط بازنشستگی دارند و جایگزین کردن نیرو‌های جوان به جای آن‌ها، از موضوعاتی بود که در این مبحث مطرح شد.

مهم است که چطور با شهروندان ارتباط برقرار کنیم
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز در این نشست به جایگاه باارزش نرم‌افزار‌های شهروندی در زندگی امروز اشاره کرد و گفت: لازمه فضای امروز، یک مسیر ارتباطی مستمر بین مدیریت‌شهری و شهروندان است. اینکه چطور بتوان با شهروندان در ارتباط بود و از مسائل، چالش‌ها و نظرات آن‌ها در مسائل مدیریتی و شهری بهره‌مدند شد، بسیار اهمیت دارد. در وضعیت کنونی نرم‌افزار‌های شهروندی به‌خوبی می‌توانند این قضیه را تسهیل کنند و ارتباط پایدار و خوبی را بین شهروندان و مدیریت‌شهری برقرار کنند. شهریار آل‌شیخ در قسمت دیگری از سخنان خود بیان کرد: ورود دیوان محاسبات به دغدغه‌هایی که کلان‌شهر‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت‌های شهر و همچنین تصویب سهم دولت و سهم شهرداری‌ها در حوزه ارزش افزوده، ازجمله اتفاق‌های خوبی است که در این مدت رخ داده است. او به ارتباط مدیریت‌شهری مشهد با وزارت کشور هم اشاره کرد و درباره آن گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته تعاملات خیلی خوبی با وزارت کشور داشته‌ایم و افزایش و بهبود تعاملات شهرداری‌ها با وزارت کشور حتما می‌تواند اتفاقات بهتری را در آینده رقم بزند. در مجموع شهرداری مشهد در تلاش است تا از تمام قابلیت‌ها و توان خود برای داشتن یک شهر و کشور بهتر استفاده کند و امیدواریم که بتوانیم در این مسیر عملکرد موفقی داشته باشیم.

«شهر من» برنامه‌ای برای تمام کشور
با توجه به پیشرو بودن مشهد در زمینه هوشمندسازی سازوکار‌های شهری و تلاش برای محقق کردن شعار «مشهد، شهر هوشمند، شهر امید و زندگی»، یکی از مسائل دیگری که در این جلسه مطرح شد، صحبت درباره نرم‌افزار «شهر من» و اهمیت جایگاه آن بود.
مدیر پروژه سامان‌دهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب‌وکار شهری مشهد با اشاره به اهمیت فوق‌العاده نرم‌افزار «شهر من» در هوشمندتر شدن شهر و افزایش سهم و مشارکت مردم در تصمیمات مدیریت‌شهری، ارائه درگاه واحد خدمات، مشارکت اجتماعی مردم و افزایش ارتباط‌گیری آن‌ها با شهرداری و مدیریت‌شهری و همچنین بهبود فرهنگ شهروندی را ازجمله اهداف و مزایای دیگر این نرم‌افزار دانست.
محمد عین‌القضات نگاه حاکم بر این نرم‌افزار را یک نگاه جامع و با رویکرد توسعه ملی دانست و گفت قرار نیست که خدمات و عواید این برنامه به شهر مشهد محدود شود. او ارائه ۵۰خدمت در ۸ تا ۱۲ماه آینده را رویکرد اصلی این نرم‌افزار دانست و بهره‌مندی از بانک اطلاعاتی شهروندان را به‌صورت یکپارچه و جامع، اتفاق خوشایند دیگری برشمرد که به‌واسطه این نرم‌افزار محقق می‌شود و می‌تواند در زمینه‌های دیگر نیز تسهیل‌کننده خدمات مدیریت‌شهری شود.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.